امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
01/1 1393

ایران و جهان - وزارت خزانه‌داری ايالات متحده آمريکا روز پنج‌شنبه، ۲۹ اسفندماه، اعلام کرد که برخی از محدوديت‌ها برای دانشجويان و دانشگاه‌های ايرانی را لغو کرده است.


بر اساس مجوز جديدی که وزارت خزانه‌داری آمريکا صادر کرده دانشگاه‌های آمريکايی می‌توانند به تبادل دانشجو با دانشگاه‌های ايرانی بپردازند و همچنين برخی خدمات آموزشی را به نهادها و افراد ايرانی ارائه کنند.


همچنين موسسات مالی و اعتباری و صرافی‌های آمريکايی اجازه خواهند داشت برای تحصيل، تبادل دانشجو و خدمات آموزشی ديگر، که بر اساس اين مجوز مجاز اعلام شده‌اند، نقل و انتقال‌های مالی لازم را انجام دهند.


لغو برخی محدوديت‌ها عليه دانشجويان ايرانی در آمريکا و موسسات آموزش عالی و دانشگاهی ايران بخشی از توافق شش ماهه �?نو است که ايالات متحده آمريکا آن را بر عهده گرفته است.


بر مبنای بندی از اين توافق‌نامه که سوم آذرماه ۱۳۹۲ ميان ايران، آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين و آلمان به امضا رسيد و از ۳۰ دی همان سال اجرايی شد، يک کانال مالی به منظور تسهيل تجارت مربوط به امور انسان‌دوستانه ميان طرفين ايجاد می‌شود که پرداخت مستقيم شهريه به دانشگاه‌ها و کالج‌ها برای دانشجويان ايرانی شاغل به تحصيل در خارج از کشور تا مبلغ توافق شده برای يک دوره شش ماهه، از کارکردهای آن است.


آمريکا و قدرت‌های جهانی، در سال‌های اخير، تحريم‌های بی‌سابقه‌ای را به وي�?ه در حوزه بانکی و نقل و انتقال پول با ايران اجرايی کرده‌اند.

اين تحريم‌ها برای واداشتن مقام‌های جمهوری اسلامی به شفاف‌سازی بيشتر درباره ابعاد مختلف برنامه اتمی جنجالی آن است که برخی قدرت‌های جهان از انحراف آن به سمت ساخت تسليحات هسته‌ای نگرانند.


بر اساس اطلاعيه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمريکا روز ۲۰ مارس، ۲۹ اسفندماه ۹۲، صادر کرد نمی‌توان مطابق مجوز جديد به صدور کالا يا فناوری به ايران و دولت ايران يا ارائه خدمات به اشخاصی پرداخت که مورد تحريم قرار گرفته‌اند.


باراک اوباما، رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا، در پيام تبريک نوروزی خود به مردم ايران گفت که چنان چه رهبران جمهوری اسلامی به تعهدات خود به جامعه بين‌الملل عمل کنند، سفر دانشجويان ايرانی به کشورهای خارجی، يکی از ثمرات اين رفتار خواهد بود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود