امروز: شنبه، 8 اردیبهشت 1403
03/18 1393

ایران و جهان - وزیری که حرفی جدید برای گفتن ندارد و مطلع سخنان خود را با اوضاع اقتصادی نامناسب در سال های گذشته آغاز می کند . رشد منفی اقتصادی  6.1 درصدی در سال و کاهش سرمایه گذاری در1391بیت اول سخنان وی است .
به گزارش ایران و جهان ،علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در هشتمین همایش بورس،بانک و بیمه سومین سخنران همایش بود. طیب نیا در حالی در این مراسم حاضر شد که هیچ حرف جدید برای گفتن نداشت .

وی در حالی از کاهش تورم نقطه به نقطه خبر داد که این کاهش در وضعیت معیشت و اقتصاد جامعه ملموس نیست . او با تاکید بر تئوری های دانشگاهی اذعان می کند که سهم بازار اولیه از تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی افزایش پیدا کند، و یکی از مشکلات بانک‌ها مطالبات بانک‌ها از دولت است که طبق برنامه ظرف دو تا سه سال مجموع بدهی‌ها را پرداخت می‌کنیم. اما وزیر در حالی به وعده پرداخت بدهی به بانک ها اشاره می کند که در حاشیه مراسم های گوناگون وی رقم این بدهی را اعلام کرده و شیوه های بازپرداخت این بدهی را نیز تشریح کردهاست . طیب نیا در مراسم معارفه مدیر عامل بانک صنعت و معدن به افزایش سرمایه بانک ها تا پایان سال 1392 خبر داد و این در حالی است که در این مراسم نیز وی به افزایش سرمایه بانک ها و برنامه ها در این زمینه اشاره می کند .
 طیب‌نیا تصریح کرد: زمانی که دولت فعلی کار را در دست گرفت، شرایط اقتصادی خوب نبود و در طول تاریخ اقتصاد ایران کاملا بی‌سابقه بود، اما خوشبختانه در سایه سیاست‌های دولت شرایط رو به بهبود است.

وی ادامه داد: سیاست عمده دولت برقراری ثبات در بازارهای مختلف از جمله بازار کالا، پول و ارز از طریق انضباط مالی و پولی در حد قابل ملاحظه‌ای محقق شد و تورم نقطه به نقطه به کمتر از 18 درصد رسید.

وزیر اقتصاد گفت:‌مشکل عمده اقتصاد کشور رکود است که معلول عوامل ساختاری اقتصادی نامناسب و وابسته به نفت همراه با سیاست‌های نادرست 8 سال گذشته و تحریم‌های تحمیلی بود.


بحث مطالبات معوق و راهکارهای جلوگیری از آن و طرح تامین مالی بلند مدت بنگاه ها و فعالیت اقتصادی از طریق بازار سرمایه از دیگر موارد مطرح از سوی اوست .
ایران و جهان به دلیل تکراری بودن سخنان وزیر در این همایش از بازتاب آن خودداری می کند . ضمن اینکه انتظار می رفت وزیر اقتصاد در مهمترین رویداد پولی و مالی کشور با دست پرتری حاضر شود و گزارش های اقتصادی قابل قبول تری ارائه کند .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود