امروز: شنبه، 8 اردیبهشت 1403
03/14 1393

ایران و جهان - رئیس جمهوری فرانسه با ارسال نامه‌ای به همتای آمریکایی خود تصمیم واشنگتن برای جریمه بانک "بی.ان.پ. پاریبا را نامناسب خواند. 


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شبکه فرانس 24 در خبری فوری اعلام کرد که فرانسوا اولاند رئیس جمهوری این کشور با ارسال نامه‌ای به باراک اوباما همتای آمریکایی خود تصمیم واشنگتن برای جریمه (10 میلیارد دلاری) بانک "ب. ان. پ پارییبا" را نامناسب خواند.

تمامی مقامات فرانسه از جمله رئیس جمهوری این کشور برای حراست و حفاظت از "ب. ان. پ پارییبا" خود را وارد موضوع کرده اند.
بنابراین گزارش، مجازاتی که آمریکا علیه این بانک در نظر گرفته نه تنها "ب . ان. پی. پاریبا" را متضرر خواهد بلکه بر اقتصاد فرانسه نیز لطمه می زند.

نوول ابسرواتور در تشریح مجازات اعلام شده از سوی دولت آمریکا نوشت: گروه بانکی " ب. ان. پی . پاریبا" متهم است که با کشورهای سودان و ایران که هدف تحریم ها بودند، عملیات بانکی و ارزی انجام داده است و این اتهام می تواند جریمه 10 میلیارد دلاری را برای این بانک همراه داشته باشد ضمن اینکه تمامی فعالیت های این موسسه مالی در آمریکا به طور موقت به حال تعلیق در خواهد آمد.
نشریه فرانسوی در ادامه این گزارش نوشت: موضوع مجازات آمریکایی علیه این بانک به کاخ الیزه نیز رسید و ریاست جمهوری فرانسه نیز برای حل این مساله وارد عمل شده است. فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه تصمیم دارد جمعه شب در جریان شامی که به مناسبت هفتادمین سالگرد ورود متفقین به نرماندی برگزار می شود، موضوع را با باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مطرح کند.


" یک منبع سیاسی در فرانسه در این باره گفت: موضوع در جریان مراسم شام میان روسای جمهوری دو کشور مورد بحث قرار خوهد گرفت و مساله به دلیل اهمیت آن در دستور کار رئیس جمهوری فرانسه قرار دارد و سران دو کشور حتما در این باره گفت وگو خواهند کرد."
به نوشته نشریه فرانسوی، قبل از این دیدار، دولت فرانسه امروز سه شنبه برای نخستین بار سکوت را شکست و اعتراض خود را در خصوص میزان مجازات سنگین دولت آمریکا که از سوی رسانه های این کشور اعلام شده است و دفاع از بانک "ب . ان . پ . پاریبا"، بیان و تاکید کرد که این رقم منطقی نیست.
لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه طی گفت و گو با شبکه تلویزیونی " فرانس 2 " در این باره گفت: طبیعی است که اگر اشتباهی صورت گرفته باشد، مجازاتی نیز در نظر گرفته شود ولی این مجازات باید متناسب و منطقی باشد. این ارقام برای مجازات منطقی نیست
 بنابر این گزارش، وزیر خارجه فرانسه که به همراه وزیر اقتصاد این کشور پرونده را تحت بررسی دارد از اینکه موضوع مذاکره میان آمریکا و اتحادیه اروپا را در زمینه مبادلات ارزی مطرح کند، اجتناب نکرد و تاکید کرد که این شریک تجاری نمی تواند تنها بر اساس منافع خود عمل کند و اگر این چنین باشد ما با یک تصمیم گیری یک سویه و ناعادلانه مواجه هستیم. در نتیجه این مساله جدی و مهم است و باید بدرستی حل شود.
به نوشته نشریه نوول ابسرواتور با اشاره به اینکه این بانک فرانسوی یکی از بانک های عمده و مهم منطقه یورو است، نوشت: در صورت مجازات اعلام شده آمریکا علیه گروه بانکی "ب. ان. پ. پاریبا" برخی کشورها از جمله بل�?یک که 3/10 درصد سهام این بانک را دارد متضرر خواهد شد و در روند مبادلات ارزی مشکل پیدا خواهد کرد.


ایران و جهان - سهام بانک فرانسوی "ب.ان.پ پاریبا" روز جمعه نزدیک به ۶ درصد از ارزش خود را ازدست داد. 

این درحالی است که ایالات متحده این بانک فرانسوی را به دلیل نقض تحریم های اعمال شده علیه کوبا، ایران و سودان به مدت چهار سال، به پرداخت مبلغ بی سابقه ۱۰ میلیارد دلار جریمه تهدید کرده است . 

به نوشته روزنامه وال استریت �?ورنال و به نقل از یک منبع نزدیک به این پرونده، ممکن است این جریمه از مرز ۱۰ میلیارد دلار نیز بگذرد. به گفته واشنگتن، این بانک به دور زدن تحریم های اعمال شده علیه کشورهای کوبا، ایران و سودان بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ مبادرت ورزیده است. این بانک به دلیل انجام پرداخت های خود به دلار در این کشورها متهم شناخته شده است. این روزنامه می نویسد بانک ب.ان.پ پاریبا درحال مذاکره است تا کمتر از ۸ میلیارد دلار جریمه پرداخت کند. 

یک منبع نزدیک به این پرونده که نخواست نامش ذکر شود به فرانس پرس گفت که به هرحال، جریمه تعیین شده برای این بانک بیش از ۵ میلیارد دلار خواهد بود. این جریمه یکی از بی سابقه ترین جریمه هایی است که به یک بانک در ایالات متحده اعمال می شود. در سال ۲۰۱۲ بانک بریتانیایی "اچ اس بی سی" به جرم پولشویی و همچنین دور زدن تحریم های ایران ازطریق "استاندارد چارترد بنک" به پرداخت جریمه ای معادل با ۱ ممیز ۹ میلیارد دلار محکوم شد. 

یک تحلیلگر مستقر در پاریس دراین خصوص می گوید: "نکته مسلم این است که نتیجه این اقدام و رسانه ای شدن این پرونده به هیچ وجه به نفع این بانک که تاکنون از اعتبار خوبی برخوردار بوده نیست." به گفته او، "پرداخت چنین جریمه ای پیامدهای مالی بسیاری به دنبال دارد؛ به عنوان مثال خیلی راحت منجر به لغو خرید و فروش سهام سال ۲۰۱۴ خواهد شد." این منبع می گوید که پرداخت های انجام شده از ایران، کوبا و سودان به خودی خود غیرقانونی نبوده اند. 

مشکل از آنجا ناشی می شود که این پرداخت ها به دلار انجام شده، یعنی می توان گفت که بخشی از آن از خاک آمریکا صورت گرفته و همین مسأله باعث شده تا این مبادلات جنبه بزهکارانه به خود بگیرد، چرا که آمریکا تحریم هایی را علیه این سه کشور اعمال کرده بوده. 

به گفته جاکوب فرنکل، دادستان سابق فدرال، دولت آمریکا "عناصر لازم برای توجیه چنین جریمه هنگفتی را دراختیار دارد". ازسوی دیگر، "بانک ب.ان.پ پاریبا قصد دارد این مشکل را هرچه سریعتر حل و فصل کند تا بتواند روال عادی فعالیت های خود را ازسرگیرد." این درحالی است که هفته گذشته ایالات متحده جریمه ای معادل ۲ ممیز ۶ میلیارد دلار را علیه یک بانک دیگر اروپایی، کردیت سوئیس، اعمال کرده. اتهام این بانک کمک به متمولان آمریکایی در انجام تقلب های مالیاتی ذکر شده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود