امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
08/27 1402

گروه تالار- در بازار سرمایه در موارد متعددی از روش حذف موقعیت تعارض منافع برای مدیریت این موقعیت‌‌‌ها استفاده شده است. 


 به گزارش  سنا، نایب‌رئیس هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از اعمال محدودیت مدیران سبدگردان‌‌‌ها برای عضویت همزمان در هیات‌مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ خبر داد. علیرضا ناصرپور، در خصوص اقدامات اخیر سازمان بورس در راستای کنترل موقعیت‌‌‌های تعارض منافع گفت: به طور کلی در فرآیند کنترل تعارض منافع سه روش متداول وجود دارد که شامل حذف کامل موقعیت تعارض منافع، ایجاد محدودیت برای دارنده موقعیت تعارض منافع و به نوعی مدیریت آن و در نهایت الزام به افشا و شفافیت در خصوص دارنده موقعیت تعارض منافع است که از هر سه این روش‌ها در بازار سرمایه استفاده شده است.


 نایب‌رئیس هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در بازار سرمایه در موارد متعددی از روش حذف موقعیت تعارض منافع برای مدیریت این موقعیت‌‌‌ها استفاده شده است. به‌طور مثال، یکی از موقعیت‌‌‌های تعارض منافع در سطوح مدیریتی و کارکنان نهادناظر و بورس‌‌‌ها است، در صورتی‌‌‌که منافعی در خارج از سازمان خود یا در معاملات داشته باشد، طبق ماده ۱۰ قانون بازار، اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس به هیچ وجه حق اشتغال یا پذیرش مسوولیت دیگری در سایر دستگاه‌‌‌ها، بنگاه‌‌‌ها و نهادها اعم از دولتی و غیردولتی را نخواهند داشت.


 شرکت‌های دارای مجوز سبدگردانی شامل شرکت‌های تامین سرمایه، سبدگردان و برخی شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری مدیریت دارایی انجام می‌دهند و در حال حاضر حدود ۹۵۰همت دارایی تحت مدیریت این شرکت‌ها است. از این‌رو، داشتن منافع همزمان در شرکت مدیریت دارایی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ که خودشان دارای پرتفوی و منابع قابل‌توجهی هستند، در تعارض قرار می‌گیرد و می‌‌‌تواند بعضا موجب انتقال منافع در این شرکت‌ها شود.


 وی در پایان افزود: سازمان بورس در حال حاضر این موضوعات را مورد توجه قرار داده و بررسی‌‌‌های بیشتری درخصوص سایر موقعیت‌‌‌های تعارض منافع در بازار هم در حال انجام است. همچنین پیش‌نویس قانونی در این راستا به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال شده است تا پس از أخذ نظرات سایر ارکان اقتصادی در قالب لایحه‌ای توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.



.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود