امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
03/16 1393

ایران و جهان - باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، امروز در حاشیه اجلاس گروه هفت  قدرت صنعتی جهان در بروکسل گفت که او قصد ندارد در امور وزارت دادگستری کشورش بر سر مجازات بانک فرانسوی "ب ان پ پاریبا" دخالت کند.




رییس جمهوری آمریکا که این سخن را در گفتگو با خبرنگاران ایراد می کرد، تصریح نمود که در کشورش رییس جمهوری سنتاً در امور قضایی دخالت نمی کند، هر چند ممکن است چنین دخالت هایی در برخی کشورها مرسوم باشد.
بر اساس گزارش روزنامۀ آمریکایی "وال استریت جورنال" دادگستری آمریکا قصد دارد بانک فرانسوی "ب ان پ پاریبا" را به دلیل نقض مجازات های آمریکا علیه سه کشور سودان، ایران و کوبا به پرداخت تقریباً ده میلیارد دلار جزای نقدی و لغو موقت جواز فعالیت در آمریکا محکوم کند.
دیروز رییس جمهوری فرانسه، فرانسوا اولاند، مجازات در نظر گرفته شده از سوی دادگستری آمریکا را نامتناسب توصیف کرد و گفت که مایل است در این خصوص با رییس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست گروه هفت در بروکسل گفتگو کند. او همچنین گفت که کشورش قوانین آمریکا را محترم می شمارد، اما، فرای وقایع باید برخی اوقات ملاحظاتی نیز در نظر گرفته شود.

پیشتر رییس جمهوری فرانسه گفته بود که جریمۀ سنگین دادگستری آمریکا علیه نخستین بانک فرانسوی زیان های شدید مالی را به اقتصاد فرانسه وارد می آورد. میشل سپن وزیر اقتصاد و امور مالی فرانسه نیز در اظهاراتی جداگانه گفته بود که در صورت اجرای مجازات دادگستری آمریکا علیه بانک فرانسوی، دولت فرانسه نیز تدابیر تلافی جویانه شدیدی اتخاذ خواهد کرد.

اکنون به نظر می رسد که رییس جمهوری آمریکا قصد ندارد به درخواست رییس جمهوری فرانسه مبنی بر لغو مجازات سنگین مالی علیه بانک فرانسوی "بن ان پ پاریبا" پاسخ رضایت بخش بدهد.
رییس جمهوری آمریکا در جای دیگری از سخنانش فروش ناو فرانسوی "میسترال" به روسیه را در بحبوحۀ بحران اوکراین مورد انتقاد قرار داد و گفت که دولت فرانسه باید ترجیحاً از فروش این ناو فعلاً خودداری می کرد. برخی محافل اقتصادی در فرانسه گفته اند که از دلایل اعمال جریمۀ سنگین مالی علیه بانک فرانسوی "ب ان پ پاریبا" تضعیف قدرت مالی فرانسه برای سرمایه گذاری در ایران در صورت برچیده شدن تحریم های بین المللی علیه این کشور است. همین منابع مدعی اند که دولت آمریکا قصد دارد از خلال این مجازات ه�?مونی مالی خود را برای تصاحب بازارهای ایران پس از رفع احتمالی تحریم ها نشان بدهد.


اولاند به اوباما درباره جریمه بانک فرانسوی هشدار داد 


این در حالی است که رئیس جمهوری فرانسه در بروکسل پیرامون تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر اعمال مجازات سنگین ۱۰ میلیارد دلاری علیه بانک فرانسوی تحت ادعای نقض تحریم ایران به همتای آمریکایی خود هشدار داد.


فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه عصر دیروز پنجشنبه در بروکسل پیرامون تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر اعمال مجازات سنگین 10 میلیارد دلاری علیه بانک فرانسوی تحت ادعای نقض تحریم ایران گفت به باراک اوباما هشدار داد.

اولاند که سخنانش در جمع خبرنگاران حاضر در حاشیه نشست سران گروه 7 در پایتخت بل�?یک به طور مستقیم از شبکه خبری فرانس 24 مخابره می شد، افزود: ما به قوانین و مقررات داخلی ایالات متحده آمریکا توجه داریم ولی این کشور نباید تصمیمی بگیرد که پیامدهای سنگین و سختی داشته باشد. وی افزود: تصمیم آمریکا غیر منطقی است و باید اصلاح شود و تصمیم مناسبی اتخاذ کند.

رئیس جمهوری فرانسه اضافه کرد: من علاوه بر شب گذشته، صبح امروز نیز با رئیس جمهوری آمریکا دیدار داشتم و باره مشکلات مالی که بانک مرکزی اروپا با آن دست به گریبان است، توضیح دادم.

اولاند گفت: بانک ها اگر تضعیف شوند در واقع اقتصاد کشورهای ضعیف خواهد شد و در نتیجه بانک ها را باید حمایت و تقویت کرد تا بتوانند اقتصاد را به پیش ببرند.

رسانه های آمریکا اخیرا گزارش دادند که دادگستری این کشور بانک فرانسوی "ب. ان. پ. پاریباس" را تحت ادعای تقض تحریم علیه ایران، سودان و کوبا به 10 میلیارد دلار جریمه و تعلیق موقت فعالیت های ارزی این بانک در خاک آمریکا مجازات کرده است.

این اقدام دولت آمریکا که هنوز به طور رسمی اعلام نشده است موجب نگرانی و ناخشنودی مقامات الیزه شده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود