امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
07/19 1396

گروه سایبان - صنعت بیمه روزانه 35 میلیارد تومان خسارت می پردازد و صندوق تامین خسارت های بدنی نیز بالغ بر 4 میلیارد تومان روزانه خسارت می دهد .بررسی ها نشان می دهد که بیش از 25 درصد این خسارت ها ناشی از تصادفات با موتور سیکلت است و از این منظر در اقدامی هماهنگ تصمیم بر آن شده است تا سومین دوره بخشش جرایم دیرکرد جریمه صندوق برای راکبان موتور سیکلت ها از آبان ماه امسال کلید خورد.

به گزارش پایگاه خبری رازپول، علی جباری مدیرعامل صندوق تامین خسارت های بدنی با اشاره به اینکه در طی سه سال اخیر صندوق بالغ بر 21 هزار میلیارد ریال خسارت پرداخت کرده است اذعان دارد که در این مدت منابع صندوق نیز به 40 هزار میلیارد ریال رسیده است .
وی با بیان اینکه در شش ماهه اول امسال بالغ بر 310 میلیارد تومان خسارت پرداخت شده از تشکیل 8 هزار پرونده خبرداد که بالغ بر 3500 فقره از این پرونده ها مقصر دار بوده است .
جباری با اشاره به مضمون ماده 50 قانون جدید شخص ثالث در پاسخ به این پرسش که آیا صندوق با پرونده های تقلبی مواجه شده است یا خیر اذعان داشت که حضور نماینده صندوق در دادسراها باعث شده است که در این زمینه حجم تخلفات کاهش یابد.وی با بیان اینکه عامل خوب صندوق با قوه قضائیه و حضور کارشناسان این صندوق در محاکم امروز دارای روند مثبتی است اضافه کرد که این روند سبب مختومه شدن پرونده های جعلی در مراحل اولیه می شود.

لازم به اشاره است که در ماده۵۰ قانون جدید شخص ثالث آمده ، كليه مراجع قانوني رسيدگي به دعاوي مرتبط با حوادث رانندگي از قبيل دادسرا و دادگاههاي رسيدگي كننده به دعاوي ناشي از حوادث موضوع اين قانون مكلفند صندوق يا شركت بيمه مربوط را در مواردي كه صندوق يا شركت بيمه، طرف دعوي نباشند از طرح دعوي عليه مسبب حادثه مطلع نموده، زمان تشكيل جلسات دادگاه را رسماً به آنان اطلاع دهند. همچنين دادگاه مكلف است پس از صدور رأي، نسخه اي از رأي صادرشده را به آنها ابلاغ كند. در اين موارد، بيمه گر يا صندوق مي توانند با رعايت مقررات قانون آيين دادرسي مدني نسبت به خسارات بدني و مالي در دعوي واردشده يا پس از صدور رأي قطعي مطابق مقررات آيين دادرسي مدني اعتراض ثالث كنند.

جباری در خصوص بخشش جریمه دیرکرد صندوق توسط برخی از شرکتهای بیمه نیز اذعان داشت که این مبالغ وصول شده است و در این زمینه آیین نامه ماده 18 در هیات وزیران در دست بررسی است که تصویب آن می تواند سبب بروز این تخلفات شود.
لازم به اشاره است که با توجه به مقررات بند ب ماده یازده قانون قبلی و ماده ۲۴ قانون جدید بیمه شخص ثالث شرکت‌های بیمه به هیچ عنوان حق تخفیف یا بخشودگی در این زمینه را ندارند و مدیرعامل صندوق اذعان کرد که از این محل 300 میلیارد تومان جریمه از شرکت ها وصول شده است .وی ذر عین حال عنوان کرد که سیستم اطلاعاتی یکپارچه در آینده از بروز این تخلفات ممانعت خواهد کرد .

وی در خصوص نامه رئیس مجلس شورای اسلامی  به رئیس جمهوری در خصوص آیین نامه اجرایی ماده ۳ و ابطال حق بیمه، بیمه نامه حوادث راننده مسبب حادثه اذعان کرد که پیگیری این موضوع از سوی صنعت بیمه 10 روز فرصت دارد که امیدواریم در این فرصت به نتیجه دست یابیم .           

                        

لازم به اشاره است که در نامه علی لاریجانی به حسن روحانی که در روزنامه رسمی کشور منتشر شده، آمده است: بازگشت به رونوشت تصویب نامه هیأت محترم وزیران به شماره ۵۱۰۵۱/ت۵۳۸۰۵هـ مورخ اول مردادماه ۱۳۹۶، موضوع: « آیین نامه اجرایی قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، متعاقب بررسی ها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی  جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی و ماده (۱۰) آیین نامه اجرایی  آن،   مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر  قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ می شود.

بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در  قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی الاثر خواهد بود.

در ادامه این نامه خاطرنشان شده است: نظر به ماده(۳) قانون بیمه اجباری خسارات وارده شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه ـ مصوب۱۳۹۵ـ که مقرّر می دارد: دارنده وسیله نقلیه مکلّف است برای پوشش خسارت های بدنی وارد شده به راننده مسبب حادثه، حداقل به میزان دیه مرد مسلمان در ماه غیرحرام، بیمه حوادث اخذ کند. 

علیهذا ماده(۴) آیین نامه و تبصره ذیل آن راجع به میزان پوشش خسارات وارده که «مبلغ مندرج در بیمه نامه را مبنای محاسبه و پرداخت توسط بیمه گر می شمارد چون متضمّن پیش بینی طریقی متفاوت با راه کار مصرّح در قانون است، مغایر قانون است.



وی همچنین در خصوص پرونده بیمه توسعه نیز اذعان داشت که بالغ بر 280 میلیارد تومان از تعهدات این شرکت باقی مانده است . وی اذعان دارد که مشکلی در پرداخت این پرونده هها وجود ندارد اما عدم پرداخت به دلیل روند بررسی ها و نواقصات پرونده است .

جباری در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: امیدواریم با اجرای قانون شخص ثالث، دغدغه‌هایی که داریم رفع و خساراتی که از این جهت متوجه خسارت دیدگان و خانواده‌ها می‌شود کاهش یابد.

وی یادآور شد: با اصلاح قانون صندوق از حالت سنتی و منفعل تبدیل به یک صندوق مدرن و تخصصی شده و تحولات جدیدی در مأموریت‌ها و عملکرد آن به وجود آمده است. امروز تلاشمان این است که تعداد کشته و مصدومان کاهش یابد و بر این اساس همکاری‌هایی را با دستگاه‌های دیگر مانند نیروی انتظامی و پلیس آغاز کرده‌ایم.


وی افزود: سال گذشته تلاش کردیم الزام تهیه بیمه‌نامه موتورسیکلت‌ها هم‌زمان با پلاک شدن موتورسیکلت اجرایی شود، همچنین با اجرای طرح یک میلیون موتورسیکلت سوار برای خرید بیمه‌نامه مراجعه کردند، اما با آنچه که ما دنبال می‌کنیم هنوز فاصله معناداری دارد. 

مدیرعامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی در خصوص نحوه تأمین منابع این صندوق نیز توضیح داد: 8 درصد حق بیمه‌های شخص ثالث هم‌اکنون به صندوق تعلق می‌گیرد که 40 درصد منابع صندوق را شامل می‌شود. 20 درصد از منابع متعلق به دولت و بقیه از محل وصولی از مقصرین حوادث رانندگی است. 

وی در خصوص نحوه نگهداری و سرمایه‌گذاری منابع صندوق نیز گفت: طبق قانون، منابع صندوق در بانک‌ سپرده‌گذاری می‌شود. 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود