امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
06/6 1396

گروه سايبان - با توجه به خطرات و مشکلاتی که در حین مسافرت به کشورهای خارجی ممکن است برای مسافرین به وجود آید و هم‌چنین نظر به این‌که بیمه­‌های گروهی نظیر تأمین اجتماعی، خدمات درمانی و … هیچ‌­گونه هزینه‌­ی درمان در خارج از کشور را متقبل نم‌ی­شوند و با در نظر گرفتن خطرات دیگری از قبیل گم‌کردن مدارک و یا چمدان و بار و یا به وجود آمدن مشکلات حقوقی و یا تأخیرها و توقفات احتمالی که ممکن است در حین سفر حادث شوند، داشتن پشتوانه‌­ای بیمه‌­ای که در صورت رخ‌­دادن هر حادثه­‌ای در جهت جبران خسارت احتمالی برمی‌­آ‌ید، سبب می­‌شود که شما با آرامش خاطر و اطمینان بیشتری به هدف اصلی سفر خود دست یابیم.

از این‌رو شرکت‌های بیمه محصولی با نام «بیمه مسافرتی» به مشتریان خود عرضه می‌­کنند تا این امر تحقق یابد.

✔️ بیمه مسافرتی چیست؟

بیمه‌­نامه مسافرتی عبارت است از پوشش اتفاقاتی از قبیل بیماری و یا صدمات بدنی یا عارضه ناگهانی و یا اتفاقات پیش‌بینی‌نشده که پس از شروع سفر برای افرادی که قصد مسافرت به خارج از کشور را دارند رخ م‌ی­دهد.

برای اخذ ویزا از برخی سفارت­خانه­‌ها داشتن این بیمه‌­نامه الزامی است و در موارد عدم الزام، با توجه به خطرات احتمالی که قبل­‌تر به آن­ها اشاره شد، توصیه می­‌شود که برای مسافرت­‌های خارج از کشور برای اطمینان خاطر بیشتر این بیمه‌­نامه را تهیه فرمایید.

✔️ کدام بیمه­ مسافرتی مناسب‌تر است؟

بیمه­‌نامه­­‌های مختلفی که از سوی شرکت­‌های بیمه‌­ای مختلف به مشتریان ارائه می‌­شوند، هر یک دارای ویژگی­‌ها و پوشش­‌های متنوع و قیمت‌­های متفاوت‌اند. از این‌رو با شناخت دقیق و بهتر پوشش­‌ها و خدمات ارائه شده در بیمه‌­نامه‌­های ارائه شده توسط هر یک ازشرکت‌­ها، می‌توانید مناسب‌­ترین بیمه­‌نامه را با توجه به سفرتان انتخاب و خریداری کنید.

در این مطلب سعی شده شما با انواع پوشش­‌های این بیمه­‌نامه آشنا شده و سپس تفاوت­‌های شرکت‌­های ارائه‌­کننده را مشاهده و سپس بتوانید مناسب­‌ترین بیمه­‌نامه را انتخاب کنید.

✔️ پوشش­‌های بیمه مسافرتی:

در بیمه‌­نامه‌­های مسافرتی پوشش‌­های متنوعی ارائه می­‌شود که هر یک از شرکت‌­های بیمه بخشی و یا تمام آن­ها را به مشتریان ارائه می­‌کنند. از آن­جا که شرک‌ت­های بیمه­‌ی ایرانی در خارج از کشور شعبه ندارند، این خدمات­‌رسانی از طریق شرکت­‌های کمک­‌رسان بین‌المللی انجام می‌­شوند که هر یک از شرکت­‌های بیمه با یک یا چند مورد از این شرکت­‌ها برای ارائه خدمات در خارج از کشور همکاری می­‌کنند.

این خدمات به شرح زیر هستند:
 هزینه­‌های پزشکی و بستری در بیمارستان­‌های خارج از کشور:

در صورت بروز بیماری ناگهانی و یا صدمات جسمانی برای فرد بیمه‌­شده در حین مسافرت، شرکت کمک‌­رسان هزینه­‌های متداول و معمول معاینات پزشکی، بستری، جراحی و داروی تجویزشده از جانب پزشک را تا سقف مبلغ مندر‌ج‌­شده در بیمه‌­نامه تقبل می‌­کند. در برخی از شرکت‌های بیمه پرداخت خسارت به‌صورت مستقیم (Direct Billing) و در برخی دیگر به‌صورت غیرمستقیم انجام می‌­شود.

 انتقال بیمه­‌شده به مراکز درمانی دیگر و یا بازگرداندن وی به کشور محل اقامت در اثر بروز بیماری:

در صورت بروز بیماری یا حادثه، برحسب تشخیص تیم پزشکی معالج، در صورتی که نیاز به انتقال یا بازگرداندن بیمه‌­شده به مکان دیگر و یا محل اقامت وی باشد، شرکت کمک‌­رسان اقدام به تأمین هزینه­‌ها و انتقال وی با مناسب‌ترین وسیله نقلیه‌­ی ممکن می­‌نماید.

 پرداخت هزینه‌ی فوریت­‌های دندان­‌پزشکی:

در صورت به وجود آمدن فوریت­‌های دندان­‌پزشکی، شرکت کمک­‌رسان هزینه‌­ی این اقدامات را تا سقف مبلغ مندرج شده در بیمه‌­نامه تقبل می‌­کند. این فوریت­‌ها محدود به درمان عفونت، معالجه­‌ی درد و یا کشیدن دندان می‌­شوند.

بازگرداندن جسد متوفی:

در صورت فوت فرد­ بیمه­شده در حین سفر، شرکت کمک‌­رسان اقدامات لازم را برای بازگرداندن جسد وی به محل اقامت انجام داده و تمام هزینه‌ای را متقبل می­‌شود. (پرداخت هزینه­‌های خاک‌سپاری و مراسم ترحیم جزء پوشش­‌های بیمه‌­نامه نیست.)

بازگشت اعضای بلافصل خانواده بیمه­‌شده به کشور محل اقامت:

در صورت وقوع بیماری یا حادثه و بستری­‌شدن فرد بیمه‌­شده به مدت بیش از ۱۰ روز، شرکت بیمه هزینه­‌های بازگشت یکی از اعضای بلافصل خانواده وی به کشور محل اقامت را بر عهده می­‌گیرد.


 سفر اضطراری یکی از اعضای بلافصل خانواده:

در صورت وقوع بیماری یا حادثه و بستری­‌شدن فرد بیمه­‌شده به مدت بیش از ۱۰ روز، شرکت کمک‌رسان هزینه رفت­‌و­برگشت یکی از اعضای بلافصل خانواده فرد بیمه­‌شده به محل بستری و هزینه اقامت وی تا سقف مدت معین و با سقف هزینه‌­ی معین در هر روز را بر عهده می­‌گیرد.

مساعدت حقوقی:

در صورتی که بیمه­‌شده به‌موجب قوانین مدنی کشور مقصد به دلایل مختلفی از جمله خسارت واردکردن به شخص ثالث و یا عدم رعایت قوانین اجرایی محلی به‌عنوان شهروند ساده تحت تعقیب قرار گیرد، شرکت کمک­‌رسان دفاع قانونی از وی و هزینه­‌های آن را برعهده می­‌گیرد.

فقدان گذرنامه، شناسنامه و یا گواهینامه:

در صورت فقدان مدارک ذکرشده، شرکت کمک‌­رسان مراحل اداری و اطلاعات لازم برای پیگیری مدارک مفقود و هزینه­‌های جابه­‌جایی و صدور المثنی را تا سقف معین بر عهده می­‌گیرد.

بازگرداندن کودکانی که بی­‌سرپرست شده­‌اند:

در صورتی که فرد بیمه­‌شده به‌موجب بیماری و یا حادثه، بستری یا به مرکز درمانی دیگری منتقل و یا به محل اقامت بازگردانده شود و صاحب فرزند زیر ۱۵ سال باشد که توانایی مراقبت از وی را ندارد، شرکت کمک­‌رسان هزینه بازگرداندن وی به کشور محل اقامت تحت نظارت یک بزرگ‌سال را بر عهده می­‌گیرد.

 ارسال پیام و انتقال اطلاعات مراجع درمانی:

شرکت کمک­‌رسان در صورت وقوع شرایط اضطراری، نسبت به ارسال پیام و یا در اختیار قراردادن اطلاعات مربوط به مراکز درمانی، پزشک­‌ها، داروخانه­‌ها و … به فرد بیمه­‌شده اقدام می­‌کند.

 بازگشت اضطراری به کشور محل اقامت به علت فوت یکی از اقوام درجه اول:

اگر بیمه­‌شده در حین مسافرت یکی از اعضای درجه‌یک خانواده خود را از دست دهد و قادر به بازگشت با وسیله شخصی یا وسیله دیگری به محل اقامت خود نباشد، شرکت کمک‌­رسان پس از تسلیم مدارک و اسناد مربوط به فوت از سوی بیمه­‌شده، هزینه سفر وی به محل اقامتش را فراهم می­‌کند.

 تحویل دارو:

در صورتی که داروی موردنیاز فرد بیمه­‌شده درکشوری که به آن سفر کرده است یافت نشود، حتی اگر این دارو پیش از سفر وی تجویز شده باشد، شرکت کمک­‌رسان هزینه­‌های حمل‌ونقل و ارسال آن دارو را بر عهده می‌­گیرد. توجه شود که هزینه­‌ی خود دارو بر عهده فرد بیمه‌­شده است.

تأخیر در رسیدن چمدان­‌ها:

در صورت تأخیر در رسیدن چمدان­‌ها و بار فرد بیمه­‌شده به کشور مقصد، اگر این تأخیر از مدت زمان معینی بیش‌تر شود، شرکت کمک‌­رسان هزینه­‌های مربوط به البسه و لوازم بهداشتی ضروری فرد بیمه‌­شده را تا سقف معین و تا زمان دریافت چمدان بر عهده می‌­گیرد. لازم به ذکر است که فرد بیمه‌­شده باید اسناد و گواهی­‌های مربوط به زمان و علت تأخیر و صورت‌حساب خریدهای انجام­‌شده را به شرکت کمک‌­رسان تسلیم نماید.

مفقود شدن چمدان­‌ها:

درصورتی‌که بار تحویل‌ داده‌شده‌ی فرد بیمه­‌شده مفقود گردد و تا مدت معینی پس از ورود به مقصد به بیمه­‌شده تحویل داده نشود، شرکت کمک‌‌رسان مبلغ معینی به ازای هر کیلو بار سقف معینی به بیمه­‌شده پرداخت می­‌کند. در این مورد نیز لازم است بیمه‌­شده اسناد و گواهی­‌های مربوط به مفقودشدن بار و چمدان­‌هایش را به شرکت کمک‌­رسان تسلیم نماید.

 یافتن و ارسال بار و چمدان:

در صورت مفقودشدن بار و یا چمدان فرد بیمه‌­شده، شرکت کمک‌­رسان راهنمایی­‌ها و همکاری لازم برای یافتن و پس از یافت شدن، اقدامات و هزینه­‌های لازم برای ارسال و انتقال چمدان و یا بار را بر عهده می­‌گیرد. (توجه: در صورت پیداشدن بار مفقودی، بیمه­‌شده موظف است خسارت پرداخت­‌شده برای فقدان بار را به شرکت بیمه بازگرداند.)

 تأخیر در حرکت:

در صورتی‌که وسیله نقلیه موردنظر بیمه­‌شده برای سفر تأخیر داشته ­باشد، شرکت کمک‌­رسان موظف است به ازای هر تعداد ساعت معین تا سقف معینی هزینه­‌ی اقامت، حمل‌ونقل و غذای فرد بیمه‌­شده را بر عهده گیرد.

 حواله وجه نقد:

اگر به دلایل سرقت، فقدان بار و یا بیماری، فرد بیمه­‌شده که باید از طریق اسناد و مدارک و شواهد اثبات شود، وجه نقد خود را از دست دهد، شرکت بیمه در قبال سپردن همان مقدار وجه در قالب چک بانکی و یا وجه نقد نزد دفتر شرکت بیمه در کشور محل اقامت، نسبت به حواله وجه نقد تا سقف معینی اقدام می­‌کند.

 حواله وجه ضمانت:

شرکت بیمه در موارد نیاز تا سقف مشخصی به ازای آن­که مبلغ موردنیاز بیمه‌شده در کشور محل اقامت به‌صورت چک بانکی نزد شرکت بیمه سپرده شود، اقدام به ارسال وجه ضمانت می­‌کند.

پوشش سرقت با شکست حرز:

شرکت بیمه خسارت فقدان وسایل دیجیتالی همراه بیمه­‌شده در نتیجه‌­ی سرقت با شکست حرز را تا سقف معین تقبل می­‌کند.

 توقف سفر:

توقف در سفر ممکن است به دلایلی پیش از آغاز سفر و یا پس از آن باشد. در این صورت شرکت کمک‌­رسان تحت شرایط خاصی هزینه­‌های تحمیل­‌شده به فرد بیمه‌­شده را بر عهده می‌گیرد. برخی از این شرایط خاص به شرح زیر هستند:

بیماری، جراحت و یا فوت بیمه­‌شده یا یکی از اعضای بلافصل خانواده وی

تأخیر سفر به علت بدی آب­‌وهوا و ازکارافتادن وسایل نقلیه و …

لغو برنامه‌­ی سفر از جانب شرکت حمل‌­ونقل و یا تور و یا …

درگیری فرد بیمه‌­شده در یک سانحه رانندگی یا حوادثی هم‌چون آدم­‌ربایی، احضارشدن در دادگاه و یا …

غیرقابل سکونت شدن محل اقامت فرد در کشور مبدأ یا مقصد

سرقت پاسورت و ویزا

وقایع تروریستی

موارد ذکر­شده پوشش­‌هایی هستند که شرکت­‌های بیمه همه و یا بخشی از آن­ها را به مشتریان خود ارائه می‌­دهند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود