امروز: یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
01/17 1393

ایران و جهان - بر اساس داده هاي حاصل از منابع آماري و برآوردهاي مقدماتي انجام شده در خصوص توليد ناخالص داخلي كشور ،نتايج او ليه نشان دهندة آن است که در نيمه نخست سال ١٣٩٢ توليد ناخالص داخلي به قيمت پايه و به قيمتهاي ثابت سال ١٣٧٦به 249 هزارو 907ميليارد ريال کاهش يافته است نتايج مقدماتي حاصل از بررسي روند تحولات ارزش افزودة فعاليتهاي اقتصادي حاکي از برآورد رشد اقتصادي 3.1 درصدي براي نيمه نخست سال ١٣٩٢ است.

از سوي ديگر در سمت تقاضاي اقتصاد، عليرغم رشد مثبت 3.7 درصدي مخارج مصرف نهايي بخش خصوصي،کاهش مخارج مصرف نهايي بخش دولتي و تشکيل سرمايه ثابت ناخالص (به ترتيب با نرخ رشد منفی 7.3 و 14.3 درصد نسبت به دوره مشابه سال ١٣٩١ ) نقش قابل توجهي در کاهش رشد اقتصادي نيمه نخست سال ١٣٩٢ ايفا نموده اند. بر اساس برآوردهاي اوليه اي که در خصوص ساير اقلام هزينه اي اقتصاد همچون تغيير در موجودی انبار ، صادرات و واردات به عمل آمده است در مجموع، هزينه ناخالص داخلي به قيمت بازار در نيمه نخست سال ١٣٩٢ نسبت به سال قبل 2.7 درصد کاهش يافته است.

برآوردهاي انجام شده در خصوص نرخ رشد اقتصادي سال ١٣٩٢ مقدماتي بوده و در معرض تجديد نظر قرار دارد . همچنين به دليل تجديد نظري که در آمار پايه بخش کشاورزي توسط وزارت جهاد کشاورزي صورت گرفته است نرخ رشد اقتصادي نيمه نخست سال ١٣٩١ نيز بازبيني شده و مجددا برآورد گرديده است.
درصد تغيير ( رشد) توليد ناخالص داخلي بر حسب فعاليتهاي اقتصادي و اقلام هزينه اي 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود