امروز: چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1403
08/28 1393

گروه تالار- این بانک تا پایان شهریور امسال، از سرمایه گذاری و سپرده گذاری ها زیان کرد هرچند که توانسته بدهی 792 میلیارد تومانی خود را در مهر ماه به بانک مرکزی تسویه کند .

این بانک تا پایان شهریور امسال، از سرمایه گذاری و سپرده گذاری ها زیان کرد.

به گزارش ایران و جهان،بانک قوامین که به واسطه توافقاتی با بانک مرکزی در خصوص حل مشکلات موسسات زیان ده امروز در بازار بانکی کشور فعالیت می کند،در اوایل دهه 70 تحت عنوان صندوق قرض الحسنه ناجا به صورت موسسه تجاری و غیرانتفاعی تاسیس شد. این صندوق در سال 79 به موسسه پس انداز و قرض الحسنه قوامین تغییر نام داد. به هر حال قوامین به واسطه مفاد بند "ب" ماده 99قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه معاملات سهام را از سال 91 در بازار پایه فرابورس انجام می دهد و علاوه براینکه از سرمایه گذاری ها در نیمه اول سال سودی به دست نیاورد، مبلغ 796میلیارد و 212 میلیون ریال، زیان شناسایی کرد. به هر حال بانک در بخش سپرده گذاری ها بهتر ظاهر شد و توانست سودی که از این محل به دست آورده بود، از زیان سرمایه گذاری ها کم کند و در نهایت زیان حاصل از سرمایه گذاری و سپرده گذاری را به میزان 477میلیارد و 740 میلیون ریال اعلام کرد.
این بانک در شش ماه ابتدای سال مبلغ 47 هزار و 629 میلیارد و 969 میلیون ریال سپرده جمع آوری کرد

بانک قوامین تا پایان تابستان امسال، مبلغ 2هزار و 534میلیارد و 805میلیون ریال سود خالص کسب کرد و برای هر سهم در مدت مذکور 633ریال کنار گذاشت.
اما تورق وضعیت و صورت های مالی بانک قوامین نشان می دهد که این بانک از تعاوني اعتبار منحله گنبد سبز مبلغ 31میلیارد و 705 میلیون ریال طلب دارد اما این طلب چگونه به وجود آمده ؟
داستان بر می گردد به ورود بانک قوامین به موضوع ورشکستگی صندوق های اصفهان. بر این اساس این طلب میلیاردی بانك قوامين جهت ساماندهي تعاوني بحران زده گنبد سبز نجف آباد بنا به تشخيص و دستور بانك مركزي جهت ساماندهي تعاوني مذكور، بابت پرداخت سپرده هاي مشتريان آن تعاوني ایجاد شده است. بانك باتنظيم صلح نامه، پيگيري امورات مربوط به وصول مطالبات ناشي از تسهيلات پرداختي و واگذاري و انتقال اموال غير منقول ومنقول به بانك قوامين را با هيأت تصفيه منعقد و توسط مديريت شعب استان اصفهان در حال پيگيري است.

اما کفیل شدن در موضوع موسسه اعتماد ایرانیان هم کار دست این بانک داده تا جایی که مبلغ 3 هزارو 904 میلیارد و 75 میلیون ریال از این بابت بدهی اعتماد ایرانیان ایجاد شده است .این بانک اذعان دارد بر اساس نامه بانک مركزي،در خصوص موضوع نحوه ساماندهي تعاوني اعتبار اعتماد ایرانیان كفالت تعاوني مذكور را به بانك قوامين واگذار شد . بانك قوامين به كفالت از تعاوني اعتبار نامبرده با دريافت اقساط تسهيلات و فروش اموال منقول و غير منقول مازاد تعاوني مذكور، سپرده سپرده گذاران را پرداخت کند و كسري و زيان انباشته ناشي تعاوني مذكور به علت عملكرد ناصحيح اعضاي هيات مديره تعاوني به عهده آنان( اعضاء هيات مديره تعاوني اعتبار اعتماد ايرانيان) است و به استناد نامه بانک مرکزی ديوان عدالت اداري توقف فعاليت اعتماد ايرانيان را تاييد و مجوز شركت تعاوني لغو و فعاليت آن متوقف شد.

همچنین احمدرضا خطیبی ، مدیر عامل این بانک به تازگی وضعیت مالی شرکت را در نیمه دوم سال پیش بینی می کند و توجه سهامداران را به درآمد عملیاتی معطوف می دارد. این مقام اعلام می کند که درآمد عملیاتی شرکت در نیمه دوم سال مطابق نیمه اول نخواهد بود.

مدیرعامل بانک قوامین اعلام کرده که با توجه به افزایش منابع بانک که منتج به افزایش نرخ منابع جذب شده، شده است، پیش بینی می شود درآمد عملیاتی شرکت در نیمه دوم سال مطابق نیمه اول سال نخواهد بود.

لازم به اشاره است که آخرین افزایش سرمایه این بانک در پایان سال مالی 91 بوده است. سرمایه این بانک در بدو تاسیس مبلغ 500میلیون ریال بود که طی چند مرحله به شرح جدول زیر به مبلغ 4 هزار میلیارد ریال در پایان سال مالی 91 افزایش یافته است. لازم به ذکر است نسبت کفایت سرمایه بانک 6 درصد است . شایان ذکر است سود تسهیلات اعطایی بانک43 هزار و 682 میلیارد ریال است که از سه محل سود دريافتي از بابت تسهيلات اعطايي- عقوداسلامي، كارمزد دريافتي از بابت تسهيلات اعطايي - قرض الحسنه و جريمه ديركرد عقود (وجه التزام) به دست آمده است .
درآمد کارمزدی بانک نیز در شش ماهه ابتدای سال به96 میلیارد و 664 میلیون ریال رسیده است .
در پایان این نکته را نیز باید اضافه کرد که قوامین مبلغ2 هزار و 728 میلیارد و 681 میلیون ریال بابت وجه التزام اضافه برداشت بانك مركزي مربوط به جريمه دير كرد تسويه بدهي اين بانك از بابت اضافه برداشت از حساب جاري نزد بانك مركزي در 28 مهر ماه پرداخت کرده است . 

به نظر می رسد که قوامین بدهی 7 هزارو 920 میلیارد و 343 ریالی به بانک مرکزی داشته است که گویا تسویه شده است .

جدول بدهی بانک قوامین به بانک مرکزی نیز به شرح جدول زیر است:  

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود