امروز: شنبه، 8 اردیبهشت 1403
05/2 1396

گروه سایبان - بیمه میهن بدون تقسی سود مجمع خود را به پایان رساند اما این جلسه تکالیفی را برای مدیران این شرکت ایجاد کرد.

به گزارش رازپول، سرفصل‌هاي مطالبات از بيمه گذاران و ساير حساب‌هاي دريافتني به ترتيب شامل مبالغ 493ر349 ميليون ريال مطالبات معوق و اسناد سررسيد گذشته از بيمه گذاران و 467ر85 ميليون ريال اسناد سررسيد گذشته و مطالبات سنواتي از نمايندگان شرکت ( بابت سوء استفاده انجام شده در سنوات قبل ) ، است که از اين بابت صرفا مبلغ 669ر71 ميليون ريال ذخيره مطالبات مشکوک‌الوصول در حساب‌ها منظور شده بود و تعيين ذخيره مورد نياز منوط به نتايج پيگيري موثر وصول مطالبات بود. در این خصوص مجمع تکلیف کرده است که مطالبات مورد پیگیری قرار گیرد و در صورت لزوم اقدام از طریق مراجع قضایی در دستور کار قرار گیرد و یا ذخایر افزایش یابد.اما آیا بیمه میهن می تواند از وزارت خارجه که حدود 9 میلیارد طلب از این مجموعه دارد و یا بنیاد مسکن که در شهرهای مختلف که بدهی میلیاردی به این شرکت دارند و از سهام داران مجموعه به حساب می آیند شکایت کند؟که این نکته نیز جای تامل است.

یکی دیگر از نکات در خصوص این شرکت محاسبه ذخيره خسارت معوق سال مورد گزارش به مبلغ 656ر926 ميليون ريال ، صرفا بر مبناي ميانگين خسارت هر پرونده در سال قبل و تعداد پرونده‌هاي در دست رسيدگي محاسبه شده که با ضريب خسارات واقعي تحمل شده ( به ويژه در خصوص بيمه نامه‌هاي درمان و شخص ثالث) ، تفاوت عمده‌اي دارد . به دليل عدم دسترسي به اطلاعات کافي و به تفکيک رشته هاي مختلف بيمه اي ، تعيين مبلغ کسري ذخيره از اين بابت امکان پذير نگرديده است .

همچنین سهم بيمه‌گران اتکايي از ذخاير حق بيمه عايد نشده و خسارات معوق و تغييرات ذخاير مذکور ، متناسب با درصد بيمه اتکايي نبوده و موجب انتقال بخشي از درآمد سهم آنان به درآمد شرکت ، گرديده است . به دليل عدم دسترسي به اطلاعات کافي ، تعيين ميزان درآمد مازاد شناسايي شده در سال مورد گزارش امکان پذير نشده است .

در این دو مورد اخیر نیز هیات مدیره مکلف شده است که نسبت به اعمال ذخیره متناسب با دستورالعمل های بیمه مرکزی اقدام کند .

مغایرت ها در این شرکت ادامه دارد و تاييديه درخواستي بابت 4 مورد از مطالبات به مبلغ 772ر18 ميليون ريال ، دريافت نشده است . همچنين 35 فقره از بدهکاران طلب شرکت را به مبلغ 368ر16 ميليون ريال و 769ر4 ميليون ريال به ترتيب کمتر و بيشتر و 5 فقره از بستانکاران ، بدهي شرکت را به مبالغ 160ر3 ميليون ريال و 202ر2 ميليون ريال به ترتيب بيشتر و کمتر اعلام کرده اند که آثار مالي احتمالي ناشي از دريافت تاييديه‌هاي مذکور و رفع مغايرت فوق ، بر صورتهاي مالي،‌ نامشخص است و هیات مدیره مکلف شد تکلیف این موارد را تا پایان آذر ماه سال جاری مشخص کند.

پیگیری اسناد رسمي مالکيت 2 فقره از املاک دريافتي از نماينده سابق شيراز به بهاي 880ر15 ميليون ريال ، به نام شرکت یکی دیگر از ماموریت های هیات مدیره است عدم انتقال مالکیت این زمین ها  به دليل داشتن ساير شرکاء ، امکان انتقال زمين پروژه‌هاي نيمه کاره دريافتي از نامبرده به مبلغ 253ر84 ميليون ريال ، ميسر نگرديده است .

البته پیگیری مغایرت های بانکی که از سال گذشته در مجمع تکلیف شده بود هم به نتیجه نرسیده و مجمع امسال هم دوباره هیات مدیره را مکلف کرد که در این زمینه تصمیم گیری کند.

بیمه میهن مفاد بخشنامه مورخ 1392/02/14 آيين نامه شماره 83 شوراي عالي بيمه مبني بر پرداخت حق الزحمه بابت معرفي بيمه گذاران دولتي و نهادي از روي اشخاص حداکثر معادل 2/5 درصد از 10 درصد نرخ مربوط ، در خصوص تخصيص مبلغ 353ر10 ميليون ريال ( به ميزان 10 درصد ) به يک شخص حقيقي بابت معرفي بنياد مسکن انقلاب اسلامي به عنوان بيمه گذار و پرداخت مبلغ 492 ميليون ريال به ايشان در سال مورد گزارش ( سنوات قبل نيز حدودا مبلغ 094ر9 ميليون ريال به نامبرده پرداخت شده ) ، به طور کامل رعايت نکرده و علت تخصيص و پرداخت به شخص مذکور به شرح فوق و نيز بابت پرداخت سال‌هاي قبل به ساير اشخاص از اين بابت به روال مذکور (که به دليل عدم دسترسي به اطلاعات لازم تعيين مبلغ آن ميسر نبوده ) ، توجيه نگرديده است. در این زمینه نیز هیات مدیره موظف به اصلاح حساب ها طبق آیین نامه مربوطه شده است.


مجمع در خصوص بندهای 17،18 و 19 نیز به هیات مدیره تکلیف کرد که اصلاحات لازم صورت گیرد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود