امروز: شنبه، 15 اردیبهشت 1403
06/16 1393

ایران و جهان - بانک سرمایه در روزهای اخیر به یکی از بانک های خبر ساز تبدیل شده است . البته جریانات خبری از دل این بانک بیرون نمی آید و اخباری بیرونی نام بانک را داغ کرده است . این اخبار که از تحریم یکی از زیر مجموعه های بانک سرمایه تا تحقیق و تفحص از خود بانک به دلیل تخلف در پرداخت تسهیلات به بابک زنجانی و عدم دریافت ضمانت های معتبر گسترده شده روی دیگری از بانکی که به نظر می رسید بی سرو صدا مشغول به فعالیت است، را نشان می دهد. این در حالی است که با وجود این تخلفات که فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس آن را دلیلی برای تحقیق و تفحص از بانک اعلام کرده باید دید تنبیهاتی که رئیس کل برای برخی از مدیران عامل بانکی در نظر گرفته بود شامل مدیران این بانک می شود یا خیر ؟

به گزارش ایران و جهان ،ارسلان فتحی پور به تازگی اعلام کرده که طرح تحقیق و تفحص از بانک سرمایه در کمیسیون اقتصاد تصویب شده و این طرح به دلیل تخلفات گسترده در این بانک در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسیده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی در تشریح تخلفات این بانک گفته است بانک سرمایه تسهیلات بدون ضمانت به افراد مسئله داری مانند بابک زنجانی داده است و از آن ها هیچ ضمانت و یا چکی در یافت نکرده است.

همچنین علاوه بر این،بانک سرمایه اعتباراتی را در اختیار فردی برای تاسیس بانک بدون دریافت هرگونه تضمینی قرار داده بود که با پیگیری ها خوشبختانه این اعتبار به سیستم بانکی بازگشت اما تخلف هنوز پابرجاست.
بانک سرمایه در بهمن ماه سال گذشته بالغ بر 21 هزارو 322 میلیارد ریال مطالبات معوق داشته است و به عنوان بانکی که از سال 1384تاسیس شده بدون احتساب مدیریت یک روزه ولی اله سیف تاکنون 8مدیرعامل و سرپرست را تجربه کرده است. از هدایتی ،حسینی هاشمی،شعبانیان،مجددا حسینی هاشمی،ابوالحسنی،حاجی زاده،شایسته نیا ،بخشایش و درخشنده از جمله مدیرانی بوده اند که از ابتدا تا امروز در بانک مسئولیت داشته اند.

اما در بین این مدیران بخشنده که امروز در مسند بانکی قرار گرفته و نوک پیکان مجلس برای تحقیق و تفحص بانک تحت مدیریت او را نشانه رفته در جریانات اخیر بانک اثرگذارنبوده و موضوع سهام داری «اقای ر» و ارائه تسهیلات به بابک زنجانی که امروز مورد مناقشه است در زمان تصدی اش به وقوع نپیوسته است.ذکر این نکته ضروری است که هرچند که مجلس عملکرد شخصیت حقوقی بانک را رصد خواهد کرد، اما رئیس کل بانک مرکزی نیز در مصاحبه ای اخیرا اعلام کرده که هیات انتظامی بانک مرکزی احکامی را برای انفصال از خدمت برای برخی مدیران بانکی صادر کرده است که باید منتظر بود و دید که آیا مدیران این لیست که در سال های اخیر مسئولیت بانک را برعهده داشته و به گواه سخنان رئیس کمیسیون اقتصادی در اعطای وام به بابک زنجانی و سایر تخلفات مورد تفتیش قرار دارند،در لیست آقای رئیس قراردارند یا خیر؟

اما موضوع بانک سرمایه به همین جا ختم نمی شود و در تحریم هایی که وزارت خزانه داری امریکا به تازگی اعلام کرده نام کفالت بانک به عنوان، شعبه ای از بانک سرمايه که پيشتر در سال ۲۰۱۲ از سوی آمريکا مورد تحريم قرار گرفت نیز دیده می شود .

اما دامنه بررسی های اجمالی در صورت های مالی منتهی به 8 مرداد کفالت بانک نشان می دهد که خالص تسهیلات پرداختی بانک به مشتریان 36 میلیون و 715 هزارو 902 سومونی تاجیک و سپرده های مشتریان بالغ بر 18 میلیون و 790هزارو 397سومونی تاجیک بوده است .صورت گردش نقد میان دوره اجمالی برای دوره 6 ماهه منتهی به 30جوون 2014 (8مرداد 1393)نشان می دهد که جریان نقد ناشی از فعالیت های عملیاتی به 3 میلیون و 575 هزارو642 سومونی تاجیک می رسد .

شایان ذکر است که محل استقرار کفالت بانک کشور تاجیکستان و شهر دوشنبه است و مجوز بانک از سوی بانک ملی تاجیکستان برای عملیات بانکی و مبادلات ارز خارجی صادر شده است .این بانک مالک 85درصدی سهام دفتر اطلاعات اعتباری به ارزش47 هزارو 600سومونی تاجیک است.همچنین این بانک مالک شرکت روجونبه ارزش بیش از 572 هزار سومونی تاجیک است .
این بانک در برای دوره 6 ماهه منتهی به 30جوون 2014 تعداد 137 فقره وام به ارزش 30 میلیون و 251 هزارو 947 سومونی پرداخت کرده و 55 فقره وام سررسید گذشته به ارزش 9 میلیون 188 هزارو 770سومونی دارد از این تعداد 37 فقره تسهیلات در سرفصل سررسید گذشته طبقه بندی شده است .سپرده های حقوقی بانک نیز در این مدت رقم 14 میلیون و 214 هزارو 826 سومونی تاجیک گزارش شده است .

سخن آخر
به نظر می رسد بانک سرمایه نیاز دارد که هویت و برند خود را ترمیم کند . این بانک برای حمایت از فرهنگیان و معلمان شکل گرفت . هرچند که بانک سرمایه در سال گذشته حدود 14میلیارد تومان و در سال جاری حدود 5 میلیارد تومان را به تبلیغات تلویزیونی در دور زمین فوتبال اختصاص داده اما نیاز دارد در میان بانک های خصوصی جایگاه خود را بازبینی کند.البته شاید بهتر بود هزینه تبلیغات کم اثر صرف سهام داران باشد شود و این پول ها برای تقسیم سود در بین سهام داران نگه داری شود .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود