امروز: دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
11/16 1392

ایران و جهان - به موجب طرح يك دعوي در دادگاه هاي تركيه، ايران احتمالا بيش از دو ميليارد دلار غرامت بايد به اين كشور بابت افزايش نرخ گاز بپردازد.
به گزارش نچرال گاز آسيا و با توجه به مصاحبه وزير انر�?ي و منابع طبيعي تركيه تينر ييلديز با روزنامه ترك زبان Today’s zaman، مقامات تركيه با ايران بر سر ميز مذاكره نشسته و به سبكي دوستانه تركيه خبر طرح يك دعوي بر عليه ايران را به گوش مقامات اين كشور رسانده است. تركيه 99 درصد مطمئن است كه ابن غرامت را بابت افزايش نرخ گاز طبيعي دريافت خواهد كرد. رقم آن بيش از 2 ميليارد دلار خواهد بود. او به تصميم هيات داوران اعتماد مي كند.
مقامات ارشد تركيه از جمله نخست وزير رجب طيب اردوغان اواخر ماه گذشته سفري به ايران داشته و در آن بر سر مابه التفاوت قيمت گاز بحث كردند.
تركيه در روز هاي گذشته 490 دلار بابت هر 1000 متر مكعب گاز پرداخته كه بسيار بيشتر از مبلغ 335 دلار پرداختي براي گاز خريداري شده از آذربايجان و 425 دلار پرداختي به همين منظور به روسيه است.
در سال 2012، تركيه از دادگاهي بين المللي خواست تا با قضاوت خود به كاهش قيمت گاز طبيعي ايران كمك كند.
بخش بزرگ مشكلات در خريد و فروش گاز ميان تهران و آنكارا از شرط "بردن يا پرداخت كردن" سرچشمه مي گيرد كه از قبل تركيه را به واردات مقدار معين 10 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي در سال از ايران وادار خواهد كرد. قرارداد امضا شده در آگوست 1996 اين شرط را بيان كرده و و براي مدت 25 سال قابل اجرا است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود