امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
01/17 1393

ایران و جهان- بیمه کارآفرین سود شش ماهه هر سهم را در حالی به بازار سرمایه  گزارش می کند که براساس گزارش حسابرس هنوز رقمی برای سود سالانه هر سهم پیش بینی نکرده است. با این وصف پایه ای برای بررسی تحقق اهداف و درصد پوشش آن برای سهامداران وجود ندارد.
اما مشکل، وضعیت دوگانه ای است که بیمه ای ها پس از اجرایی شدن استاندارد حسابداری شماره 28 و مصوبات شورای عالی بیمه و به طور مشخص آئین نامه شماره 58 با آن مواجه اند. استاندارد حسابداری شماره 28مربوط به فعالیت های بیمه عمومی است، از سال 86 و با اجرایی شدن رعایت مفاد این استاندارد برای شرکت های سهامی عام فعال در صنعت بیمه الزامی شده و براین اساس اختصاص ذخایر ریسک منقضی نشده، ذخیره فنی تکمیلی و خطرات طبیعی و ذخیره برگشت حق بیمه تابع موارد پذیرفته شده دراستاندارد مزبور است. شرکت بیمه کارآفرین نیز در این وضعیت دوگانه، قوانین آمره در صنعت بیمه را رعایت کرده که با این وصف انحراف از رعایت استاندارد حسابداری صورت گرفته است. 
نکته مهم دیگری که در گزارش مالی بیمه کارآفرین مشاهده می شود، خدماتی است که این شرکت برای گمرک جمهوری اسلامی ایران ارائه می کند. در گزارش حسابرس آمده است که اطلاعات مناسب و کافی برای تعیین تعهداتی که ایفای آن پابرجا بوده همچنین وجود یا عدم وجود خسارات احتمالی قابل درخواست در دست نیست. گفتنی است یکی از انواع خدمات بیمه ای شرکت صدور بیمه نامه برای کالاهای ترانزیت است که از یک سو وارد کشور شده واز سوی دیگر خارج می شود و به طور معمول تعهدات حاصل از آن در محدوده زمانی ورود تا خروج این محموله ها قرار دارد. نکته اینکه گمرک با درخواست از بانک نسبت به تامین وجوه دو فقره ضمانت‌نامه دریافتی از شرکت در هنگام انعقاد قرارداد ارائه خدمات از حساب های بانک اقدام و مبلغ 15میلیارد ریال دریافت کرده که این مبلغ در حال حاضر به عنوان مطالبات از گمرک در صورت های مالی شرکت لحاظ شده است. گفته می شود که گمرک نیز مستنداتی درخصوص تعلق بیمه به این کالاها تا کنون ارائه نکرده است در نتیجه تکلیف 15میلیارد ریال معلوم نیست.
عملیات نقدی خدمات ارائه شده شرکت بیمه کارآفرین نکته مهم دیگری است. در این خصوص در گزارش حسابرس اشاره شده که عملیات نقدی خدمات ارائه شده با استفاده از 566فقره حساب جاری گشایش یافته در بانک ها انجام شده که صورت حساب های بانک 460فقره از حساب جاری ها در دسترس حسابرس نبوده و جمع مانده صورت حساب های 106فقره از حساب جاری ها با مانده های اعلام شده از سوی بانک تطابق ندارد. در نتیجه تا رفع مغایرات مذکور وضعیت این 566فقره به شفافیت کامل نخواهد رسید. در نتیجه این ابهام نیز برای سهامداران بیمه کارآفرین باقی خواهد ماند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود