امروز: یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
07/4 1396



گروه بازار پول - عضو کمیسیون بودجه مجلس، گفت: وظیفه بانک مرکزی است که از خرید و فروش سپرده های مردم در موسسات مالی و اعتباری جلوگیری کند.


حسینعلی حاجی دلیگانی ، با بیان اینکه این روزها با سراغ گیری از هر بانک یا موسسه ای مشخص می شود این موسسه عملیاتی انجام داده که خلاف قانون است، گفت: بانک مرکزی هیچ نظارت و پیگیری جدی بر موسسات مالی و اعتباری نداشته است و  این موسسات  یک حالت رها شده و بدون صاحب در بعد نظارتی دارند که این موضوع برخی طبقات اجتماعی و امنیتی برای کشور ایجاد می کند.


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رئیس بانک مرکزی باید هرچه زودتر مسئولیت این همه همکاری را برعهده بگیرد، افزود: سیف باید از ملت ایران عذرخواهی کند و تلاش کند که رسما اشتباهات گذشته را جبران کند، نه اینکه با صحبت‌های خود به زخم سپرده‌گذارانی که در دریافت سپرده های خود ماه ها با مشکل روبه رو هستند، نمک بپاشد، چراکه سپرده گذاران کاسپین، پردیسبان، ثامن الحجج البرز و غیره دچار عسر و حرج شده اند و نه تنها جواب قانع کننده ای برای آنها ندارد، بلکه به نوعی نگرانی سپرده گذاران را بیشتر می کند.


وظیفه بانک مرکزی است که از خرید و فروش سپرده ها جلوگیری کند

حاجی دلیگانی با بیان اینکه وظیفه بانک مرکزی است که از خرید و فروش سپرده ها جلوگیری کند، ادامه داد:دستگاه های دیگر مسئول این کار نیستند و اگر بانک مرکزی بخواهد دستگاه های دیگر می توانند کمک کنند، چرا که متولی برخورد با موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز بانک مرکزی است.


وی با اشاره به اینکه خرید و فروش سپرده‌ها نوعی شرخری محسوب می‌شود، یادآور شد:تا دیروز چک مردم را خریداری می‌کردند و درصدی از آن را دریافت و چک را تبدیل به پول می‌کردند، اما امروز سپرده‌های مردم را خریداری می‌کنند، لذا اگر پول و  سپرده ای موجود است به سپرده گذاران پرداخت کنند.


چگونه شرخر می تواند سپرده را تبدیل به پول کند، اما مردم نمی توانند سپرده خود را دریافت کنند

نماینده مردم شاهین شهر ومیامی در مجلس شورای اسلامی، افزود: چگونه فردی که شرخر بوده می تواند سپرده را تبدیل به پول کند، چراکه قطعا شرخرها به گونه ای فکر و عمل می کنند، که ضرر نکنند، اما مردم به راحتی نمی توانند سپرده خود را دریافت کنند، پس منابع موجود است.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بانک مرکزی باید از خود اقتدار نشان داده، جسارت داشته و به صحنه بیاید و از محافظه کاری دست بردارد، تا چه زمانی می خواهند ملاحظه منافع خاص موضوع مدیریتی خود را داشته باشند./


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود