امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
09/3 1394

ایران و جهان - نقش سرمایه گذاری در بخش سپرده های بانکی در بیمه ما بسیار حیاتی است و این شرکت در شش ماهه ابتدای سال با وجود زیان ناخالص فعالیت بیمه ای توانسته از این طریق عملکرد خود را پوشش دهد .

به گزارش ایران و جهان ، بیمه ما در حالی اعلام کرده است که قرار است سرمایه خود را از 1000 میلیارد ریال به 4000 میلیارد ریال از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهام داران افزایش دهد که زمزمه هایی در خصوص این شرکت شنیده می شود .

به تازگی صورت های مالی حسابرسی شده شش ماه اول سال 1394 این شرکت نشان می دهد که پور زرندی رئیس هیات مدیره این شرکت این صورت های مالی را امضاء نکرده است . هرچند که شنیده ها حاکی از آن است که وی بنادارد از این شرکت جدا شود و گمانه زنی ها خبر از استعفای وی دارد که هنوز پذیرفته نشده است .
یکی از نکاتی که حسابرس وبازرس قانونی این شرکت به آن اشاره ای نداشته ترکیب اعضای هیات مدیره است که طبق آئین نامه 40 باید دو سوم اعضا موظف باشند و این در حالی است که در این ترکیب فقط بهاری فر به عنوان عضو موظف هیات مدیره معرفی شده است .

بیمه ما درعملکرد شش ماهه ابتدای سال جاری اعلام کرده که دارای زیان ناخالص فعاليت بيمه ای (قبل از درآمد سرمایه گذاری از محل ذخایر فنی) به مبلغ 12 میلیارد و 427 میلیون ریال است . اما چگونه این شرکت به سود دهی رسیده است ؟

نگاهی به عملکرد این شرکت نشان می دهد که سود حاصله فقط ناشی از سرمایه گذاری ناشی ازمنابع حاصل از سپرده ای بانکی به خصوص رشته بیمه های عمربوده که نقش با اهمیتی را در این شرکت ایفا می کند .
بنابر آمارهای رسمی این شرکت بالغ بر213 میلیارد و 175 میلیون ریال سود از محل سود سپرده های بانکی کوتاه مدت و 138 میلیارد و 152 میلیون ریال سود از محل سپرده های بانکی بلند مدت به دست آورده است و در بخش سرمایه گذاری از محل معاملات سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازارهای بورس و فرابورس و تغییر ارزش سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازارهای بورس و فرابورس با زیان مواجه بوده است .
بیمه ما با تولید 938 میلیارد و 618 میلیون ریال حق بیمه در این مدت بالغ بر نیمی از این رقم را مطالبه از نمایندگان و بیمه گذاران دارد به طوری که در سرفصل مطالبات این شرکت می خوانیم که بیمه ما بالغ بر 490 میلیارد و 404 میلیون ریال مطالبات از نمایندگان و بیمه گذاران دارد که از این رقم حدود 203 میلیارد ریال آن مربوط به مجموعه بانک ملت است و البته واسپاری ملت نیز دارای 28 میلیارد ریال بدهی به این شرکت است .
نکته حائذ اهمیت دیگر بدهی این شرکت به نمایندگان و بیمه گذاران است که رشد 75درصدی دارد .
اما آهنگ رشد حق بیمه تولیدی این شرکت در حالی از افزایش 15درصدی خبر می دهد که که خسارت ها بالغ بر 44درصد رشد دارد یعنی 2.9 برابر بیشتر از حق بیمه تولیدی. آمارها اذعان دارد که خسارت های شرکت بیمه ما در این مدت 333 میلیارد و 644 میلیون ریال بوده است .

بدهی بیمه ما به بیمه مرکزی در این مدت نیز به رقم 157 میلیارد و 782 میلیون ریال رسیده است که البته این بدهی ها به دلیل عملیات اتکایی اجباری و اختیاری بوده است .
از سوی دیگر این شرکت بالغ بر 490 میلیارد ریال ذخیره خسارت معوق دارد و در کنار این ارقام بدهی اش به وزارت بهداشت به 3 میلیارد و 880 میلیون ریال رسیده است . البته در لابه لای عملکر این شرکت بیمه خصوصی به بدهی یک میلیارد و 475 میلیون ریالی به صندوق خسارت های بدنی و جریمه یک میلیارد و 103 میلیون ریالی بابت جرایم صندوق دیده می شود و در مجمع شرکت 146 میلیارد و 38 میلیون ریال در شش ماهه ابتدای سال حساب پرداختنی دارد .
پیش از این معاون نظارت بیمه مرکزی اعلام کرده بود که یکی از اقدامات بیمه مرکزی برای جلوگیری از کسری ذخایر در شرکت ها این است و این موارد را در توانگری آنها اعمال می کند .در بحث مطالبات هم تجزیه سنی مطالبات را قبل از توانگری ها بررسی می کند و در توانگری اعمال می شود و سطح توانگری را تنزل می دهد . لازم به اشاره است که در توانگری مالی شرکت ها برای سال 1393 رتبه 16 شرکت به دلیل عدم ذخیره گیری مناسب حق بیمه تنزل پیدا کرد. همچنین توانگری 10 شرکت هم به خاطر کسری ذخایر فنی تعدیل شده است .
حال این پرسش مطرح می شود با توجه به زیان حاصل از عملکرد بیمه ای و سرفصل مطالبات آیا در گزارش شش ماهه این شرکت ذخیره گیری با مکانیزم ها و استانداردهای مطرح در بیمه مرکزی که تاکید بسیاری بر آن دارد گرفته شده است ؟

این شرکت یکی دیگر از شرکتهایی است که در بحث بیمه های عمر فعالیت دارد اما در صورت های آن حساب های زندگی از غیر زندگی جدا نشده است و معلوم نیست که منابع حاصل از بیمه نامه های عمر دقیقا در چه بخشی سرمایه گذاری شده است ؟

در آيين‌نامه شماره ۶۸ بيمه‌هاي زندگي و مستمري در فصل ششم( نحوه تنظيم حساب معاملات بيمه‌هاي زندگي) و در مواد 21 تا 23 می خوانیم :

ماده ۲۱- مؤسسات بيمه موظفند حساب‌هاي معاملات بيمه‌هاي زندگي را از ساير حساب‌هاي خود تفكيك نموده و دفاتر خود را به ترتيبي تنظيم نمايند كه كليه اقلام مربوط به معاملات هر يك از انواع بيمه‌هاي زندگي به تفكيك مشخص شده باشد.

ماده ۲۲- سرمايه‌گذاري از محل ذخاير رياضي بيمه‌هاي زندگي بايستي در حساب‌ها و ترازنامه شركت مشخص و از ساير سرمايه‌گذاري‌ها تفكيك شود.

ماده ۲۳- ذخيره رياضي بيمه‌هاي زندگي براساس مباني محاسبه نرخ‌هاي حق‌بيمه تعيين خواهد شد. در مواردي كه ذخيره رياضي مذكور در يك يا چند مؤسسه بيمه كافي نباشد بيمه مركزي مي‌تواند نرخ سود منظور در محاسبه ذخيره رياضي اين مؤسسه يا مؤسسات را براي بيمه ­نامه ­هاي سال­هاي آتي تقليل دهد و مراتب را به شوراي عالي بيمه گزارش نمايد. موسسه بيمه مكلف است نرخ تعيين‌شده توسط بيمه مركزي را ملاك محاسبه قرار دهد.

اما در حساب های بیمه ما خبری از تفکیک وضعیت حساب های بیمه عمر از سایر حساب ها نیست .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود