امروز: سه شنبه، 25 اردیبهشت 1403
11/17 1395

گروه پرگار - شنیده ها حاکی از آن است که نمایشگاه بانک و بورس بیمه بناست در نیمه دوم فروردین ماه برگزار شود؛
به اعتقاد کارشناسان، نمایشگاهی فرمایشی که دولتی ها به لحاظ اتمام چهارساله فعالیت دولت یازدهم مجبور به بازی در آن هستند و خصوصی ها به دلیل عقب نماندن از قافله و البته بدون دستاورد.

به گزارش پایگاه خبری رازپول، کارشناسان عواملی چون مغایرت مستقیم برگزاری نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را با الگو های اقتصاد مقاومتی و همچنین عدم توفیق در مدیریت توقع مخاطبین نظام بورس، بانک و بیمه را از جمله عوامل منفی در برگزاری این نمایشگاه می دانند.

آنان بر این اعتقادند که در شرایطی که سه ظلع پایه این اقتصاد نتوانسته است انتظار حداقلی سهامداران برآورده کند، برپایی چنین نمایشگاهی چه سودی می تواند داشته باشد؟
حال سوال این است در شرایطی که هزینه سربار میلیاردی برگزاری چنین نمایشگاهی می تواند بر بار زیان انباشته بنگاه های بورسی، بانکی و بیمه ای بیافزاید، چه کسانی با چه منافع مستقیم و غیر مستقیم، اصرار بر برگزاری این نمایشگاه دارند؟

در حالی که شاغلین مستقیم فعال در این سه بخش در حدود 300 هزار نفر برآورد می شوند و در شرایطی که بر اساس روایت های نقل شده، این نمایشگاه در سال گذشته بالغ بر 30 هزار بازدید کننده داشت که غالبا خود، دست اندرکار نظام پولی و مالی بوده اند، صرف هزینه چند میلیاردی نه تنها نشان از عدم توفیق در برگزاری چنین نمایشگاهی دارد بلکه اصرار بر برگزاری مجدد آن کمی نگران کننده است.

در این رابطه با اکثر قریب به اتفاق مدیران این سه حوزه گفتگو داشتیم، هر چند که بنا به مصالح اداری تمایلی نداشتند که نامشان فاش شود اما اذعان داشتند که به جز تحمیل دستوری هزینه، واقعا مخاطبان نمایشگاه تاثیری در چند و چون حرکت های اقتصادی بنگاه هایشان نداشتند و به تعبیر آن ها در واقع نمایشگاهی بود از خودمان برای خودمان.

حال معلوم نیست سکان داراقتصادی کشور که خود معلمی فرهیخته و منتقدی عادل است با چه هدفی قصد دارد در روز برگزاری این نمایشگاه ایراد سخن کند؟
آیا او هم چنین محاسباتی را در ذهن دارد؟
آیا او هم می داند که هزینه برگزاری چنین نمایشگاهی اگر سربار بر سرانه زیان سهامدار شود تصویر زیبایی از عمکرد عینی او برجا نخواهد گذاشت؟

به هر حال از گوشه و کنار نظام پولی و مالی شنیده می شود که در جلسه ای که اخیرا برای برگزاری دهمین نمایشگاه بانک ، بیمه و بورس برگزار شده برخی از مدیران، این نمایشگاه را پرهزینه و بی فایده دانستند.
در همین رابطه حسین امامی دبیرکمیسیون هماهنگی روابط عمومی بانک ها و مدیر روابط عمومی بانک توسعه صادرات پس از شنیدن این سوال که ظاهرا برگزاری نمایشگاه برای بانک ها که نمایشگاه متعلق به آنها است هم جذاب نیست، دلیل عدم استقبال این گروه برای حضور چیست؟ گفت: در جلسه ای که اخیرا در کمیسیون هماهنگی روابط عمومی بانک ها داشتیم این بحث مطرح شد و عده ای اذعان داشتند که بازدید کنندگان این نمایشگاه متشکل از مدیران داخلی است و باید چاره ای اندیشیده شود تا به جذابیت های برگزاری و استقبال عموم مردم از این نمایشگاه اضافه کنیم .
به هر حال معتقدیم که بانک ها یک نمایشگاه دارند و فلسفه وجودی برگزاری نمایشگاه خوب است و برای جلوگیری از روزمرگی و افزودن جذابیت ها باید برنامه ریزی کرد. البته در جلسه ای که فردا با حضور دست اندرکاران برگزاری و کارشناسان روابط عمومی برگزار می شود مقرر شده که مشکلات و بازخوردها و دغدغه های نمایشگاه پیشین بررسی شود .

هم زمان با این نمایشگاه در طول سال شاهد برگزاری چندین نمایشگاه بانک و بیمه بورس در سایر استان ها بودیم که آخرین آن در کیش برگزار شد. وجود این نمایشگاه های موازی برای صنعتی که در نمایشگاهش تنها مخاطبان خاص دارد و با توجه به هزینه های زیاد چقدر مفید بوده است ؟
برگزاری نمایشگاه های موازی مشکل روابط عمومی های نظام بانکی کشور است خصوصا که برخی از این نمایشگاه ها از سوی استانداری تکلیف می شود و ضرورت دارد که در این زمینه هماهنگی صورت بگیرد و سازمان دهی شود که اگر قرار است که یک نمایشگاه بین المللی برگزار شود برگزاری رویدادهای مشابه ضرورتی ندارد.

برگزاری نمایشگاه برای نظام بانکی با وجود هزاران شعبه در سراسر کشور را چقدر مفید می دانید؟
برگزاری نمایشگاه برای شرکت های تابعه بانک ها مفید است اما برای نظام بانکی که هر شعبه آن یک نمایشگاه دائم در کشور است و هر روز پاسخ گوی انبوه سوالات و درخواست های مالی مردم است شاید ضروری نباشد . به همین منظور پیشنهاد دادم که برگزاری نمایشگاه همزمان با نمایشگاه های پرمخاطب دیگیری مانند نفت و گاز باشد تا بتواند ضمن ایجاد هم افزایی نظر مخاطبان بیشتری را جلب کند و توجیه اقتصادی بیشتری برای هزینه ها داشته باشیم .

زمان برگزاری نمایشگاه یکی دیگر از انتقاد ها است. به نظر شما در فروردین ماه که نیمی از آن تعطیل است و در نیمه دیگر هنوز اثرات تعطیلات از بین نرفته زمان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه است؛ در حالی که این نمایشگاه پیش از این در تیرماه برگزار شده است؟
زمان برگزاری در جلسه مورد انتقاد برخی از مدیران قرار گرفت و برخی این موضوع را مطرح کردند که باید زمان مناسبی برای برگزاری در نظر گرفت.

به عنوان جمع بندی بفرمایید اساسا برگزاری نمایشگاه را مفید می دانید.
برای پاسخ به سوال دوم دو دیدگاه وجود داردبحث اول عدم نیاز به برگزاری نمایشگاه برای نظام بانکی است چراکه مخاطبی ندارد و در سرتاسر کشور با وجود شعب بانکی دارای نمایشگاه است.
دیدگاه دوم برگزاری نمایشگاه به عنوان رویدادی منحصر به نظام بانکی است که مانند سایر صنایع در کنارهم جمع شوند و قابلیت ها را به نمایش بگذارند.
اما بنده موافق دیدگاه بینابین هستم و معتقدم نمایشگاه دارای ظرفیت های مطلوبی است و می تواند به ترمیم چهره بانکی کمک کند اما باید تلاش شود تا مشارکت مردمی در آن افزایش یابد و دست بانکی ها در دست صنعت گران باشد و در کنار سایر صنایع قابلیت ها را به نمایش بگذارد.
افزودن ابعاد بین المللی و امضای یادداشت تفاهم ها در ابعاد متنوع نیز می تواند به اثربخشی هرچه بیشتر این رویداد کمک کند.

در شرایط حساس فعلی بد نیست که برگزاری نمایشگاه با تنفس همراه باشد
در همین رابطه با یکی از مدیران روابط عمومی یک بانک بزرگ دیگر نیز به گفت و گو نشستیم، وی در پاسخ به این پرسش که نظر شما در خصوص برگزاری نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه چیست اذعان داشت که در جلسه ای که به همین منظور با مدیران روابط عمومی ها برگزار شد عنوان کردم که در شرایط حساس فعلی بد نیست که برگزاری نمایشگاه با تنفس همراه باشد و در زمان مناسبتر و با اهداف و انگیزه های مشخص و مطلوبی برگزاری را در دستور کار قرار دهیم.
مدیر روابط عمومی این بانک دولتی در پاسخ به این پرسش که استدلال های خود را در این زمینه مطرح کنید نیز اذعان داشت که رهنمود های مقام معظم رهبری در خصوص سال اقتصاد مقاومتی و شرایط اقتصادی کشور ایجاب می کند که بانک ها در ابعاد درونی مراقبت بیشتری در بعد هزینه ها داشته باشند تا با صرفه جویی ها قوتی در فضای کسب و کار ایجاد شود.
وی ادامه می دهد که برگزاری نمایشگاه در دوره های گذشته فرصتی بود تا بانک ها و بیمه ها برای یکدیگر و مخاطبان خود به میدان بیایند در حالی که نمایشگاه باید فرصتی باشد تا علاقه مندان و به بازار بورس در آن حضور پیدا کنند.
وی با بیان اینکه فضای کسب و کار کشور با سکون همراه است و نیاز است در این شرایط حساس صلاح نیست که رفتارهای نمایشگاهی داشته باشیم اذعان داشت که یکی از دلایل دیگر اینکه کشور در آستانه انتخابات قراردارد و هرچه به جلو پیش می رویم فضا به سمت بحث های انتخاباتی معطوف می شود و در این فضا ورود به رفتارهای نمایشگاهی ساز دیگری در مسیر کلی انتخاباتی است که به نظر نمی رسد ما را به اهداف نمایشگاهی برساند.
مدیر روابط عمومی این بانک دولتی به مباحث مربوط به IFRS اشاره کرد و افزود بانک های بزرگ کشور مشغول ترمیم بدنه مالی خود با این استاندارد هستند و باید برای کمک به ارائه ترازهای شفاف تر از هزینه ها کاسته شود و این مهم یکی از تاکیدات رئیس کل بانک مرکزی است .
وی اذعان کرد که بانک ها باید نسبت به سهام داران خود پاسخ گو باشند و در این شرایط صرفه جویی در هزینه ها از ضروریات است .
وی اذعان دارد که ما نباید برای خودمان نمایشگاه برگزار کنیم بلکه باید معکوس عمل کرده و در سایر نمایشگاه ها به بازاریابی و معرفی خدمات خود به صنایع بپردازیم.

برای شرکت در نمایشگاه توصیه می شود
در همین رابطه یکی از مدیران روابط عمومی حوزه بیمه که نخواست نامش عنوان شود در بیان درد دلی عنوان کرد که نمایشگاه برای ما دست آوردی ندارد و فقط به دلیل تکالیف در آن شرکت می کنیم.
وی در پاسخ به اینکه این تکلیف از سوی چه مقام بالا دستی انجام می شود سکوت کرد.
وی اذعان کرد که بانک های دولتی به دلیل تکالیف و توصیه ها موظفند شرکت کنند.
وی با بیان اینکه توصیه برای بانک های خصوصی هم وجود دارد عنوان کرد که برخی خصوصی ها برای عقب نماندن از قافله در این رویداد شرکت می کنند.

بانک های خصوصی باید در برابر هزینه ها به سهام داران خود پاسخ گو باشند
در ادامه گفت و گوی کوتاهی با مدیر روابط عمومی یک بانک بزرگ خصوصی داشتیم . 
وی هم در همین زمینه اذعان دارد که اصولا نمایشگاه های این چنینی دست آورد خاص و مثبتی ندارد و نیازمند بازنگری در روند خود است.
وی اذعان دارد که این نمایشگاه هدف روشنی برای بازاریابی ندارد و فقط دست اندرکاران نظام بانکی و مالی در آن مشارکت دارند و مخاطب آن مردمی نیست.
مدیر روابط عمومی این بانک با بیان اینکه بخش خصوصی باید در زمینه هزینه منابع در این شرایط نسبت به سهام داران خود پاسخ گو باشد در پاسخ به این پرسش که آیا نمایشگاه دست آورد مثبتی برای بانک شما داشت اذعان دارد که سال گذشته دست آورد مثبتی را شاهد نبودیم و برای حضور در نمایشگاه آتی نیز به جمع بندی نرسیده ایم. در سال گذشته نیز با توصیه شرکت کردیم.

لازم به اشاره است در این خصوص با مدیر روابط عمومی یکی از شرکت های بیمه نیز گفت و گویی داشتیم . وی اذعان داشت که در جلسه اخیر روابط عمومی های صنعت بیمه که در محل یکی از بیمه برگزارشد و مدیر روابط عمومی وزارت اقتصاد و سازمان بورس شرکت کردند در همین زمینه بحث شد و مدیران روابط عمومی شرکت های بیمه نیز استقبال چندانی از این موضوع نداشتند.
حال این سوال مطرح است که با وجود توجیه ناپذیر بودن برگزاری این نمایشگاه از سوی مدیران روابط عمومی نظام بانکی و بیمه ای کشور به عنوان کارشناسان و خبرگان عرصه روابط عمومی و تبلیغات این نمایشگاه با چه توجیهی قرار است برگزار شود؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود