امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
03/18 1393

ایران و جهان - رئیس کل بانک مرکزی در هشتمین نمایشگاه بورس،بانک و بیمه آمارهای جدیدی از نظام بانکی کشور ارائه کرد . 

به گزارش ایران و جهان ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی وی با اشاره به اینکه سهم گروه بازرگانی ،خدمات و صادرات از کل تسهیلات به 48.5 درصد رسیده است افزود که این در حالی است که سهم بخش مسکن 29.2 درصد ،سهم بخش صنعت 12.2 درصد و سهم بخش کشاورزی به 9.4 درصد رسیده است .وی افزود :54درصد کل تسهیلات با هدف سرمایه در گردش واحد ها ارائه شده است .سیف در ادامه آمارهای این بخش اضافه کرد که نظام بانکی در سال گذشته بالغ بر 236 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است .
سیف با اشاره به اینکه ارزش جاری بورس از 11 هزارو 800 میلیارد تومان به 386 هزار میلیارد تومان رسیده است افزود:نسبت ارزش جاری بازار سهام به تولید ناخالص داخلی از 12.9 در سال 1381 به 43.1درصد رسیده است .

وی افزود: بخش عمده‌ای از عدم کارآیی شرکت‌های دولتی با استفاده از منابع ارزان قیمت بانک‌ها پوشش داده می‌شود و این در حالی است که نقطه بهینه در تامین مالی بخش‌های اقتصادی واگذاری تامین مالی بلندمدت به بازار سرمایه، حل مشکلات نقدینگی مقطعی و کوتاه مدت بنگاه‌های تولیدی از طریق بازار پول و کاهش مخاطرات آینده خانوارها و بنگاه‌ها از طریق بازار بیمه است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ترکیب دارایی‌های مالی در کشورهای مختلف در پایان سال 2006 گفت: متوسط سهم شبکه بانکی از کل دارایی‌های مالی اقتصاد در تمامی کشورهای OECD معادل 32.8درصد و سهم سایر موسسات مالی معادل 67.2 است.

وی با اشاره به سهم شبکه بانکی از اقتصاد در کشورهایی مانند �?اپن که الگوی سیستم بانک محور است، گفت: بانک محور بودن اقتصاد به معنی تمرکز بالای دارایی‌های مالی در شبکه بانکی نبوده و تامین مالی مناسب اقتصاد نیازمند نهادسازی جدی در سایر موسسات مالی نیز است.

سیف ادامه داد: وابستگی زیاد اقتصاد به منابع بانکی انگیزه اعمال شقوق مختلف سرکوب مالی در بازار پول را تقویت کرده و در طول سال‌های گذشته اعمال اشکال مختلف سرکوب مالی و اتکای بیش از اندازه به منابع نظام بانکی کشور نه تنها به افزایش رشد اقتصادی منجر نشده بلکه تداوم این رویکرد سهم بالایی در بروز بی‌انضباطی‌های مالی، رشد نقدینگی و آثار تورمی ناشی از آن را داشته و از طرف دیگر تهدید کننده رشد اقتصادی بوده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود