امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
08/11 1392

ایران و جهان - حتی پیشروی دولت ایالات متحده تا مرز ورشکستگی نیز در روز های اخیر احتمالا جایگاه دلار به عنوان ارز محبوب در دنیا را متزلزل نخواهد کرد. اوراق قرضه خزانه داری آمریکا نیز همچنان گزینه محبوب سرمایه گذاری در سیستم بانکداری جهانی هستند.
علت این است که بازار ها هیچ گزینه دیگری را در اختیار ندارند.
به گزارش ایران و جهان به نقل از مانی سی ان ان، در حال حاضر افراد هیچ انتخاب دیگری به جز دلار به عنوان ارز قابل سرمایه گذاری در دست نداشته و هیچ ارزی در جهان ارزشی چنین بالا نزدیک به دلار را ندارد. منصفانه نیست اما ایالات متحده همیشه از قبل برنده است.
ایالات متحده آشکارا دنیا را با بازی های سیاسی خود نا امید کرده اما با این وجود از سرمایه گذاران کار زیادی بر نمی آید.
در صورت ادامه این شرایط، سرمایه گذاران از جایی دیگر تغذیه خواهند شد اما باز هم نمی توان یک شبه گزینه ای دیگر را پیدا کرد. احتمالا 10 تا 20 سال طول خواهد کشید تا یک ارز جایگزین جای دلار را در دل مردم پر کند. پول زیادی باید صرف این کار شود.
چین در میان کشور های خارجی بیشترین بدهی را به آمریکا داشته و احتمالا خواهان کشف گزینه های دیگر است. هفته گذشته، خبرگزاری رسمی چین Xinhua ضمن سرزنش کنگره گفت که بحث سقف بدهی دلیل لزوم حرکت جهان به سوی دنیایی با وابستگی کمتر به آمریکا است. در این شرایط آرمانی هیچ گونه وابستگی به دلار وجود نخواهد داشت.
اما چین در جایگاهی نیست که بتواند یک گزینه را به جای دلار پیشنهاد دهد. واحد پولی این کشور یوان بوده و آمادگی گرفتن جای دلار را ندارد.
چین نمی تواند حکم صادر کند اما آماده آزاد سازی واحد پولی خود نیست. سیستم مالی چین چندان توسعه نیافته و در نتیجه امکان کنترل خطرات احتمالی در آینده وجود نخواهد داشت.
سرمایه گذاران ظاهرا این موضوع را فهمیده و حتی با وجود افزایش نگرانی ها درباره عواقب ورشکستگی احتمالی آمریکا، بازار ترسی به دل راه نداده است. بازدهی اوراق قرضه در درازمدت ضربه چندان سختی نخورده و شاخص بازار سهام نیز اندکی بالا رفته است.
با وجود رشد نرخ بهره کوتاه مدت اوراق قرضه دولتی، سرمایه گذاران فقط نگران تاخیر در دریافت نرخ بهره برای یک یا دو ماه آینده هستند. آن ها واقعا تردیدی درباره اعتبار ایالات متحده به دل راه نمی دهند.
مشورت هاي اخير كنگره بر سر سقف بدهي هيچ چيز را براي دلار يا سهام ايالات متحده تغيير نداده است.
با اين وجود هنوز صرف نظر از تجارب بسيار بد گذشته همچنان مردم جهان به آمريكا و سيستم بانكداري اين كشور اعتماد دارند.قدرت دلار روز به روز در حال كاهش بوده و در صورت تداوم نوعي ناهماهنگي ميان مقامات واشنگتن، دلار ديگر ارز برتر در دنيا باقي نخواهد ماند.دلار آمريكا در شرايط كنوني پادشاه جهان است اما ادامه اشتباه سياستمداران اين كشور سرنوشتي بد را براي آن رقم خواهد زد.
ذكر همه مشكلات براي سرمايه گذاران در واشنگتن روز به روز سخت تر مي شود. بحث بر سر سقف بدهي براي سومين بار از تابستان 2011 تاكنون ميان قانون گزاران و پرزيدنت اوباما كشور را دچار يك بحران مالي كرده است.
اندرو ميليگان، مدير استرات�?ي جهاني در موسسه Standard Life Investment در ادينبورگ اسكاتلند از تجزيه و تحليل فوتبالي براي بيان نگراني هاي خود درباره آينده دلار استفاده كرده و ايالات متحده را در معرض خطر تنزل رتبه تا مرز كشور هاي كم قدرت جهان مي بيند.نقش مديريتي آمريكا هنوز كاملا كمرنگ نشده اما به سرعت به سوي افول پيش مي رود.
با وجود بروز يك بحران بدهي بزرگ بر سر راه اروپا در چند سال گذشته، ارزش يورو در مقابل دلار رشد بيشتري در يك دهه پيش داشته است.
يورو و يوان مي توانند در كنار دلار به ترتيب جاي خود را به عنوان يك ارز مهم و آينده دار در دل مردم اروپا و آسيا باز كنند. به اين ترتيب به جاي يك ارز ذخيره اي جهاني، چند ارز ذخيره قدرتمند منطقه اي به دنيا معرفي خواهند شد. پوند و ين �?اپن در جايگاه هاي بعدي اين رده بندي قرار مي گيرند.چند سال آينده دنيايي چند ارزي پديد مي آيد. دلار در حال حاضر هنوز ارزش نقدي دارد ما در آينده نزديك قدرتش كم خواهد شد. در نهايت حفظ اقتدار دلار بستگي به مردم آمريكا و همفكري سياستمداران اين كشور دارد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود