امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
12/11 1392

ایران و جهان - ده ردیف اول در لیست وارد کنندگان شمش آهن به شرکت هایی اختصاص دارد که برخی چندان پرآوازه نیستند اما نکته جالب تر اینکه علاوه بر نام شرکت های سهامی عام و خاص ،در این لیست اشخاص حقیقی هم در کنار سایر شرکت های بزرگ حرفی برای گفتن دارند.
عمده وارد کنندگان شمش آهن 24 شرکت هستند که ارزش کل واردات این شرکت ها به 2 هزارو 300 میلیون دلار با وزنی بالغ برهزارو 300 هزار تن می رسد.

به گزارش ایران و جهان پشت بازار واردات 3 هزارو 498 میلیون دلاری فولاد شرکت های بزرگی چون شدکت نورد فولاد گیلان،ذوب آهن اصفهان،فولاد مارشنان سپاهان،فولاد ماهان سپاهان،فولاد سازان دماوند،فولاد کاویان،شرکت کانون فلز،فولاد امیر کبیر خزر،کارخانه نورد و لوله سمنان،گروه ملی صنعتی فولاد ایران،فولاد احسان اهواز،شرکت فرش فلاح سپاهان،مجتمع فولاد الیگودرز،شرکت سهند استیل آریا،ذوب آهن فجر سمنان،شرکت پخش آهن آلات میلاد کاشان ،شرکت تولید بتون اصفهان،پارس بتن مقاوم تیام،شرکت افق اندیشان رعد،شرکت الهام بی سان،شرکت تجارت کالای آتیه ،رهرو فولاد ایلیاو اشخاص حقیقی مانند جهانگیر نصراله زاده و سیامک حسین اخوان و البته سایر صاحبان کالا قرار دارند. 

شرکت نورد فولاد گیلان
بنابر اطلاعات سایت انجمن تولیدکنندگان فولادشرکت نورد فولاد گيلان(سهامي خاص) در جهت تامين اهداف اقتصادي دولت مبني بر رشد و خودکفايي صنعتي کشور, در شهر صنعتي انزلي احداث شده و تلاش دارد واردات اين محصول از خارج کشور را کاهش دهد. ظرفيت اسمي ساليانه طرح معادل 300,000 تن انواع ميلگردهاي ساده و آجدار به قطر 8 الي 32 ميليمتر است .
بنابر اطلاعات سایت این شرکت مهرداد علیزاده رستگار به عنوان مدیرعامل،فرزاد محمد علیزاده رستگار به عنوان رئیس هیات مدیره و محمد شهرستانی به عنوان مدیر کارخانه معرفی شده است . این شرکت به عنوان عضو انجمن تولید کنندگان فولاد در 18 ماهه منتهی به شهریور سال گذشته رکورددار واردات شمش آهن است به گونه ای که 341 میلیون دلار شمش آهن به وزن تقریبی 495 هزارتن به کشور وارد کرده است . وزن و ارزش تقریبی واردات این شرکت در مقطعه مورد بررسی معادل 10 درصد واردات بوده است .

شرکت ذوب آهن اصفهان
ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از شرکت های قدیمی سهام دارنی اعم از شركت سرمايه گذاري صدرتامين، سازمان تامين اجتماعي، شركت سرمايه گذاري صبا تامين،شركت سرمايه گذاري تدبيرگران اطلس،شركت سرمايه گذاري هامون شمال دارد. بنابر اعلام انجمن تولید کنندگان فولاد اردشیر سعد محمدی به نمایندگی از سازمان تامین اجتماعی مدیر عامل این شرکت است .وی از بهمن ماه سال 1391 به عنوان مدیرعامل این مجموعه انتخاب شده است و پیش از این، مدیر عاملی شرکتهای "ملی فولاد ایران"، "ملی صنایع مس ایران" و "تهیه و تولید مواد معدنی ایران" را در کارنامه خود داشته است.
اما این شرکت در لیست واردکنندگان شمش آهن در 18 ماهه منتهی به شهریور سال 1391 رتبه دوم را به دست آورده است به گونه ای که 293 میلیون دلار شمش به وزن تقریبی 413 هزار تن وارد کرده است و در گروه وارد کنندگان سهم 8 درصدی را به لحاظ ارزش و وزن واردات این کالا دارد .شایان ذکر است که آمار واردات شمش آهن که ذکر شد مربوط به دوران مدیریت صفرعلی براتی است .

شرکت فولاد مارشنان سپاهان
در صفحه معرفی ایران کد در خصوص این شرکت اطلاعات مختصری درج شده است . اين شركت (سهامی خاص) در سال 1388 تاسيس شده و در زمينه واردات شمش فولادي فعاليت دارد و علي اكبر فلاحتيان پائين دروازه به عنوان مدیر عامل شرکت معرفی شده است .همچنین آگهی تغییرات شرکت در روزنامه رسمی اذعان دارد که تا تاریخ 23 تیر سال جاری محمد فلاحتيان پائين دروازه رئیس هیات مدیره ، علیرضا فلاحتيان پائين دروازه به سمت نائب رئیس هیات مدیره ، علي اكبر فلاحتيان پائين دروازه به سمت عضو هیات مدیره و مدیر عامل رسیده اند.
اما عملیات اجرایی مجتمع فولاد مارشنان سپاهان از مهر ماه 1390 با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون تن محصولات نوردی آغاز شده است . هرچند که این شرکت در تاریخ 22 شهریور سال 1388 با سرمایه 10 هزار میلیارد ریال در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است .اما این شرکت خانوادگی در 18 ماهه منتهی به شهریور سال 1391 بالغ بر 285 میلیون دلار شمش آهن به وزنن تقریبی 401 هزارتن وارد کرده است و سهم 8 درصدی را در ارزش و وزن این گروه از وارد کنندگان به خود اختصاص داده است .

شرکت فولاد ماهان سپاهان
بنابر اطلاعات سایت رسمی این شرکت كارخانه فولاد ماهان سپاهان در سال 1383 با هدف توليد انواع لوله و پرفيل هاي فولادي با ظرفيت 300000 تن تاسيس و در سال 1387 به بهره برداري رسيد.
 محصولات اين شركت در حوزه هاي مختلف صنايع از جمله انر�?ي (گاز-نفت – آب) و ساخت و ساز از كاربردهاي وسيعي در سطح ملي و بين المللي برخوردار است.
در سایت این شرکت شهروز ريخته گران، مدير عامل شركت فولاد ماهان سپاهان معرفی شده است .
اما فولاد ماهان سپاهان به عنوان چهارمین شرکت این فهرست در طی 18 ماهه منتهی به شهریور 1381 بالغ بر 210 میلیون دلار شمش آهن وارد کرده است که وزن تقریبی آن به 275 هزار تن می رسد .
فولاد ماهان سپاهان در سال های اخیر به عرصه بانکی نیز ورود کرد اما با اختلافاتی که با شهرداری پیدا کرد مجبور شد سهام را رها کند . شركت فولاد ماهان سپاهان با قراردادي كاملاحقوقي و قانوني تمامي سهام شركت هاي وابسته به شهرداري تهران را كه بيش از 40 درصد سهام بانك سرمايه مي شود در تاريخ 19/12/86 معامله کرد اما شهرداری به جاي انجام تعهد قصد تحميل خواسته هاي غيرقراردادي خود به اين شركت را در رابطه با نحوه تحويل و تحويل كالاي مورد معامله را داشت که این مسئله مشکلاتی را به وجود آورد. تا چندی پیش سهام شركت هاي شهرداري تهران در بانك سرمايه تا سقف 40درصد با حكم شعبه 86 دادگاه عمومي تهران توقيف بود و ممنوع از نقل و انتقال بود.»
بلاتكليفي سهام بانك سرمايه در زمان برگزاري مجمع اين بانك در تيرماه سال گذشته، با ارسال نامه اي از طرف دادگاه مبني بر خلع يد شهرداري از سهام بانك سرمايه، مجمع اين بانك به حد نصاب نرسيد، اين موضوع با اعتراض و انتقاد سهامدار خرد اين بانك رو به رو شد.
هنوز معلوم نیست شركت فولاد ماهان سپاهان به عنوان يك شركت خصوصي چگونه در بانكي همچون سرمايه حاضر به سرمايه گذاري شد؟

صنایع فولاد سازان دماوند
بنابر اطلاعات رسمی سایت شركت فولاد سازان دماوند (سهامي خاص) این شرکت در آبان ماه سال 1388 با هدف توليد انواع ميلگرد فولادي در منطقه وي�?ه اقتصادي تجاري بندر امير آباد بهشهر تاسيس شد.مالكيت اين شركت صددرصد خصوصي بوده و با سرمايه اي معادل 600 ميليارد ريال كه صرف خريد و ساخت ساختمانهاي توليد ، تجهيز ماشين آلات و دستگاهها و خط توليد شده تاسيس شده است. این شرکت در شرکت صنایع فولاد سازان امیر آباد نیز سهام دار است . بنابر اعلام سایت ایران کد احمد اسدنيا مدیر عامل این شرکت معرفی شده است .بر این اساس صنایع فولاد سازان دماوند نیز از عمده وارد کنندگان شمش آهن طی 18 ماهه منتهی به شهریور 1391 بوده است و بالغ بر 150 میلیون دلار شمش به وزن تقریبی 205 هزار تن در این مدت وارد کرده است .

فولاد کاویان
فولاد کاویان در این فهرست رتبه ششم را به دست آورده است و با واردات 137 میلیون دلار شمش آهن به وزن تقریبی 202 هزار تن از جمله شرکت های بزرگ در این زمینه است .بنابر اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد علی اصغر گنجیان مدیر عامل این شرکت و رسول دانیال زاده رییس هیات مدیره این شرکت است .

سایر شرکت ها 
شرکت کانون فلز با واردات 130 میلیون دلار ،شرکت فولاد امیر کبیر خزر با 95 میلیون دلار و کارخانه نورد و لوله سمنان با 91 میلیون دلار و گروه ملی و صنعتی فولاد ایران با 74 میلیون دلار شمش آهن در 18 ماهه منتهی به شهریور 1391 در رتبه های هفتم تا دهه این لیست قرار دارند.
اشخاص حقیقی
در لیست عمده وارد کنندگان نام اشخاص حقیقی سیامک حسین اخوان و جهانگیر نصر اله زاده نیز وجود دارد که به ترتیب 33 و 29 میلیون دلار شمش آهن به وزن تقریبی 46 و 44 هزارتن واردات آهن داشته اند .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود