امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
01/27 1403



گروه سایبان - بیمه حکمت صبا شرکتی که بالغ بر 219 میلیارد تومان زیان انباشته دارد حالا اعلام کرده است که بیش از 15 هزار نفر از اتباع را تحت پوشش خود درآورده است.

به گزارش راز پول، سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور با هدف ساماندهی منابع مالی و سرمایه‌های اتباع و مهاجران خارجی در عرصه اقتصاد کشور، طرح «جذب و مدیریت منابع مالی و سپرده‌گذاری اتباع و مهاجرین خارجی در زنجیره‌های تولید کشور» را به مرحله اجرا درآورد.


ظاهرا این طرح با مشارکت شرکت تامین زنجیره دانش که حوزه فعالیت خود را  ایجاد و مدیریت زنجیره های تأمین تخصصی در سراسر کشور و متولی اجرای 17 طرح ملی و ایجاد 100 هزار فرصت شغلی جدید با حمایت دولت و با همکاری وزارت کشور، بانک ملی ایران و بیمه های عامل کشور معرفی می کند اجرایی شده. «تامین زنجیره دانش» از جمله شرکت هایی است که در این طرح با شرکت های بیمه تفاهم نامه همکاری امضا کرده است. هرچند که بانک ملی نیز برای پوشش های بانکی اتباع نیز ظاهرا با این شرکت طرف قرارداد شده. 

از این شرکت اطلاعات زیادی در دسترس نیست اما اطلاعات رسمی اذعان دارد که زنجیره تامین دانش در سال 1401 با تغییر نام شرکتی به نام «یدک رسان کاوه» موجودیت یافته است. ماهیت این شرکت نیز به لحاظ اصل 44 قانون اساسی خصوصی به نظر می رسد. 


این شرکت در معرفی خود آورده است: زنجیره دانش با همت کارآفرینان و با ابتکار، خلاقیت و نوآوری در عرصه هوشمندسازی اقتصاد کشور، با تمام قوا و با سرعت و نگاه علمی با ویژگی های منحصر به فردی همچون ارزان سازی، فرصت سازی، انعطاف پذیری، فقر ستیزی، پیشرو بودن، کارآمدی، درآمد زایی، شغل آفرینی، درون زایی و برونگرایی، دانش بنیان و پیشران بودن، در حال حرکت و پیشرفت است. این زنجیره چابک و پیشران، با استفاده از دیپلماسی کارآفرینی و استفاده از ظرفیت های موجود در کشور و برخورداری از ویژگی های کارآفرینانه، بدون استفاده از بودجه دولتی و حتی بدون بهره مندی از تسهیلات از منابع بانکی، با ایجاد بیش از ۳٫۰۰۰کرسی کارآفرینی و جذب و بهکارگیری ۳۰٫۰۰۰نیروی خبره، متخصص و کارآفرین در اقصانقاط کشور و ایجاد ۱۰۰٫۰۰۰شغل شایسته، بایسته و پایدار برای جوانان ایرانی و عضویت بیش از ۳٫۰۰۰٫۰۰۰شرکت تولیدی و خدمتی، پالایشگاه، پتروشیمی، کارخانه، گلخانه، فروشگاه، نمایشگاه، مغازه های کوچک و بزرگ، درمانگاه، مشاغل خرد و خانگی، تعمیرگاه، بیمارستان، تاجر و غیره در زنجیره های تحت پوشش خود به یاری خداوند متعال در پایان سال ۱۴۰۲به چشم انداز در نظر گرفته شده به شرح ذیل دست خواهد یافت: بزرگترین و برترین خدمتگزار ملی در بخش خصوصی در عرصه اقتصاد، اشتغال و کارآفرینی و  بزرگترین، پر رونق ترین و ارزان سازترین بازارگاه ایران و خاورمیانه که این مهم یک دستاورد ملی وجهانی در عرصه اقتصاد بین الملل و مدیریت هوشمندسازی اقتصادی ملی و منطقه ای و یک رکورد پر افتخار ملی در ایجاد اشتغال پایدار خواهد بود.


اما بیمه اتباع که به عنوان طرح جدیدی از سوی این شرکت و شرکت های بیمه است، چیست و چه پوشش هایی دارد و نقش نظارتی و اتکایی بیمه مرکزی در این طرح چگونه تبیین شده است؟


این بیمه نامه پوشش جدیدی است که از سوی شرکت های بیمه ارائه می شود و حالا بیمه حکمت ادعا کرده که از این محل بالغ بر 85 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. این در حالی است که بیمه حکمت عنوان کرده در این طرح بالغ بر 15 هزار نفر را تحت پوشش خود دارد که نشان می دهد افراد به طور متوسط 5 میلیون تومان حق بیمه پرداخت کرده اند. 


بیمه حکمت در حالی نسبت به افشای این تفاهم نامه اقدام کرده که سایر شرکت های بیمه نسبت به آثار این بیمه نامه در پرتفوهای خود شفاف سازی نکرده اند. این شرکت که در پرتفوی خود زیان 219 میلیارد تومانی به اذعان صورت های مالی 9 ماهه سال گذشته دارد اجرای این طرح را از بهمن سال گذشته آغاز کرده است.


این در حالی است که معلوم نیست این بیمه نامه که حالا ارزش آن به 85 میلیارد تومان در بیمه حکمت رسیده، چه سقف پوشش و تعهداتی دارد؟ بیمه گر اتکایی این طرح کیست؟ 


از سوی دیگر در حالی که مناقصات معمولا یک برنده دارد حالا عنوان شده که در مناقصه بیمه اتباع سه شرکت برنده شده اند. این در حالی است که معلوم نیست چه شرکت هایی در مناقصه حضور داشتند و چرا در طرحی که وزارت کشور و سازمان ملی مهاجرت دو ضلع دیگر آن هستند از شرکت های بیمه کوچک بخش خصوصی پذیرش صورت گرفته است؟


همچنین اگر بیمه درمان تکمیلی در این طرح ارائه شده بیمه گر پایه کیست و سازوکار آن چطور تعیین شده است؟ 

رازپول آماده شفاف سازی در این زمینه است و انتشار توضیحات بیشتر برای شفاف سازی در این زمینه را رسالت خود می داند.

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود