امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
06/25 1392

هومن جهانگرد: شیخ حمدبن خلیفه آل‌ثانی امیر پیشین قطر، در سال 1995 زمانی که پدرش خلیفه بن‌حمد بن عبدالله در سوئیس به سر می‌برد ،قدرت را به دست گرفت. این اقدام سنتی دیرین در کشورهای عربی است و سابقه ای دیرینه و تاریخی را به جای گذاشته‌اند. در دوم تیر 1392، اعلام شد که امیر قطر قدرت را به پسرش تمیم بن‌حمد بن خلیفه واگذار خواهد کرد. اتفاقی نادر در یک کشور سلطنتی عربی .درحالی که پادشاه عربستان مدت‌هاست درگیر ناخوشی است و خیلی‌ها منتظر خبر درگذشتش هستند، امیر 61ساله‌ی قطر که امیری را تصاحب کرده بود، به نفع پسرش کناره‌گیری می‌کند. قطر به عنوان کشوری که یافته‌های باستان‌شناسی در آن، نشان می‌دهد که بیش از 7000سال پیش زندگی در این شبه جزیره وجود داشته است امروز دچار تحول نادری است. تاریخ پرفراز و نشیب این قطعه زمین 11هزار کیلومتر مربعی از حملات بحرین تا اشغال آن توسط آل خلیفه، تأسیس خاندان آل ثانی، سیطره‌ی بریتانیا و دست آخر استقلال قطر در سال 1972 را نشان می‌دهد.
دوران اعتلای قطر از زمان کمک نظامی به آمریکا در جنگ خلیج‌فارس شروع می‌شود. در آن جنگ نیروهای قطری به کمک عربستانی‌ها سعی داشتند، عراقی‌ها را از خاک کویت بیرون کنند.
مساعدت‌های قطر و غربی‌ها، شرایط پیشرفت را برای این کشور کوچک 2میلیون نفری فراهم کرد. با برکناری مسالمت آمیز شیخ خلیفه پسرش حمدبن خلیفه، راه اعتلای کشورش را پیش گرفت تا جایی که میزبانی جام جهانی را در سال 2022 برای یک کشور مسلمان، به همراه آورد. در کنار این فعالیت‌ها، قطر سومین دارنده‌ی گاز جهان پس از ایران و روسیه است. بسیاری از میادین گازی قطر با کشور ما مشترک هستند.
مرکز فرماندهی نیروی آمریکا در خاورمیانه، در قطر واقع شده است. قطری‌ها در سراسر جهان به فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازند که ازجمله می توان به مالکیت باشگاه پارس سن �?رمن فرانسه توسط ناصر غنیم الخلیقی اشاره کرد که از دوستان نزدیک امیر جدید قطر است. تبلیغ پیراهن تیم بارسلونا نیز متعلق به بنیاد قطر ا.
قطری‌ها می‌خواهند در چشم باشند. از طرفی رویکردشان با سایر نزدیکان عربشان تفاوت دارد. دولت قطر درحالی که از دوستان نزدیک آمریکایی هستند، امابنابر اخبارمنابع رسمی طالبان در این کشور دفتر سیاسی تأسیس کرده است. قطری‌ها 13 درصد سهام بانک بارکلیز، 6 درصد از سهام بانک کردیت سوئیس، 3درصد از سهام شرکت رویال داچ شل را در اختیار دارند. از دیگر سرمایه‌گذاری‌های آنها، 4 میلیارد دلار در صنعت ساخت و ساز فرانسه است که از مالیات نیز معاف شده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود