امروز: چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1403
11/3 1402

مریم کائید - چندی پیش بود که معاونت اتکایی بیمه مرکزی از کاهش سهم اتکایی اجباری در راستای الزامات قانون بودجه خبرداد، اما این نهاد به پشتوانه چه شرکت هایی بازار اتکایی کشور را خالی می کند؟


 صورت های مالی یک شرکت اتکایی که به تازگی مجمع آن برگزار شده نشان می دهد که بخش قابل توجهی از درآمدهای این شرکت نه تنها به درآمدهای عملیاتی اختصاص ندارد بلکه سرمایه گذاری منابع، بخش قابل اتکایی از فعالیت های این شرکت بیمه ای با 800 میلیارد تومان سرمایه را تشکیل می دهد.


واگذاری بازار اتکایی به بازیگران این عرصه در حالی صورت می گیرد که سهام داران بیمه گران اتکایی غالبا شرکت های بیمه ای موجود در بازار هستند. به عنوان مثال بیمه ایران بخش قابل توجهی از سهام اتکایی امین و اتکایی ایران معین را داراست و خود نیز از بازیگران حرفه ای عرصه اتکایی است، همین عدم توزیع ریسک نیز یکی دیگر از چالش های بیمه های اتکایی در کشور است.


عدم ثبات مدیریتی و بلاتکلیفی در شرکت های اتکایی موجود و فعال را می توان از دیگر چالش ها عنوان کرد تا جایی که بیمه ایران معین پس از ماه ها بلاتکلیفی هنوز هم معلوم نیست که وضعیت مدیریتی آن به چه صورت است و یا اتکایی امین از سال 1400 تاکنون سه مدیر عامل به خود دیده است!


با همین رفت و آمدهای مدیریتی نسبت خسارت اتکایی امین از 24 درصد در سال 1400 به 78 درصد در سال 1402 رسیده است و هزینه های اداری و عمومی شرکت از 8 میلیارد و 700 میلیون تومان از سال 1400 به 32 میلیارد و 200 میلیون تومان در سال 1402 رسیده است که افزایشی حدود 370 درصد را نشان می دهد در حالی که پرتفوی شرکت در مقایسه مدت مشابه عنوان شده 164 درصد رشد را نشان می دهد.(پرتفوی سال 1400 بالغ بر 166 میلیارد تومان گزارش شده) مقایسه این رشد با تورم سالانه نیز می تواند قابل تامل باشد. تورم اعلامی خبرگزاری فارس بنابر آمارهای بانک مرکزی برای سال 1400 بالغ بر 46 درصد و برای سال 1401 بالغ بر 45.8درصد گزارش شده است.


اخذ 45 میلیارد تومان ذخیره مطالبات مشکوک الوصول را نیز می توان از دیگر موضوعات قابل توجه در این شرکت عنوان کرد، موضوعی که برای طبقه چهارم مطالبات صراحتا برای کل مبلغ مطالبات ذخیره در نظر گرفته شده. 


رشد سرفصل تبلیغات و برگزاری نمایشگاه نیز از دیگر مباحث قابل توجه است که از 59 میلیون تومان در سال 1400 به یک میلیارد و 800 میلیون تومان در سال 1402 رسیده است. این در حالی است که صنعت بیمه به نسبت سهم خود در سال 1400 در ساخت یک سریال تلویزیونی مشارکت داشت که در سال های بعدی سهمی در پرداخت ها نداشت.


بیمه گران اتکایی را می توان بیمه گر بیمه گران نامید . با توجه به چنین عنوانی توجه به مباحث ریسک و مدیریتی از جمله شاخص های مهم در این شرکت هاست. حضور بازیگران حرفه ای در این شرکت های بیمه می تواند یک پله دیگر به موضوع مدیریت ریسک در کشور کمک کند و عدم توجه به همین نکات ظریف برای شرکت هایی که سرمایه های قابل توجهی ندارند می تواند ریسک را افزایش دهد.







.

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود