امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
09/22 1401

گروه سایبان - بیمه سینا به تازگی جزئیات خسارت یک بیمه نامه با سرمایه  72 میلیارد تومانی را افشا کرده است.


4 روز پس از آتش سوزی حفاری شمال در استان خوزستان و شهر اهواز کارشناسان بیمه مرکزی و بیمه سینا جهت ارزیابی های فنی علت خسارت به محل حادثه اعزام شده اند.

حفاری شمال پیش از این از وقوع آتش سوزی در بخش البسه و منسوجات و تجهیزات برگشتی از دستگاهها در یکی از بخشهای یکی از انبارهای شرکت واقع در اهواز خبر داده بود و اعلام کرد که انبار این شرکت تحت پوشش بیمه سینا قراردارد.

ظاهرا در حادثه آتش سوزی که در یکی از انبارهای حفاری شمال رخ داده بخشی از ساختمان، ابنیه و موجودی کالاهای انبار آسیب دیده و بیمه سینا به تازگی در گزارشی اعلام کرده که این مجموعه دارای دو فقره بیمه نامه بوده است.

بیمه نامه اول مربوط به ساختمان و ابنیه ساختمان شامل، ساختمان اداری، سوله انبار، ساختمان مهمانسرا با حداکثر سرمایه تحت پوشش به مبلغ 57 میلیارد ریال است که این بیمه نامه مشمول 69 درصد اتکایی اختیاری و 9 درصد اتکایی اجباری است. به عبارت دیگر مجموع اتکایی این بیمه نامه 78درصد می باشد و 22درصد مابقی خسارت در زمین بیمه سینا خواهد بود.

همچنین بیمه نامه مربوط به موجودی انبار نیز با حداکثر سرمایه 727 میلیارد ریال صادر شده که از این میزان 26 درصد اتکایی اختیاری و 9 درصد اتکایی اجباری است. بنابراین 35 درصد این بیمه نامه دارای پوشش اتکایی و 65 درصد مابقی در زمین بیمه سینا خواهد بود.

بیمه سینا در توضیحات مربوط به این حادثه آورده است که در این بازدید به دلیل اجرای نصب و تجهیز سیستم اطفا حریق و انجام عملیات جوشکاری توسط پیمانکار ، ابنیه انبار از ناحیه سقف دچار حریق گردید و به موجودی دپو شده در انبار نیز خسارت وارد شده است.

این شرکت در ادامه اطلاعیه خود آورده که علت حادثه عدم رعایت نکات ایمنی از طرف پیمانکار طرف قرارداد با شرکت حفاری شمال بوده است و خسارت پرداخت شده توسط بیمه گر قابل بازیافت و ریکاوری است.

اما هرچند که این خسارت قابل بازیافت و ریکاوری است بررسی برخی نکات در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

45 درصد سهام شرکت حفاری شمال متعلق به شرکت مالی و سرمایه گذاری پیشرو ایرانیان است.

شرکت مالی و سرمایه گذاری پیشرو ایران از سال 1381 با توجه به سیاست های بنیاد مستضعفان مبنی بر تاسیس شرکت سرمایه گذاری با سرمایه اولیه 10 میلیارد تومان تاسیس شد و از ابتدا  تا سال 1390 سرمایه گذاری در خرید و فروش سهام را در دستور کار قرار داد و در سال1390، پنجاه درصد سهام شرکت حفاری شمال را از طریق اصل 44 قانون اساسی از سازمان خصوصی سازی خریداری کرد.

بنابراین در هیات مدیره حفاری شمال، بنیاد مستضعفان به عنوان یکی از سهام داران بیمه سینا نه تنها دارای جایگاه با اهمیتی بوده است بلکه بخش قابل توجهی از کرسی های هیات مدیره را در اختیار دارد. بنابراین بنیاد مستضعفان در این بیمه نامه سهام دار و مشتری بیمه سینا است.

پیش از این کارشناسان بیمه ای در خصوص کپتیو و آثار و پیامدهای مالی و احتمالی آن بارها هشدار داده اند.

از سوی دیگر گزارشات حسابرسی نشده 6 ماهه بیمه سینا از 293 میلیارد تومان زیان انباشته در حساب های این شرکت بیمه ای خبرداده و با سرمایه 587 میلیارد تومانی این شرکت در مرزهای ماده 141 قانون تجارت ایستاده است.

هرچند که بیمه سینا به موضوع  ریکاوری خسارت اشاره کرده اما این بازیافت و پس از پرداخت خسارت به زیان دیده که از شرکت های مهم زیر مجموعه بنیاد مستضعفان است، قابل پیگیری است و با توجه به سهم قابل توجه بیمه سینا از بیمه نامه موجودی انبار (65درصد از سرمایه بیمه نامه 72 میلیارد تومانی) این خسارت می تواند آثار مالی بر وضعیت فعلی این شرکت داشته باشد. بیمه سینا در 6 ماهه امسال 1100 میلیارد تومان بیمه نامه فروخته و بالغ بر 2200 میلیارد تومان مطالبات دارد.

















































.

























.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود