امروز: یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
11/7 1393

ایران و جهان- درحالیکه دولت همواره یکی از بزرگترین بدهکاران به بانک ها محسوب می شود، علی اشرف افخمی، مدیرعامل بانک صنعت و معدن، از عدم وجود بدهی دولت به این بانک به طور مستقیم می گوید.

به گزارش ایران و جهان ، علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن در پاسخ به پرسش ایران و جهان در خصوص بدهی دولت به بانک صنعت و معدن با اشاره به اینکه دولت بدهی مستقیمی به ما ندارد به موضوع بدهکاران حساب ذخیره ارزی به بانک اشاره کرد و افزود :پیش از این مقرر بود که با بازپرداخت بدهکاران صندوق ذخیره ارزی پول ها برای افزایش سرمایه بانک تحقق یابد و از این منظر دولت به ما بدهی دارد .

وی با اشاره به رقم یک میلیارد و 400 میلیون دلار این بدهی افزود که به تازگی شورای پول و اعتبار مصوبه ای داشته که در صورت پرداخت بدهی بدهکاران در6 ماه ارز بازپرداختی با 30درصد زیر قیمت مبادله ای لحاظ شود . به گفته وی بازپرداخت یک ساله و بلند مدت نیز با15 درصد زیر قیمت ارز مبادله ای تسویه صورت خواهد گفت .

افخمی این نکته را نیز اضافه کرد که با بازپرداخت این مبالغ سرمایه بانک به رقم مطلوبی خواهد رسید .

افخمی در پاسخ با پرسش دیگر ایران و جهان در خصوص حضور بانک در کمیته فرادستگاهی در بانک مرکزی اشاره کرد که تا به حال در این کمیته حاضر نشده ایم اما گزارشات این کمیته به بانک می رسد .
مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به برنامه مدون این بانک در زمینه توسعه فعالیت ها و نقش بانک در اقتصاد کشور گفت: طرح هایی با حمایت بانک طی نه ماه گذشته به بهره برداری رسیده است . وی افزود: در این مدت 36 طرح صنعتی و معدنی و تولیدی را تامین مالی کردیم که به مرحه بهره برداری رسیده است و میزان اشتغال مستقیم این طرح ها به 4100 شغل مستقیم می رسد .

وی در توضیحات این بخش اضافه کرد که از جمله این طرح ها که در استان های مختلف به بهره برداری رسیده می توان به طرح فروسیلیس همدان با سرمایه گذاری 7 میلیون یورویی،واحد مولد نیروگاه برق یزد با سرمایه گذاری 210 میلیون یورویی،واحد تولید برق کوچک در سوادکوه با سرمایه گذاری 10 میلیون یورویی، واحد تولید شمش در بیرجند با سرمایه گذاری 16 میلیون یورویی و واحدهای داروسازی در لرستان و گیلان اشاره کرد.

افخمی گفت : در سه ماهه باقی مانده 23 طرح به نتیجه و بهره برداری خواهد رسید که میزان سرمایه گذاری 620 آن میلیون دلاری خواهد برد. جمع واحد هایی که به تولید رسیدند یا می رسند 58 طرح است که مجموعا 6700 شغل مستقیم ایجاد می شود و سرمایه گذاری کل 4500 میلیارد تومان این طرح ها است .
وی ادامه داد : در زمینه همکاری صندوق توسعه ملی و بانک در حوزه ارزی دو قرارداد منعقد شده که مربوط با سال 90 و 91 به ارزش 6 میلیارد دلار بود و جمعا 10 میلیارد دلار ارزش قراردادهای بانک با این صندوق است .

حدود 4.8 میلیارد دلار با مشتریان قرارداد بستیم و سه میلیارد دلار گشایش اعتبار شده است .
وی با بیان اینکه خط اعتباری چین که با وقفه همراه بود افزود که این مشکلات با مذاکر مرتفع و کار مجددا فعال شد و از این خط 7 طرح اعتباری برای پرو�?ه های پتروشیمی استفاده شد. وی در تکمیل سخنان خود افزود : خط راه آهن برای شبکه راه آهن تهران قم و اصفهان نیز تامین مالی را محقق کردیم و سرمایه گذاری خط راه آن تهران مشهد نیز از همین محل به بیش از 2 میلیارد دلار خواهد شد.
افخمی افزود خط اعتباری هند نیز به زود اجرایی خواهد شد طبق توافق نامه ای که بین ایران و هند منعقد شده و اولین قرارداد منعقد شده و اولین گشایش را در اسفند ماه به مبلغ150 میلیون دلار برای راه اهن استفاده می کنیم و 100 درصد فایناس را اگزیم بانک هند تامین می کند .

نسبت مطالبات معوق بانک در سال گذشته یک رقمی شد و به 8.9درصد رسید و در حال حاضر بالاتر از این میزان است و این در حالی است که میزان تسهیلات اعطایی ما نیز افزایش یافته است بدهکار دانه درشت نداریم و مطالبات ما کمتر از 2 هزار میلیارد تومان است .
وی به سرمایه 800 میلیون دلاری بانک اشاره کرد و گفت که بحث افزایش سرمایه در مجلس در حال بررسی است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود