امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
10/22 1394

ایران و جهان - دومين همايش بين‌المللي ابزار و تکنیک‌ های مدیریت با حضور جمع كثيري از استادان، دانشگاهیان و صاحب‌نظران با سخنراني اسماعيل لل‍ه‌گانی، مديرعامل بانك صادرات ايران، در دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، در اين همايش بين‌المللي كه با حضور صاحب‌نظران و پژوهشگران برجسته داخلي و خارجي براي ارائه دستاوردهای علمی مرتبط و بهبود نظام مدیریتی کشور و استفاده بهینه از ابزارهای نوین در سازمان‌ها برگزار شده بود، لل‍ه‌گانی در سخناني به بررسي تكنيك‌هاي عملياتي توانمندسازي كاركنان پرداخت .
وي با اشاره به اهميت توانمندسازي كاركنان گفت: توانمندسازي كاركنان مزايا زيادي دارد كه افزايش رضايت شغلي كاركنان، انجام بهينه امور محوله به كاركنان، افزايش مزاياي دريافتي آنان، افزايش خلاقيت و نوآوري و بهبود كيفيت انجام كار از جمله مزاياي آن به شمار مي‌رود.

وي در تعريف توانمندسازي كاركنان افزود: توانمندسازي به معناي تزريق نيروي مضاعف به كاركنان است تا بتوانند بهتر به وظايفشان عمل كنند و بدون مراجعه به مدير خود، تصميم‌هاي بزرگ بگيرند. توانمندسازي، درگير كردن كاركنان در بهبود و توسعه امور محوله و افزايش خلاقيت و تأثيرگذاري آنان در سازمان است.
مديرعامل بانك صادرات ايران در خصوص عوامل مؤثر بر توانمندسازي خاطرنشان كرد: توانايي ذهني و جسمي كاركنان، مشخص بودن اهداف، اختيارات و مسئوليت‌ها در سازمان بر اساس چارت سازماني، وجود اعتماد و صداقت در سازمان، در دسترس قرارگرفتن تمام اطلاعات سازمان، وجود نظام تشويق و تنبيه مناسب، برقراري ارتباط اثربخش بين مديران و كاركنان، امنيت و غني‌سازي شغلي، به‌كارگيري مطلوب مدل‌هاي ارزيابي عملكرد و توسعه فرهنگ كار تيمي در سازمان از جمله عوامل مؤثر بر توانمندسازي كاركنان است.

لل‍ه‌گانی ادامه داد: نگراني و ترس افراد از شكست‌ها، موانع محيطي و توسعه فناوري‌هاي جديد و حضور رقبا، شرايط اقتصادي كشور، موانع رفتاري و بي‌توجهي به گروه‌هاي غيررسمي در سازمان، عدم باورپذيري و احساس تضعيف امنيت شخصي توسط مديران از جمله موانع توانمندسازي است.

مديرعامل بانك صادرات ايران يادآور شد: در بانك صادرات ايران نيز براي افزايش توانمندي كاركنان اقدامات خوبي صورت گرفته است كه مشاركت كاركنان در تصميم‌گيري‌ها، تغيير مدل‌هاي پرداخت پاداش به كاركنان بر اساس عملكرد، انتخاب و ارتقاي كاركنان و شايسته‌گزيني بر اساس نوع عملكرد و شركت در آزمون، مصاحبه و تست روانشناسي براي انتخاب بهترين و توانمندترين مديران و آموزش علمي و اصولي كاركنان از جمله اين اقدامات بوده است.
لل‍ه‌گانی طراحي نظام شايسته‌سالاري را از ديگر اقدامات بانك صادرات ايران برشمرد و افزود: افزايش چابكي و چالاكي سازمان نيز براي ما مهم بوده و با وجود شبكه گسترده‌اي از شعب و كاركنان در سراسر كشور، به دنبال چابكي و چالاكي و استفاده از ابزارهاي نوين بانكداري بوده‌ايم. افزايش بهره‌وري شعب و كاركنان و به سود رسيدن تمامي شعب نيز مورد توجه بوده است.

وي با اشاره به آثار مختلف مترتب بر توانمند سازي كاركنان خاطرنشان كرد: براي توسعه نيروي انساني، بايد از ابزارهاي مختلفي استفاده كنيم كه هر روز در حال تغييرند. اگر در سازمان ما توانمندسازي نيروي كار اتفاق بيفتد، بسياري از مشكلات و هزينه‌ها حذف و مزيت‌ها اضافه مي‌شوند. بهره‌وري پايين در سازمان‌ها باعث شده به توانمندسازي كاركنان توجه نشود و عدم توجه به توانمندسازي، باعث افزايش مشكلات شده است كه براي رهايي از آن‌ها بايد به فكر توانمندسازي كاركنان بود.

گفتني است اين همايش با اهدافي همچون معرفی ابزارها و تکنیک‌های نوین مدیریت، تبیین اثرات استفاده از اين تکنیک‌ها در بهبود عملكرد سازمان‌ها، معرفی روش‌های اصولی شناسایی، طبقه‌بندی، انتخاب، به‌کارگیری و ادغام ابزارهای مدیریت، ترغیب صاحب‌نظران و پژوهشگران علوم مدیریت و فراهم نمودن امکان ارائه سیستم‌ ها و داشبوردهای مدیریتی در نمایشگاه جانبی کنفرانس برگزار شد و مورد استقبال شركت‌كنندگان قرار گرفت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود