امروز: پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
10/30 1393

گروه سایبان - در وضعیتی که هر روز شرکت های بیمه در مصاحبه با رسانه ها به بحث زیان ده بودن بیمه های شخص ثالث اشاره دارند، این رشته زیان ده صنعت بیمه برای مشتریان بزرگی همچون خودروسازها منبع درآمد شده است .

به گزارش ایران و جهان، بیمه‌نامه‌های شخص ثالث شرکت ایران خودرو از سال 1362 تا 1378 توسط شرکت بیمه البرز و تا سال 1383 توسط شرکت بیمه آسیا صادر شده و پس از آن در سال 1383 به بیمه پارسیان واگذار شد و قدمت قراردادهای بیمه شخص ثالث ایران خودرو با شرکت‌های بیمه‌ای بیش از 35 سال است .

اما پس از آنکه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در گزارشی به خودروسازان توصیه کرد که از ارائه اجباری بیمه‌نامه شخص ثالث جلوگیری کنند تا در این مسیر علاوه بر حفظ حقوق جامعه در انتخاب آزادانه بیمه شخص ثالث امکان ورود سایر شرکت‌های بیمه نیز برای ارائه خدمات و به وجود آمدن یک رقابت سالم به وجود آید، انحصار بیمه پارسیان که تا پیش از این به عنوان یکی از زیر مجموعه های ایران خودرو نسبت به ارائه خدمات بیمه ای به این شرکت خدمات ارائه کرد، شکسته شد و سایر شرکت های بیمه موفق شدند که به بازار ارزشمندی همچون ایران خودرو دست پیدا کنند.

با وجود اینکه چندین شرکت بیمه ای نسبت به ارائه خدمات در این بخش به شرکت ایران خودرو اقدام می کنند و همچنان شرکت‌های خودروساز بیمه‌نامه‌ شخص ثالث مورد نظر خود را به مشتریان عرضه و تغییری در عملکرد خود انجام نداده‌اند، این پرسش اساسی هنوز باقی است که آیا مشتری حق انتخاب شرکت ارائه دهنده خدمات بیمه ای را دارد یا خیر؟

آمارها نشان می دهد که چندین شرکت بیمه مانند پارسیان، البرز، آرمان، میهن، دی و.... نسبت به ارائه بیمه شخص ثالث به محصولات این خودرو ساز بزرگ اقدام می کنند؛ بر همین اساس در گفت و گو با یکی از خریداران محصولات ایران خودرو وی اذعان شد که با خرید خودرو بیمه نامه ای را به صورت غیر ارادی و به عنوان یک بسته محصولی بر روی خودرو خریداری کرده است و در انتخاب شرکت بیمه نقشی نداشته است.

سایت رسمی فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو نیز در بخش معرفی محصولات به این نکته اذعان دارد که محصولات دارای بیمه شخص ثالث است.

اما به چه دلیل ایران خودرو اصرار دارد که محصولات خود را با بیمه نامه بفروشد ؟

صورت های مالی بیمه میهن و البته بند 17 گزارش حسابرس و بازرس قانونی برای صورت های مالی منتهی به 29 اسفند سال گذشته نشان می دهد که قرارداد تیپ ایران خودرو با شرکت های بیمه با تخفیف 17.6درصدی همراه است به عبارت دیگر خرید تعداد قابل توجهی بیمه شخص ثالث از سوی ایران خودرو از شرکت های بیمه باعث شده که این مشتری قدرتمند بتواند 17.6درصد تخفیف از شرکت های بیمه در این بخش دریافت کند و این در حالی است که حق انتخاب بیمه گر را با معرفی تعداد محدودی شرکت بیمه ای از مشتریان خود گرفته است.

بررسی صورت های مالی 6 ماهه این خودروساز بزرگ نشان می دهد که در این مدت این شرکت از بابت تخفیفات بیمه ای که حق مسلم خریداران خودرو است مبلغ 36 میلیارد و 651 میلیون و 300 هزار تومان به جیب زده است و این رقم در صورت های مالی تحت عنوان درآمدهای غیر عملیاتی تخفیف اهدائی بیمه شناسایی شده، در صورتی که اهدایی در کار نیست و این تخفیفات به مشتریان و خریداران نهایی محصولات باز نمی گردد و سطح این خودرو ساز بزرگ در حد دلال در این بخش نزول کرده است . به عنوان مثال بند 17 گزارش حسابرس و بازرس قانونی بیمه میهن در سال گذشته به این مورد اشاره کرده است .

تماس خبرنگار ما با دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان منجر به پیگیری های بیشتر این سازمان در این زمینه شد. البته کارشناس این سازمان توضیح داد که بحث انتخاب بیمه گران به مشتریان شرکت های بیمه واگذار شده است.

اما نکته جالبتر اینکه در حالی که این خودرو ساز بزرگ حق بیمه شخص ثالث خودرو را از مشتریان خود نقدا دریافت می کند اما صورت های مالی برخی شرکت های بیمه طرف قرارداد نشان می دهد که این شرکت حق بیمه های دریافتی را با تاخیر در اختیار شرکت های بیمه قرار می دهد و این مهم در قالب طلب شرکت های بیمه از ایران خودرو مشهور است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود