امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
02/9 1394

ایران و جهان - پژوهشكده بيمه با انجام پژوهشي ضريب نفوذ صنعت بيمه كشور در سال ۱۳۹۲ را به لحاظ كمي و كيفي تحليل كرده است.


به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل بيمه مركزي، بر اساس اين پژوهش، ضريب نفوذ كل در سال ۱۳۹۱ برابر با ۸۴۹/۱ بوده كه در سال ۱۳۹۲ به رقم ۷۳۴/۱ رسيده است. بر اساس محاسبات، ضريب نفوذ بيمه‌هاي زندگي و غيرزندگي در سال ۱۳۹۱ به ترتيب برابر ۱۴۵/۰ و ۷۰۴/۱ بوده كه در سال ۱۳۹۲ ضريب نفوذ بيمه‌هاي زندگي برابر ۱۵۸/۰ و ضريب نفوذ بيمه‌هاي غيرزندگي برابر ۵۷۶/۱ شده است.

همچنين در سال ۱۳۹۲، ضريب نفوذ به ميزان ۲۲/۶ درصد نسبت به سال قبل كاهش داشته است كه با توجه به اينكه ضريب نفوذ از نسبت دو رقم جاري حق بيمه‌هاي توليدي و توليد ناخالص داخلي به دست مي‌آيد، به نظر مي‌رسد يكي از دلايل اصلي كاهش اين ضريب پايين بودن نرخ تورم صنعت بيمه نسبت به نرخ تورم عمومي جامعه و رشد توليد ناخالص داخلي به قيمت بازار در سال ۱۳۹۲ باشد.

در اين پژوهش، ضريب نفوذ غير نفتي( نسبت حق بيمه هاي دريافتي بدون نفت به توليد ملي بدون نفت) نيز با توجه به اقتصاد نفتي كشور محاسبه شده كه اين ضريب در سال ۱۳۹۲، ۰۵/۲ درصد بوده است كه نشان‌دهنده عدم توازن گسترش خدمات بيمه‌اي در بخش نفتي و غيرنفتي اقتصاد كشور است؛ بطوري كه از يك‌سو بخش نفت كشور از پتانسيل‌هاي موجود در صنعت بيمه استفاده نكرده و از سوي ‌ديگر صنعت بيمه نيز نتوانسته در اين بخش مانند بخش‌هاي ديگر اقتصاد فعال باشد.

در بخش ديگر اين پژوهش، ضريب نفوذ منطقه اي و استاني كشور براي سال ۱۳۹۰ مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است كه براساس اين بررسي، استان هاي تهران با ضريب نفوذ ۵۸/۲، اردبيل ۴۱/۲، خراسان رضوي۶۰/۱، يزد و 
قم ۸۲/۱ نسبت به ساير استان ها از ضريب نفوذ بالاتري برخوردار هستند. از طرفي ديگر، استانهاي كهكيلويه و بويراحمد ۲۹/۰، خوزستان ۳۸/۰ و بوشهر با ۳۷/۰، كمترين ضريب نفوذ بيمه بازرگاني را به خود اختصاص داده‌اند. 

گفتني است ضريب نفوذ بيمه كه يكي از مهمترين شاخص‌هاي ارزيابي عملكرد صنعت بيمه است نشانگر سهم مستقيم فعاليت صنعت بيمه از توليد ناخالص داخلي كشور است و از نسبت مجموع حق بيمه¬هاي صادره تقسيم بر توليد ناخالص داخلي به قيمت‌هاي بازار بدست مي‌آيد. 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود