امروز: یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
03/20 1394

ایران و جهان - موسسه اعتباری که در سال 1392 بالغ بر2 هزارو 156 میلیارد ریال اضافه برداشت از بانک مرکزی و جریمه عدم رعایت حد جمعی تسهیلات دارد، فقط  295 میلیارد ریال سود به دست آورده است .این در حالی است که رد پای جدیدی از ارتباط این موسسه با شرکت های آقای «ب. ز» اعلام شده است .

به گزارش ایران و جهان، مدیریت کل نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی اخیرا در نامه ای به موسسه اعتباری توسعه تاکید کرده که بالغ بر 2 هزارو 156 میلیارد ریال ذخیره مازاد در صورت های مالی این موسسه برای سال منتهی به اسفند 1392 منظور کند . 

البته بانک مرکزی در ضرب الاجلی یک ماهه این موسسه را ملزم کرده است که ضمن ارسال صورت های مالی اصلاح شده با بندهای مد نظر به این بانک نسبت به برگزاری مجمع عمومی سال مالی 1392 اقدام کند.
منابع و گزارشات رسمی نشان می دهد که موسسه اعتباری توسعه در سال 1392 بابت اضافه برداشت از بانک مرکزی و جرایم متعلقه و عدم رعایت حد جمعی تسهیلات به ترتیب بالغ بر یک هزارو 733 میلیارد ریال و 423 میلیارد ریال ذخایر لازم را در دفاتر خود ثبت نکرده است .به این ترتیب با توجه به عدم ثبت در دفاتر رسمی این شرکت سود انباشته ابرازی این شرکت به میزان 2 هزارو 156 میلیارد ریال کاهش و بدهی به بانک مرکزی به همین میزان افزایش می یابد.
البته ظاهرا در لابه لای معاملات شرکت با شرکت های زیر مجموعه چک هایی هم رد و بدل شده که هنوز وصول نشده است که نمونه آن در سال 1391 قابل مشاهده است . از قرار معلوم موسسه اعتباری توسعه در سال 1392 اقدام به خرید ملک(مقدس اردبیلی) از شرکت پتروشیمیایی دلفین به مبلغ 6 هزارو 670میلیارد ریال در ازای مانده مطالبات از شرکت های ساختمانی صدف بنای شهر،ارمغان ساختمان تهران و انبوه سازان خاورنوین و واگذاری بخشی از املاک موسسه (شامل پروژه های مجتمع تجاری دنیای ارزو، مهماندوست،بخش تجاری سبحان،زمین بلوار میرداماد و ساختمان شعبه مشهد)کرده است و از بابت بخشی از این معامله مبلغ 3 هزارو 200 میلیارد ریال چک مدت دارد اخذ شده که هنوز وصول نشده است .البته داستان چک ها به همین جا ختم نمی شود و گویا سه دانگ از ملک پروژه مقدس اردبیلی به نام موسسه اعتباری توسعه نیز منتقل نشده است .البته در این میان مالکیت ملک های فروخته شده به شرکت دلفین نیز به ثبت نرسیده و اسناد دارایی های فروخته شده به جز ساختمان مشهد به نام موسسه نیز نبوده است . با این وصف بررسی آثار این نقل و انتقالات هم بر وضعیت مالی موسسه اعتباری توسعه مسلما مقدور نیست .
البته بررسی های دقیق تر نشان می دهد که این موسسه در پرداخت تسهیلات در مواردی تعاریف بانک مرکزی برای ذینفع واحد را رعایت نکرده است و تسهیلات را به اشخاصی اعطا کرده که با توجه به این تعریف بیش از حد مقرر تعیین شده از سوی بانک مرکزی هستند.
این گزارش اذعان داردکه مبلغ 175 میلیارد ریال از محل مانده مطالبات از بانک و موسسات اعتباری مربوط به حساب های ارزی مربوط به رویال بانک باکو است که به مشتریان مبلغ 128 میلیارد ریال بابت کارت توسکا مسترد شده است و به عنوان طلب از آن بانک به شمار می رود .
آمارهای اذعان دارد که مبلغ 2 هزارو 115 میلیاردریال مطالبات گروه از شرکت های وابسته شمال یک هزارو 234 میلیارد ریال طلب از شرکت سرمایه گذاری توسعه و ساختمانی برج آوران و مبلغ 144 میلیارد ریال حساب بستانکاری از این شرکت شامل 134 میلیارد ریال متعلق به شرکت مذکور برای تطبیق گزارشات تعیین تکلیف نشده است .
در لابه لای فعالیت های موسسه اطلاعات برخی از سپرده های ارزی شامل نام صاحب حساب،نرخ سپرده ها،مبلغ سپرده ها ، تاریخ افتتاح حساب و کاهش و افزایش صوت گرفته در حساب ها مشخص نیست .
از جمله موارد خاصی که در وضعیت مالی شرکت وجود دارد اینکه 30 مورد از املاک تملیکی جمعا به مبلغ 247 میلیارد ریال و بر اساس گزارشات هیات کارشناسان رسمی دادگستری به شرکت کیا رنگ افروز ماندگار واگذار شده که مبلغ پیش پرداخت به حساب برج آوران رفته است .

اما یکی از کلیدی ترین موارد این گزارش که مربوط به فعالیت های موسسه در سال 1392 است ، ارسال حواله ارزی از طریق پیام سوئیفتی است . بر این اساس مبلغ 562 هزارو 248 میلیارد ین ژاپن طی پنج فقره پیام سوئیفتی و مبلغ 2 هزارو 747 میلیون دلار طی سه فقره پیام سوئیفتی توسط کنت بانک تاجیکستان به حواله کرد شرکت inter national oil co جهت واریز به حساب ارزی شرکت اس سی تی بانکرز کیش نزد شرکت مورد نظر ارسال شده است .این سپرده ها برای وثیقه ضمانت نامه 80 هزار میلیارد ریالی مسدود و در تاریخ 28خرداد 92 ضمانت نامه ابطال و سپرده رفع انسداد شده است .البته مکاتبه با بانک ملی تاجیکستان بیانگر واهی بودن حواله فوق و مانده مذکور است هرچند که کنت بانک تاجیکستان هنوز گزارشی در این خصوص ارائه نکرده است .البته مکاتباتی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در خصوص تعیین تکلیف حساب مزبور با موضوعیت غیر قابل استفاده بودن حواله مذکور نیز صورت پذیرفته است.
این در حالی است که وجوه ثبت شده نزد بانک مذکور غیر قابل انتقال بوده و تا تاریخ این گزارش نیز مبلغی بابت سپرده شرکت اس سی تی بانکرز کیش پرداخت نشده است .

اما اس سی تی بانکرز کیش متعلق به چه کسانی است ؟
اطلاعات مندرج در سایت روزنامه رسمی قوه قضائیه نشان می دهد که طبق آگهی مندرج در تاریخ 7 آبان 1391 در شماره19707 شرکت اس سی تی بانکرز کیش یکی از سهام داران شرکت هلدینگ توسعه سورینت قشم که «ب.ز» پیش از این مدیر عامل آن بود .
البته اس سی تی بانکرز کیش از سهام داران شرکت ویژه ایرانیان پیشروی سوری نت نیز بود که طبق آگهی شماره 19964 روزنامه رسمی مندرج در تاریخ 26 شهریور 1392 تاسیس شد و «ب. ز »به نمایندگی از این شرکت از جمله مدیران شرکت مذکور بود .

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بنابر اظهارات حسابرسان رسمی در گزارش تهیه شده از عملکرد موسسه اعتباری توسعه در سال 1392 بالغ بر 10 مورد گزارش در خصوص عدم رعایت الزامات قانونی مقرر در اصلاحیه قانون تجارت و اساسنامه شرکت وجود دارد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود