امروز: شنبه، 15 اردیبهشت 1403
07/17 1394

ایران و جهان - بانک دی با کاهش بیش از 18 درصدی سود بخشی از برآوردهای خوش بینانه را اصلاح کرده است .

به گزارش ایران و جهان ،بانک دی که تا پایان مرداد ماه اعلام شد که بالغ بر 16 هزارو 300 میلیاردریال بدهی به بانک ها و موسسات اعتباری دارد سود پیش بینی شده را بیش از 18 درصد کاهش داده و از 518 به 422 ریال رسانده است .از دلایل این کاهش سود می توان به کاهش 3 درصدی درآمد مشاع ، کاهش 35 درصدی سهم بانک از درآمد مشاع اشاره کرد که این تفاوت گویای ادامه مکانیزم پرداخت هزینه بالا به سپرده گذاران در بانک اشاره دارد که در نهایت بودجه جدید حاکی از کاهش 17 درصدی جمع درآمد بانک نسبت به بودجه اولیه داشت.

همچنین در بخش برآورد هزینه ها شاهد کاهش 16 درصدی نسبت به بودجه اولیه هستیم که عمده دلیل آن برآورد کاهش 65 درصدی هزینه مطالبات مشکوک الوصول به رقم 259145میلیون ریال است که به اعتقاد کارشناسان برآورد بسیار خوشبینانه ای است . از این رو همچنان اعتقاد داریم بودجه یاد شده خوشبینانه است و از پتانسیل کاهش بیشتر سود برخوردار است . اما در کنار تعدیل بودجه سال مالی 1394 به برنامه افزایش سرمایه دو مرحله ای از 5000 به 10 هزار میلیارد ریال اشاره کرد ،بر این اساس بانک دی قصد دارد در مرحله اول در سال جاری سرمایه خود را به میزان 30 درصد از محل سود انباشته به 6500 میلیارد ریال به منظور بهبود ساختار مالی افزایش دهد و در سال 1395 نیز سرمایه بانک را به رقم 10 هزار میلیارد ریال ارتقا خواهد داد.

گفتنی است این بانک اعتقاد دارد با انجام افزایش سرمایه مرحله اول سود خود را تا پایان سال از محل رشد درآمد عمدتا سود تسهیلات اعطایی و کنترل هزینه ها از محل کاهش هزینه های عمومی و مطالبات مشکوک الوصول 7 درصد افزایش دهد و برای سال 95 نیز با انجام مرحله دوم افزایش سرمایه به 19 درصد افزایش دهد . بررسی گزارش توچیهی افزایش سرمایه با واقعیت های موجود همخوانی ندارد و به اعتقاد کارشناسان خوشبینانه است. لازم به توضیح نسبت کفایت سرمایه بانک با فرض عدم انجام افزایش سرمایه 6درصد در سال جاری است و در صورت انجام افزایش سرمایه این نسبت به 8 درصد افزایش خواهد یافت .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود