امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
12/16 1392

ایران و جهان- مدیر عامل بورس کالای ایران در دومین نشست خبری خود درسال جاری، در کیش به بیان کارکردهای این بورس در اقتصاد ملی  و تشریح محيط كسب و كار بورس کالا در سال 92 پرداخت و از راه اندازی معاملات برخط قراردادهای آتی در سال آینده خبر داد.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایران و جهان، وی با بیان رویکردهای بورس کالا در سال 93 گفت: تعمیق کارکردهای بورس در اقتصاد ملی، افزایش ظرفیت بورس کالا در تعامل اقتصاد بین الملل و تعامل با نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز از جمله این رویکردها به شمار می رود.
پناهیان در خصوص اولویت های این بورس در سال جدید گفت: راه اندازی معاملات برخط قراردادهای آتی، ارتقای سامانه های بازارهای فیزیکی و مشتقه به همراه گسترش سامانه پذیرش انبارها و صدور قبض انبار در این راستا عملیاتی می شود. همچنین راه اندازی قراردادهای آتی بر روی دارایی های پایه جدید، گسترش بازارگردانی در قراردادهای مشتقه، راه اندازی معاملات اختیار و معاملات سلف موازی را در دستور کار است. ضمن آنکه راه اندازی نشریه بورس کالای ایران، سایت اختصاصی خبری، مرکز مشاوره و اطلاع رسانی بورس کالا و توسعه پورتال جدید بورس کالا و توسعه ارتباطات بین المللی در سال جدید عملیاتی می شود.
مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه گفت: زمینه های عملیاتی راه اندازی معاملات سلف موازی میلگرد به عنوان ابزار مالی نوین فراهم شده و توسعه زیرساختهای بازار به منظور تکمیل زنجیره تولید، توزیع و مصرف محصولات فولادی با راه اندازی سیستم قبض انبار صورت گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به تعاملات با دستگاه های ذیربط در خصوص متعادل سازی بازار محصولات پتروشیمی گفت: در این راستا سقف مجاز تغییر قیمت 7 گروه کالایی افزایش یافت و خروج دست کم 39 قلم کالای پتروشیمی دارای بازار متعادل از سیستم بهین یاب حاصل شد.
وی در خصوص حجم معاملات در تالار صادراتی بورس کالا گفت: در مدت 11ماه سال جاری، بالغ بر 5 میلیون تن انواع کالا با ارزشی معادل 43 هزار میلیارد ریال در تالار صادراتی معامله شده و در این بخش رشد 59 درصدی ارزش و 35 درصدی معاملات کاملا مشهود است.
وی در ادامه با اشاره به تامین مالی 189 هزار میلیارری بخش تولید از طریق معاملات سلف در بورس کالای ایران گفت: این رقم در سال 91 بالغ بر 165 هزار میلیارد بوده که حاکی از رشد 15 درصدی میزان تامین مالی تولیدکنندگان است.
مدیرعامل بورس کالای ایران سپس با اشاره به دستآوردهای بورس کالا طی امسال در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباط گفت: در این بخش توسعه زیرساخت ارتباطی با کارگزاران از طریق توسعه شبکه WAN و ایجاد ارتباط دو سویه بورس و دفاتر شرکت‌های کارگزاری از طریق شبکه رادیویی، MPLS و وایمکس حاصل شد و با ارتقای سیستم های معاملاتی از راه دور، اقدامات لازم برای راه اندازی معاملات برخط آتی و معاملات بازار فرعی ، سلف موازی استاندارد و راه اندازی سامانه معاملات مشتریان خرد صورت گرفت.
وی در ادامه با اعلام طراحی و پیاده سازی پورتال جدید بورس کالا گفت : طراحی و ایجاد سیستم پذیرش قبض انبار، ارتقای سیستم های عرضه، نظارت بر بازار آتی و ثبت سفارش و تولید و توسعه سامانه های مغایرت گیری تسویه، سیستم کنترل تعهد عرضه، سیستم تسویه بین بانکی (ستاب) از جمله سایر اقدامات انجام شده در این بخش است.
وی در ادامه با بیان کارکردهای بورس کالا در اقتصاد ملی از جمله کشف نرخ، مدیریت ریسک نوسانات قیمت، ایجاد فرصت سرمایه گذاری ، تسهل تجارت فیزیکی و تامین مالی گفت: اقدامات و فعالیت های انجام گرفته در بورس کالا به بهبود فضای کسب و کار، گسترش بازارهای مالی و هدایت بانکها به سمت منابع تولید و همچنین گسترش صادرات و ارتقای ظرفیت های مالیاتی و نظام گمرکی می انجامد که از جمله اهداف اقتصادی مرتبط به شمار می رود.

پناهیان در این نشست خبری با بیان پذیرش 35 کالای جدید در بخش فرآورده های نفتی و پتروشیمی، 11 کالا در حوزه محصولات صنعتی و معدنی و 7 کالا در بخش وارداتی گفت: طی سال 92 بورس کالای ایران موفق به پذیرش اوراق بهادار مبتنی بر کالا از جمله سلف موازی میلگرد و آتی زیره شده همچنین انبارهای استان های گلستان و کرمانشاه به منظور آغاز بکار سیستم معاملاتی از طریق قبض انبار پذیرش شده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود