امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
10/24 1402


...


گروه تالار - چشم‌انداز بازار سرمايه تا پايان سال مثبت است؛ اما ناملايماتي را در بورس وجود دارد كه طبيعتا انتظار داريم اثرات منفي اين تصميمات را در بورس ببينيم، اما نكته قابل توجه در اينجا اين است كه ما براي اندازه‌گيري و مقايسه بازار‌ها بايد ساير بازار‌ها را در كنارش ببينيم. مثلا فرصت سرمايه‌گذاري در كنار بازار بورس چه بازار‌هايي است؟ مسكن، خودرو، ارز و طلا و كالا‌هاي سرمايه‌اي و... كليه بازار‌ها بعد از طي كردن پيچ سخت قيمت و اور وليو بودن بخش مسكن و خودرو در شش ماه اول ۱۴۰۲ به نقطه ركود رسيده‌اند.


فردين آقابزرگي - چشم‌انداز بازار سرمايه تا پايان سال مثبت است؛ اما ناملايماتي را در بورس وجود دارد كه طبيعتا انتظار داريم اثرات منفي اين تصميمات را در بورس ببينيم، اما نكته قابل توجه در اينجا اين است كه ما براي اندازه‌گيري و مقايسه بازار‌ها بايد  ساير بازار‌ها را در كنارش ببينيم. مثلا فرصت سرمايه‌گذاري در كنار بازار بورس چه بازار‌هايي است؟ مسكن، خودرو، ارز و طلا و كالا‌هاي سرمايه‌اي و... كليه بازار‌ها بعد از طي كردن پيچ سخت قيمت و اور وليو بودن بخش مسكن و خودرو در شش ماه اول ۱۴۰۲ به نقطه ركود رسيده‌اند.

طبق اصول اقتصاد، بازار‌ها مثل يك ظرف مرتبط هستند و بايد همسو با همديگر حركت كنند نه اينكه خلاف آن باشد. اما اينجا بورس با ساير بازار‌ها واگرايي پيدا كرده است، يعني در حالي بورس از سال ۹۹ تا الان دچار سير نزولي شده كه ساير بازار‌ها در حال صعود بودند.


نكته بعدي اين است كه حتي اگر بخواهيم كارنامه اقتصادي و خروجي عملكرد دولت سيزدهم را مورد نقد و بررسي قرار دهيم به مجلس مي‌رسيم چرا كه بخشي از آنچه در اقتصاد ايران مي‌گذرد ناشي از هماهنگي بين دولت و مجلس است. در غير اين صورت اگر نمودي از اختلافات و تضاد افكار و نظرات بين دولت و مجلس را در دو سال گذشته شاهد بوديم خروجي و كارنامه بودجه سال آينده با ناترازي ۷۰۰ همت حاصل نمي‌گرديد ضمن اينكه براساس گفته‌هاي مسوولان تا پايان آذر ماه سال جاري همچنان ۴۰ درصد منابع درآمدي بودجه ۱۴۰۲ محقق نشده است.


۴۰ درصد بودجه‌اي كه به خودي خود ۴۰۰ همت ناترازي داشت لذا نشانه‌ها و سطح رضايتمندي از عملكرد مقام قانونگذار مرجع مقننه كه انتظار مي‌رفت در اقتصاد و بورس شاهد آن باشيم نمي‌بينيم، علي‌رغم صحبت‌ها و برنامه‌اي كه پيش‌بيني مي‌شد حتي برنامه هفتم همه به گفتار مي‌گفتند محور اقتصاد و بازار سرمايه است اما عملكردها به نفع و در راستاي رشد بازار سرمايه و اقتصاد نبوده است.


با توجه به جزييات برنامه هفتم نكته خاصي در راستاي حمايت از بازار سرمايه از سوي سياست‌گذار مشاهده نمي‌شود در حالي كه اين قانون برنامه‌اي است كه مجلس ارايه مي‌كند و پيش‌نويس آن را از دولت گرفته در حالي كه مجلس در راستاي سياست‌گذاري‌هاي بلندمدت مي‌توانست اعمال نظر كند اما متاسفانه در اين مسير حركت نكرده است و اين جاي تفكر دارد. 

 منبع: اتاق تهران

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود