امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
10/28 1394

ایران و جهان - اخبار مثبت توافقات و برداشته شدن تحریم ها باعث شده است که  روند بازار سرمایه در گروه بانکی هابا پیامد و آثار مثبتی همراه باشد تا جایی که شاخص این گروه با افزایش 6درصدی در هفته گذشته به سطح 682 واحد دست پیدا کند.
به گزارش ایران و جهان، در بیانیه مرکز کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری امریکا اسامی نهاد ها و شرکت هایی که از تحریم های هسته ای خارج می شوند ذکر شده است که نام بانک ها در این فهرست پررنگ تر از همیشه است .این در حالی است که وزیر امور خارجه کانادا نیز در خصوص تصمیمات شورای امنیت ابراز داشته که احتمالا کانادا نیز در مورد تحریم ایران بازنگری می کند.سوئیس نیز برخی تحریم ها اقتصادی علیه ایران را لغو کرده است . بر اساس انتظار می رود که سایر تحریم های یک جانبه خصوصا نظام بانکی نیز با گشایشاتی همراه باشد.
اما لغوآثار تحریم ها در صنعت بانک داری کشوربا افزایش مبادلات بین المللی از سویی حجم ال سی،اعتبارات اسنادی و افزایش کارمزدها را در پی دارد و از سوی دیگر کاهش هزینه های عملیاتی و امنیت نقل و انتقال و سرعت گردش وجوه را پدیدمی آورد. بر این اساس با انتشار خبر بازگشایی سوئیفت به روی بانک های ایرانی از روز گذشته انتظار می رود که اتصال به این شبکه و فعالیت شعب خارجی بانک ها در روزهای آینده گشایشاتی را در نظام بانکی پدید آورد .
در گروه های بانکی، بانک هایی نظیر صادرات در روزهای اخیر با اقبال بازار رو به رو شده اند . بانک صادرات که گزارش نه ماهه متعادلی را روانه بازار کرده است پیش بینی دارد که با افزایش درآمدهای کارمزدی و کاهش قیمت تمام شده پول به سودآوری بیشتری دست یابد. بنابراین در کنار اخبار مثبت روزهای اخیر و ارائه بودجه 1395 روند سهم را مثبت قم زده است و برخی معتقدند که با فعال شدن بازارگردان بانک در محدود فعلی می توان انتظار برای افزایش قیمت این سهم نیز داشت .
در گزارش نیمه اول سال بانک صادرات مواردی مانند سود حاصل از سرمایه گذاری، سود تسهیلات اعطایی غیر مشاع در کنار نتیجه مبادلات ارزی عملکردی بالاتر از بودجه بانک را به ثبت رسانده است که می تواند به تحقق سود کمک شایانی داشته باشد .
 آنچه مسلم است اینکه سال های تحریم به دلیل عدم ارتباط بانک های داخلی با نظام بانکی جهان نظام بانک داری داخلی در شرایط گلخانه ای دیده و لغو تحریم ها فرصتی برای به روز رسانی،احیا و استاندار سازی رویه های بانکی است و به نظر می رسد که بانک صادرات نیز خود را برای این شرایط مهیا کرده است .

در این سرایط بانک مرکزی هم اعلام کرد که به منظور افزايش توان اعتباري بانک‌ها نزد کارگزاران خارجي، با توديع سپرده‌هاي ارزي توسط بانک مرکزي نزد بانک‌هاي ايراني براي مدت سه ماه و با نرخ Libor موافقت مي‌گردد. مبلغ سپرده با توجه به ظرفيت مالي و حجم فعاليت ارزي بانک تعيين مي‌شود. تمديد سپرده در سررسيد منوط به ارائه گزارش عملکرد سپرده توسط بانک عامل به اداره بين‌الملل بانک مرکزي مي‌باشد. ارائه تسهيلات ارزي از محل سپرده‌هاي مزبور به مشتريان ممنوع است.بنابراین انتظار می رود آثار وپیامد مثبت دیگر این تصمیم بانک مرکزی برای بانک های بزرگ نظیر صادرات و ... ملموس باشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود