امروز: جمعه، 21 اردیبهشت 1403
04/31 1399

 


گروه سایبان -
 منابع قابل توجهی از شرکت بیمه سامان در شرکت های اقماری این گروه قفل شده و سوال این است که آیا مدیران انگیزه کافی برای حفاظت از منابع و ذخایر ریاضی بیمه های عمر این شرکت را دارند؟

رئیس کل بیمه مرکزی در بازدید از بیمه سامان اذعان کرده بود که بیمه سامان باید به شرکتی بزرگ تبدیل شود و از مدیران این شرکت گسترش فعالیت ها را خواستار شده بود و ظاهرا بیمه سامان با گسترش شرکت های اقماری این توصیه رئیس کل را محقق کرده است.

یکی از امتیازات بیمه سامان موضوع پیوستگی سهام داران این مجموعه بوده است اما به نظر می رسد با گسترش ابعاد شرکت و انباشت ذخایر ریاضی باید رویکردهای تازه ای در کنترل و مصرف بهینه منابع این شرکت اعمال شود.


 به تازگی بیمه سامان اعلام کرده است که وجوه ناشی از ذخایر ریاضی در حالی در بیمه سامان به 1220 میلیارد تومان رسیده است و این در حالی است که 461 میلیارد تومان از منابع این شرکت در سرفصل مطالبات سررسید گذشته طبقه بندی شده است که برای این رقم تنها 3 میلیارد و 700 میلیون تومان ذخیره منظور شده است.  212 میلیارد تومان از این مطالبات در بخش درمان است و جالب اینکه 70 میلیارد تومان از این مطالبات غیرقابل تفکیک است و در سرفصلی قرارداده نشده است. لازم به اشاره است که 70 میلیارد تومان حدود نیمی از سرمایه لازم برای یک شرکت بیمه است.


سهم اندک ذخایر برای مطالبات سررسید گذشته و مشکوک الوصول در مقابل این مطالبات این پرسش را در ذهن ایجاد می کند که آیا ذخایر ریاضی بیمه سامان به درستی و متناسب با آیین نامه های سرمایه گذاری مصوب شورای عالی بیمه در این شرکت سرمایه گذاری شده است؟


از سوی دیگر سهام شرکت های وابسته که درصد سرمایه گذاری در آنها بعضا از نصاب های مقرر در آیین نامه های سرمایه گذاری شورای عالی بیمه  عدول کرده در حالی مورد توجه است که سرمایه گذاری در شرکتی مانند شیشه همدان از 18 میلیارد تومان بهای اولیه سرمایه گذاری با ارزش روز 193 میلیارد تومان که مطابق با اطلاعات مندرج در صورت های مالی رشد قابل توجهی داشته به فروش نرسیده است و  این پرسش را مطرح می کند که حفظ سهام با چه هدفی بوده سود برای بیمه گذاران عمر و یا سرمایه گذاری در سهام این شرکت؟ بررسی هیات مدیره این شرکت بیانگر اشتراکات افرادی با شرکت بیمه سامان را نشان می دهد.

این موارد در حالی است که حسابرس این شرکت نیز به صورت اجمالی به خرید سهام شرکت های قابل معامله در بازارهای پایه فرابورس و شرکت های سهامی خاص برای هر شرکت حداکثر 6درصد مجموع حقوق صاحبان سهام و سایر ذخایر فنی که رعایت نشده است نیز اشاره دارد. این مورد در خصوص سهام شرکت های بانک سامان، سرآمد اندوخته سازان فردا و شرکت هتل های ملل بوده است.


بیمه سامان مالک 99درصد سهام شرکت سرآمد اندوخته سازان فردا، 98درصد شرکت ایده پردازان بازار سرمایه امین، 59درصد شرکت نواندیش آتی نویان و 52 درصد شرکت صنایع کاغذی کتیبه گستر صدرا است.


سوال اصلی این است که آیا یک شرکت بیمه می تواند به این نسبت سهام داری در شرکت های دیگر داشته باشد و آیا این مسئله مورد تائید بیمه مرکزی نیز هست؟

این موارد در حالی عنوان می شود که بیمه سامان 165 میلیارد تومان از سایر اشخاص و 225 میلیارد تومان از اشخاص وابسته که عناوین آنها ذکر شد طلب دارد . 55 میلیارد تومان از طلب در بخش سایر اشخاص مربوط به کارگزاری بانک سامان، 55 میلیارد تومان از هلدینگ سرآمد برای خرید ملک و 67 میلیارد تومان برای شرکت در افزایش سرمایه آتی است. مجموع این رقم 391 میلیارد تومان است و 396 میلیارد تومان از مطالبات در حساب های دریافتنی سررسید گذشته است.

رازپول در مطلب دیگری به وضعیت مراودات با اشخاص وابسته و وضعیت پرتفوی این شرکت خواهد پرداخت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود