امروز: پنج شنبه، 20 اردیبهشت 1403
12/26 1402


مریم کائید- به جرات می توان ادعا کرد که امروزه «بازارداری» از «بازاریابی» مقوله مهمتر و با اهمیت تری است، چراکه کاهش منابع و گسترش رقابت، قواعد نظام بازاریابی را به گونه ای تغییر داده که ایستایی مشتری برای مواردی که کمتر از آنها راضی هستند، سرنوشت توفیقات آتی را ممکن است تغییر دهد.


گزارش خسارت در ایام تعطیلات خصوصا نوروز که تعطیلاتی منسجم و پرترافیک در کشور ما است، همواره یکی از دغدغه های بیمه گذاران است. هرچند که شرکت های بیمه تلاش می کنند که با ایجاد شعب کشیک این چالش را در ایام نوروز مدیریت کنند اما واقعیت این است که آنها به تعداد بیمه نامه هایی که صادر کرده اند خصوصا در حوزه اتومبیل و با توجه به حجم سفرهای نوروزی بر روی ریسک هستند.


تحقیقات معتبر بین المللی در دنیا نشان می دهد که حدود 80 درصد از مدیران به ارزش هوش مصنوعی در پرداخت و بررسی خسارت های بیمه ای پی برده اند و حدود 40 درصد خود را در زمینه های مختلف پیشرفته می دانند. جای تعجب نیست که سرمایه گذاری در پرداخت خسارت ها طی سه سال آینده سرعت بیشتری خواهد گرفت، به طوری که طبق یک مطالعه معتبر، 65 درصد از افراد متخصص در حوزه مالی قصد دارند بیش از 10 میلیون دلار سرمایه گذاری در این زمینه داشته باشند.

همین موضوع بیانگر اجرای تئوری مهندسی معکوس در صنعت بیمه در دنیاست. به عبارت دیگر شرکت های معتبر دیگر تمام انرژی خود را صرف تبلیغات و تکنیک های فروش نمی کنند تا جایی که یک نظرسنجی در سال 2021 که بر بیمه خودرو متمرکز شده بود، رضایت مشتری از دریافت خسارت را بی سابقه نشان داد که در مقیاس 1000 امتیازی به 880 رسیده بود و از تکنیک های جدید پرداخت بهره برده بود. 

 

اساسا خسارت و استرس دو وجه لایتغیر یک حادثه اند. اما ارتباطات و شفافیت دو دلیل هستند که این روزها حتی در بازارهای بین المللی نیز در میزان رضایت مشتریان اثر به سزایی دارند. بیشتر بیمه‌گران به مشتریان اجازه می‌دهند تا در یک وب‌سایت یا برنامه خسارت خود را گزارش کنند. امروزه در دنیا با وجود فناوری و بهره گیری از عکس ها برای بازرسی به جای برنامه ریزی برای حضور در محل، راحتی را ارائه می دهد و برخی از شرکت های بیمه داشبوردی را برای ردیابی خسارت در طول چرخه عمر آن ارائه می دهند.

 

بیمه گران کشور نیز به این نتیجه رسیده اند اولویت‌های سرعت تسویه با سایر اولویت‌های اجرایی، مانند کاهش هزینه‌های مدیریت و جلوگیری از نشت خسارت، همسو هستند - و راه‌حل‌ها یکسان هستند. به همین دلیل است که مدیران بیمه ای حالا از تلاش برای حل هر مشکل به طور جداگانه اجتناب میکنند و به طور همزمان اولویت ها را پیگیری می کنند. به عنوان مثال، بیمه البرز تلاش کرده نه تنها روش های فروش را نوین و به روز رسانی کند بلکه در پرداخت خسارت نیز با افزایش سرعت تسویه حساب از طریق اتوماسیون به طور طبیعی هزینه های مدیریت را کاهش دهد و احتمالا از نشت خسارتها جلوگیری کند و در عین حال رضایت و حفظ مشتری را افزایش  دهد. در برنامه ای جدید بیمه البرز اعلام کرده که از ۲۶ اسفند تا ۲۶ فروردین تا سقف ۳۵ میلیون تومان خسارت بیمه های  بدنه و ثالث را به صورت لکترونیکی و شبانه روزی پرداخت خواهد کرد.

 

خوشبختانه، در سال های اخیر جمع آوری اطلاعات بیمه گذاران کمک به سزایی را در زمینه حل مصائب بیمه ها داشته است و شرکت های بیمه با تجمیع این اطلاعات رفته رفته خود را به بازارهای جدید نزدیک می کنند.

 

بیمه البرز در جایگاه یابی جدید خود تلاش کرده که نظام شدتی توسعه بازار را همسو و هم زمان با نظام وسعتی توسعه دهد؛ در حالی که این شرکت با ارائه خدمات جدید زودبازده سعی در حل مسئله دیربازده بودن فرآیند بیمه های عمر و سرمایه گذاری می کند، با طراحی مدل های جدید پرداخت خسارت به زودی توجه بخش وسیعی از جامعه را به خود معطوف خواهد ساخت.

بر همین اساس باید انتظار داشت بیمه البرز در گام های بعدی توسعه، «زمان» را به مهمترین فاکتور مزیت پایدار رقابتی خود تبدیل کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود