امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
09/26 1392

خبر وی�?ه - در تفسیر قانون استخدامی کشوری وزارت خانه ها ملزم به اخذ مجوز  از کمیسیون اجتماعی دولت جهت به خدمت گرفتن بازنشستگان در کلیه سطوح هستند این الزام قانونی در حالی است که ظاهرا در برخی وزارت خانه ها و یا سازمان های تابعه قانون چگونگی به خدمت گرفتن بازنشسته ها رعایت نمی شود، آنچه اهمیت دارد و روند پیگیری این قانون گریزی را جذاب تر می کند این که در سازمان و یا سازمان هایی این قانون گریزی در سطوح مدیریتی قرار دارد.


در تفسیر قانون استخدامی کشوری وزارت خانه ها ملزم به اخذ مجوز از کمیسیون اجتماعی دولت به منظور به خدمت گرفتن بازنشستگان در کلیه سطوح هستند و این در حالی است که حتی در صورت اخذ این مجوز هم حقوق دریافتی مشمولین به میزان مابه التفاوت مستمری بازنشستگی با میزان دستمزد قراردادی در سازمان متبوع خواهد بود.

کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک متشکل از وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، کشور، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ورزش و جوانان، معاون حقوقی رئیس جمهور، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، رئیس بنیاد شهید و امور و معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور است.

ماده 95 قانون استخدامی کشوری نیز تنها به كارگيري بازنشستگان متخصص (با مدرك تحصيلي كارشناسي و بالاتر) را در موارد خاص و به عنوان اعضاي كميته‌ها، كميسيون‌ها، شوراها، مجامع و خدمات مشاوره‌اي غير مستمر، تدريس و مشاوره‌هاي حقوقي مشروط بر اين كه مجموع ساعت اشتغال آنها در دستگاهاهي اجرايي از يك سوم ساعت اداري كارمندان موظف تجاوز نكند بلامانع می داند.

علی رغم الزامات قانونی در بکارگیری بازنشستگان به نظر می رسد در برخی وزارت خانه ها و یا سازمان های تابعه این قانون رعایت نمی شود اما آنچه اهمیت دارد و روند پیگیری این قانون گریزی را جذاب تر می کند این است که در سازمان و یا سازمان هایی این قانون گریزی تا سطوح مدیریتی فرا رفته است.

گذشته از وزرایی که علیرغم تذکر مجلسی ها در خصوص توانایی جسمی و سن و سال ها توانستند رای اعتماد بگیرند این روزها نه تنها گمرک ایران شاهد ورود و انتصاب فزاینده نیروهای بازنشسته در بدنه خود است و دایره این انتصابات از رییس گمرک آغاز می شود و حتی به مشاورین نیز می رسد،بلکه رد پای برخی بانک ها نیز در به خدمت گیری بازنشستگان دیده می شود .
سوال مشخص در خصوص گمرک این است که آیا مسعود کرباسیان رییس کل گمرکات کشور که بنا به برخی اخبار  مطابق قانون کار بازنشسته محسوب می شود موفق به اخذ مجوز از کمیسیون اجتماعی دولت به منظور به خدمت گرفته شدن دوباره در سازمان گمرکات کشور شده است؟

و اگر حتی این مجوز در مورد ایشان صادر هم شده باشد میزان دستمزد دریافتی ایشان با آنچه قانون در مورد مابه التفاوت مستمری بازنشستگان مشخص کرده همخوانی دارد؟

سوابق خدمتی مسعود کرباسیان زوایای نهان و آشکار دارد اما او زمانی معاون وزارت صنایع سنگین بوده، پس از آن در وزارت بازرگانی با وهاجی و آل اسحاق به عنوان معاونت بازرگانی خارجی همکاری داشت. در ابتدای وزارت نفت زنگنه، معاونت او را در دست گرفت اما پس از مدتی به وزارت بازرگانی می رود تا معاونت داخلی شریعتمداری را بر عهده گیرد.

وی در دولت دوم اصلاحات به گمرک رفت و اداره این سازمان را بر عهده گرفت. و پس از روی کار آمدن دولت های نهم و دهم طی هشت سال گذشته معاون شهردار تهران، رئیس سازمان سرمایه گذاری و مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران بوده است.
در مطالب بعدی در خصوص بکارگیری نیروهای بازنشسته در سایر قسمت های تحت پوشش وزارت اقتصاد امور اقتصادی و دارایی مطالبی منتشر خواهد شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود