امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
11/23 1392

ایران و جهان - رقم سرمايه گذاري بخش دولتي و خصوصي در عرصه بهداشت و درمان خاورميانه در سال 2016 به بيش از 1500 ميليارد دلار خواهد رسيد. اين در حالي است كه با توجه به داده هاي دريافتي توسط سايت خبري Zawya، اين بودجه در عربستان حدود 42 ميليارد دلار برآورد مي شود.

به گزارش ایران و جهان به نقل از سايت خبري Zawya ، دولت هاي خاورميانه براي رفع نياز هاي جمعيت رو به رشد خود بودجه بخش بهداشت و درمان را افزوده اند اما بخش دولتي منطقه هنوز در زمينه سرمايه گذاري از بسياري از كشور هاي توسعه یافته عقب است.

در سال 2013، دولت هاي خاورميانه و شمال آفريقا به طور متوسط 3.3درصد از توليد ناخالص داخلي را صرف سرمايه كذاري در بخش بهداشت و درمان كردند كه به گزارش بانك جهان بين سال هاي 2013 تا 2018، در مقايسه با آن، رقم فوق در ايالات متحده آمريكا 17.9درصد و در انگلستان 9.3درصد است.
كشور هاي منطقه خليج فارس بايد بودجه بيشتري را به بخش بهداشت و درمان اختصاص دهند. جمعيت در حال رشد بوده و سطح خدمات نيز بايد بهبود يابد. با افزايش جمعيت ما شاهد افراد زيادي خواهيم بود كه براي درمان به كشور هاي خارجي مانند انگلستان و هند سفر مي كنند.

كشور هاي خليج فارس بايد ضمن تمركز بر روي بهبود زيرساخت ها و امكانات در بخش بهداشت و درمان، در عرصه آموزش و تحقيق نيز سرمايه گذاري كنند.
گردشگري پزشكي
امروزه فرصت هاي خوبي براي سرمايه گذاري در بخش بهداشت و درمان، به خصوص در عرصه گردشگري پزشكي وجود دارند.
تجهيزات اخير پزشكي در منطقه پاسخگوي تقاضاي رو به رشد براي بخش بهداشت و درمان نبوده و از اين رو گردشگري پزشكي با وجود اهميت آن هيچ توجهي را در منطقه به سوي خود جلب نمي كند. درآمد كلي به دست آمده از گردشگري پزشكي تقريبا 60 ميليارد دلار است. با وجود پتانسيل بالاي خاورميانه در عرصه گردشگري پزشكي، تقريبا 2 ميليارد دلار يا 1.2درصد از آن توسط منطقه تامين مي شود.

امارات متحده عربي مقصدي اصلي براي گردشگري پزشكي در منطقه به شمار رفته و هر سال پذيراي بيش از 4 ميليون نفر بیمار است. اردن، مصر و مراكشنيز مقاصد گردشگري پزشكي در منطقه محسوب مي شوند.
بخش بهداشت و درمان خاورميانه يك بازار در حال رشد بوده و مصر 30درصد و عربستان سعودي 44درصد درصد مشاركت بخش خصوصي را در اين عرصه جذب كرده اند.
در مصر به ازاي هر 1000 نفر 2.4 نفر پزشك و براي هر 200 هزار نفر يك بيمارستان وجود دارند. اين خود نشان دهنده يك شكاف بزرگ در بخش بهداشت و درمان است.

گزارش مجمع "Arab Health 2014" از رشد نسبت تخصيص بودجه به بخش بهداشت و درمان از 2درصد از توليد ناخالص داخلي به 3.5درصد خبر داد كه اين رقم در كشور هاي توسعه يافته 8 تا 9درصد است. كل رقم بودجه اختصاصي به بخش بهداشت و درمان تا سال 2015 به 79.2 ميليارد دلار مي رسد.
عربستان سعودي بيشترين سرمايه گذاري را در پرو�?ه هاي بخش بهداشت و درمان كرده و در مقايسه با رقم 38 ميليارد دلار در سال 2014، بودجه اختصاصي در سال 2016، 42 ميليارد دلار مي شود.

در سال 2016، كل بودجه اختصاصي به بخش بهداشت و درمان احتمالا به 15.7 ميليارد دلار در امارات متحده عربي و 2.6 ميليارد دلار در عمان مي رسد.
در ايران، بودجه اختصاص داده شده به بخش بهداشت و درمان احتمالا 27 ميليارد دلار است كه در سال 2013 اين رقم 21 ميليارد دلار بود. نمودار زير كل بودجه اختصاص داده شده به بخش بهداشت و درمان ايران بين سال هاي 2007 تا 2016 را نشان مي دهد. 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود