امروز: دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
02/8 1393

ایران و جهان - اوایل هفته یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که اگر بانک ملی  تسهیلات جانبازان را پرداخت نکند وزیر را به مجلس می کشانیم اما امروز بانک ملی اعلام کرده است که منابع ندارد و در صورت تامین منابع از سوی بانک مرکزی پرداخت تسهیلات را از سر می گیرد .

به گزارش ایران و جهان در حالی که نماینده مردم رشت به توزیع منابع لازم برای پرداخت تسهیلات ایثارگران در بین بانک‌ها اشاره کرده و گفته است بانک ملت از ۲۲ هزار سهمیه و بانک رفاه از ۱۱ هزار سهمیه، ۲۰ درصد و بانک صادرات از ۱۷ هزار سهمیه، ۵۰ درصد و بانک سپه از ۲۶ هزار سهمیه، ۲۵ درصد را تقبل کرده‌اند و برابر قانون بودجه ۹۲، ۱۰۰ هزار سهم تسهیلات با نرخ ۴ درصد برای ایثار‌گران اختصاص پیدا کرده است؛ اما‌ عمدتا تا سقف ۲۰ تا ۲۵ درصد اعتبارت محقق شد‌ بانک ملی از پرداخت این تسهیلات در صورت تامین منابع خبر می دهد . 

نماینده مردم رشت در مجلس گفته است: بنا بر این وعده‌ای که به ایثارگران داده شده بوده و به صورت سنتی از سی سال پیش اجرا می‌شده، یکباره در پایان سال سیستم توسط بانک‌ها بسته شد و اعلام کردند، منابع و مخارج ما با هم همخوانی ندارد؛ بنابراین، پرداخت چنین تسهیلاتی مقدور نیست و این هنگامی اعلام شد که سازمان متولی آن (بنیاد شهید و ایثارگران) از افراد واجد شرایط دعوت کرده ‌و از افراد خواسته شده بود، ‌مبایعه‌نامه تنظیم کنند.

این نماینده گفت: در زمانی که مبایعه نامه نیز نظیم می‌شود، هر یک از دو طرف‌ که در زمان تعیین شده به تعهدات خود عمل نکند، باید ضرر و زیان پرداخت کند. هم‌اکنون نزدیک‌ چندین هزار نفر ‌قرار‌داد بسته‌اند و در بانک‌های گوناگون حساب باز کرده‌اند، ولی دست بانک‌ها به سردستگی بانک ملی اسیر شده‌اند.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس گفت:‌ در ماده ۹۴‌ بودجه ۹۳ ‌که دولت ۴ درصد تسهیلات به ایثارگران را نادیده گرفته بود، در کمیسیون تلفیق اصلاح کردیم؛ اما ‌کاری که اکنون دولت و بانک‌ها انجام می‌دهند، نشان دهنده این است که دولت مایل‌ به پرداخت تسهیلات مسکن به این افراد نیست.


اما آنچه از رئیس جمهور انتظار داریم، این است که در این زمینه باید ورود کند. بنا بر قانون بودجه ۹۲ بنیاد شهید می‌تواند تا پایان خرداد، افراد واجد شرایط را معرفی کند و معرفی شدگان قبلی که دستگاه مربوطه و سازمان‌های وابسته برای آن‌ها تعهد ایجاد کرده‌اند، بانک‌های عامل و در رأس آنها بانک ملی موظف به پرداخت تسهیلات هستند، در غیر این صورت، و در صورت کارشکنی ۱۰۰ درصد وزیر اقتصاد را به مجلس خواهیم کشاند.

اما بانك ملي ايران در اطلاعیه ای جدید در پاسخ به برخي مراجعات در مورد نحوه پرداخت تسهيلات مسكن به ايثارگران اعلام كرد كه براي تامين خواست ايثارگران درخواست خط اعتباري كرده و در صورتي كه اين خط اعتباري در چارچوب هاي تعيين شده از سوي بانك مركزي ايران برقرار گردد نياز ايثارگران تامين خواهد شد.

بانك ملي ايران در زمينه پرداخت تسهيلات مسكن به ايثارگران (شامل خانواده معظم شهداء، جانبازان و آزادگان) پيوسته با بنياد شهيد و امور ايثارگران به نحو احسن همكاري دارد. 

این بانک اعلام کرده ؛اين بانك از محل منابع سپرده گذاران و در قالب تكاليف محوله هم اكنون بالغ بر 100هزار ميليارد ريال تسهيلات ارزان قيمت تخصيص داده است و همچنين تمام تلاش و ظرفيت خود را جهت اجراي تكاليف محوله در تمام سرفصل هاي بودجه كل كشور از جمله بند 94 قانون مزبور كه مربوط به ايثارگران معزز مي باشد را به انجام رسانيده است.

صرفاً در سرفصل تسهيلات مسكن بند فوق، 40% از سهميه ابلاغي بالغ بر سه هزار و هفتصد ميليارد ريال در سال 92 پرداخت شد ليكن به دليل اضافه برداشت از بانك مركزي و پيامدهاي مترتبه در اين خصوص، بانك ملي مجبور به توقف پرداخت تسهيلات گرديد و بلافاصله براي حل مشكل و از سرگيري و ادامه روند پرداخت به ايثارگران معزز درخواست خط اعتباري از بانك مركزي شد كه به محض دريافت نتيجه محدوديت پرداخت تسهيلات مزبور مرتفع خواهد شد. 

لذا با عنايت به تصريح بانك مركزي مبني بر اعمال اقدامات تضييقي در صورت اضافه برداشت از حساب بانك ياد شده و ساير مكاتبات مشابه در اين زمينه، بانك ملي ايران در راستاي ضرورت برقراري تعادل بين منابع و مصارف و ساير الزامات مالي و قانوني خود براي تداوم تامين نياز عزيزان ايثارگر و انجام بقيه تكاليف ابلاغي درخواست خط اعتباري كرده است كه در صورت تامين آن اقدامات لازم از سوي بانك ملي سريعاً انجام خواهد شد. 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود