امروز: شنبه، 15 اردیبهشت 1403
10/19 1395

گروه سایبان - داستان فروش غیرقانونی بیمه های عمر در یکی از نمایندگی های بیمه کوثر وارد مرحله جدیدی شد.

به گزارش پایگاه خبری راز پول، داستان فروش بیمه نامه عمدتا عمر در یکی از نمایندگی های بیمه کوثر واقع در خیابان درختی 45 متری گلشهر از ابتدای سال شروع شده است . این نمایندگی از ابتدای سال جاری نسبت به فروش بیمه عمر به متقاضیان اقدام و از ناآگاهی خریداران استفاده کرده و با تبلیغات اغوا کننده اقدام به فروش کرده است. در این میان عده ای از خریداران در محل دفتر این نمایندگی و برخی در محل کار و زندگی خود نسبت به خرید بیمه نامه اقدام کرده اند و حالا با مشکلاتی مواجه شده اند .

تحقیقات میدانی خبرنگار ما نشان می دهد که فعلا فهرستی 19 نفره از افراد خریدار بیمه نامه وجود دارد که علی رغم پرداخت مبالغ حق بیمه عمر مورد سوء استفاده قرار گرفته و نه تنها بیمه نامه ای دریافت نکرده اند بلکه با مراجعه به شرکت بیمه کوثر مطلع شدند که این نماینده در شهریور ماه امسال لغو کد شده و مبالغ دریافتی از بیمه گذاران را به شرکت بیمه کوثر تحویل نداده است! این در حالی است که برخی از مشتریان از پایانه فروش این نمایندگی که به نام شرکت بیمه کوثر بوده نسبت به واریز حق بیمه های خود اقدام کرده اند!

تحقیقات حسابرسی نشان می دهد بیمه کوثر هرچند که توانسته در شش ماهه امسال بالغ بر 5 هزار میلیارد ریال حق بیمه تولید کند اما آمارهای رسمی نشان می دهد که این شرکت 6 هزار میلیارد ریال از نمایندگان و بیمه گزاران خود طلبکار است . این در حالی است که در بازار رقابتی این شرکت با چنین طلبی از ذی نفعانش سهم حدود 4.1درصدی از بازار بیمه دارد و با چنین روندی حق بیمه تولیدی اش در 8 ماهه امسال 50درصد رشد داشته است .
بیمه کوثر از بابت سرفصل مطالبات از نمایندگان و بیمه گذاران در سال های گذشته کارت زرد حسابرس را دریافت کرده است اماعملکرد این شرکت نیز نشان می دهد که همچنان بازار نسیه فروشی در این شرکت داغ است و با وجود حق بیمه تولیدی 5 هزارو 832 میلیارد و 578 میلیون ریالی بالغ بر 6 هزارو 383 میلیارد و 403 میلیون ریال مطالبات از نمایندگان و بیمه گزاران وجود دارد که رشد 51درصدی دارد .

پیش از این مقامات رسمی هشدار داده بودند که در این شرکت از مانده سرفصل مطالبات از بيمه گذاران و نمايندگان و ساير حسابهاو اسناد دريافتني بشرح يادداشتهاي توضيحي 5 و 7 صورتهاي مالي به ترتيب مبلغ 361 و 13 ميليارد ريال ، اقلام راکد انتقالي از سنوات قبل يا سرسيد گذشته و عمدتا ناشي از صدوربيمه نامه هاي تعهدي و اقساطي مي باشد که تاکنون اقدام موثري جهت وصول و يا تعيين تکليف آنها بعمل نيامده و وضعيت بازيافت تمامي آنها مشخص نیست.
همچنین منابع سرمايه گذاري حاصل از حق بيمه هاي عمر و سرمايه گذاري ، بطور مجزا تفکيک و در حسابها ثبت و شناسايي نشده است.لذا کنترل صحت محاسبات ذخيره سود مشارکت در منافع بيمه نامه هاي مذکور ميسر نشده است.

بنابراین این رویه امروز آسیب جدی به شرکت وارد کرده است و نمایندگی پ واقع در استان البرز یکی از نمونه های این آسیب جدی است. 
هرچند که بیمه کوثر واکنش نشان داده و ظاهرا شکایت نامه ای را در آذرماه امسال به مقامات قضایی کشور تسلیم کرده است اما داستان تعلل در تنظیم این شکایت نامه نیز خود حکایت دیگری است .در صورت مسئله، بیمه کوثر واکنش مقتضی را نشان داده اما چرا این واکنش به مدت سه ماه به طول انجامیده معلوم نیست؟آیا نباید در چنین مسائل و مباحثی حداکثر در چند روز کاری تحقیقات را از شاکیان تکمیل کرد و سریعا واکنش نشان داد؟ مسئول سوء استفاده مالی یک نماینده بیمه از شرکت چه کسی است؟ آنهم در زمانی که لغو کد نبوده و حالا چرا باید مشتریان خسارت این اهمال را پرداخت کنند؟

ظاهرا داستان به همین جا ختم نمی شود و تحقیقات نشان می دهد که این فرد پس از لغو کد نمایندگی نیز نسبت به فروش بیمه نامه اقدام کرده است.
تحقیقات میدانی نشان می دهد رقمی حدود یکصد میلیون تومان در زمان عاملیت بیمه نامه فروخته شده که ظاهرا به ستاد اعلام نشده است. 

شنیده ها حاکی از آن است که در رفت و آمدهای مراجعین پای بیمه مرکزی نیز به داستان باز شده و بیمه مرکزی نیز درگیر مراجعات شده است .
به نظر میرسد که بیمه کوثر در ظاهر اقدام مقتضی را صورت داده و با شکایت از خاطی و ترغیب زیان دیدگان در شکایت از وی به مقامات قضایی در جهت حل این مسئله اقدام کرده اما در صورت جلسه تنظیمی در این شرکت که با حضور برخی مشتریان زیان دیده صورت گرفته مهلتی برای پاسخ گویی تعیین شده تا مشکلات مشتریان مرتفع شود که ظاهرا تاکنون اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است .

اما از منظر احترام به حقوق مشتری بیمه کوثر وارد حدود قرمز مشتری مداری در نظام بنگاه داری در صنعت بیمه شده است چراکه مشتریان ناراضی اذعان دارند که شرکت همواره برای پاسخ گویی امروز و فردا می کند.
بر اساس یک فرضیه مستدل هر یک مشتری ناراضی می تواند تا 5 مشتری بالقوه را از خرید یک محصول یا خدمت منصرف کند. بنابراین مهم ترین مسئله اعتماد مردم به صنعت بیمه است که به نظر نمی رسد برخی مشتریان این شرکت در شهرستان مبلغ بیمه خصوصا بخش خصوصی باشند.

بنابراین با سهم بازار 4.1 درصدی انتظار می رود که بیمه کوثر به بحث مشتری مداری بیشتر فکر کند و تنها به فکر گسترش بازار و تثبیت آن نباشد. حال در شرایطی که ورود به حطیه فروش خدمت بیمه عمر از جمله دستورالعمل های موکد مقام عالی بیمه مرکزی و چشم اندازهای برنامه ششم توسعه است، چنین رفتار غیر حرفه ای در پاسخ گویی به مشتریان این رشته توسط بیمه کوثر می تواند پایه گذار خسارت های جبران ناپذیر به اهداف سند چشم انداز و دستورالعمل های مقام عالی نظارت باشد . بنابراین به نظر می رسد بیمه کوثر نه تنها باید در مقابل خسارت دیدگان این داستان مسئول باشد بلکه در مقابل افکار عمومی که صنعت بیمه را متهم خواهد کرد و بیمه مرکزی به عنوان عامل پیگیری سند چشم انداز نیز کتبا،عرفا و شرعا پاسخ گو باشد که البته این مطالبه از جانب بیمه مرکزی نیز باید صورت گیرد پیگیری های رسانه باید تا حصول نتیجه و پاسخ گویی صریح ادامه پیدا کند.

بیمه‌کوثر در حالی خود را حامی حقوقی شهروندی می داند و اذعان دارد که این شرکت صدور بیمه‌نامه‌های حامی و پوشش‌های نوین، به‌عنوان پشتیبان حقوقی شهروندان درپی ایجاد آرامش بیمه‌گذاران و تحول در صنعت بیمه کشور است و در حالی از ارتباط با مشتریان، به عنوان کلید موفقیت بیمه‌کوثر نام می برد و اذعان دارد که برقراری ارتباط موثر با مشتریان و عموم جامعه یکی از عوامل پويايي و کلید موفقیت شركت بیمه‌کوثر است که در سایت رسمی خود تمایلی به اطلاع رسانی در زمینه لغو کد نمایندگان ندارد و مشتریان را در این زمینه آگاه نمی کند که این مهم جای سوال دارد ؟
بنابراین به نظر می رسد اطلاع رسانی در جهت نمایندگان لغو مجوز شده در سایت رسمی شرکت ها و اطلاع رسانی در زمینه استعلام بیمه نامه ها از طریق سامانه سنهاب به مشتریان می تواند به جلوگیری از بروز چنین مواردی کمک کند.
سایت خبری رازپول آمادگی دارد که اقدامات بیمه کوثر در این زمینه و اظهارات مشتریان را در این بحث منتشر نماید .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود