امروز: چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1403
02/6 1396

گروه بازار پول - بهبود روابط کارگزاری بانکی در دولت یازدهم از مهم‌ترین اقداماتی است که در سایه اجرایی شدن برجام و توافق با گروه ۱+۵ حاصل شده است.

به گزارش پایگاه خبری رازپول ، وزارت اقتصاد در نود و دومین روز از اجرای برنامه ١٠٠ روز ١٠٠ اقدام خود که در آن به معرفی ١٠٠ دستاورد وزارت اقتصاد می پردازد با معرفی «احیای روابط کارگزاری با بانک‌های بین المللی در پسابرجام»، به عنوان یکی از دستاوردهای این وزارت خانه در گزارشی آورده است: ایجاد زمینه‌های لازم توسط وزارت اقتصاد و سایر نهادهای مربوطه برای رفع محدودیت های پیشین با هدف گشایش ال سی توسط بانک‌های خارجی و از بین بردن روش‌های غیر مستقیم برای انجام مبادلات، باز شدن حساب‌های کارگزاری بانک مرکزی نزد بانک‌های مرکزی برخی کشورهای اروپایی، بهبود پرداخت‌های بانک‌های ایرانی در سراسر اروپا و بهبود دسترسی به منابع مالی خارجی از جمله کارهایی است که در این زمینه انجام شده و نمود بارز آن افزایش تعداد کارگزاران خارجی بانک های داخلی است که در برخی موارد تا ۲۰ برابر نیز افزایش داشته است.

بانک ملی
بانک ملی از ابتداي بهمن 9۴ و اندکی پس از اجرایی شدن برجام تا پایان شهریور 95 با 25 بانک خارجی روابط کارگزاري داشته و براي برقراري روابط با 101 بانک دیگر نيز در حال مذاکره بوده است .برآوردها نشان می دهد بانک ملی در سال 95 در مجموع موفق به برقراري ارتباط با 30بانک شده و مذاکره را با 110 بانک در دستور کار داشته است.

بانک کشاورزی
بانک کشاورزي در سال 92 با ۷ بانک 16 رابطه کارگزاري داشته به این معنا که نزد ۷ بانک تعدادي حساب ارزي داشته است. در سال 93تعداد این بانک ها تغييري نکرده اما روابط کارگزاري با کاهش 50 درصدي به ۸ مورد رسيده است .در سال 9۴ اما این بانک موفق شده که تعداد رابطه هاي کارگزاري خود را با رشد چشمگير به 50 رابطه با 9 بانک برساند .این رقم تا پایان شهریور 95 به 54 رابطه با 12 بانک رسيده است. البته برآورد بانک کشاورزي نشان از افزایش تعداد 99 رابطه کارگزاري با 21 بانک براي کل سال 95 بوده است.

بانک صنعت و معدن
در بانک صنعت و معدن در سال 92 سه رابطه کارگزاري با سه بانک چينی، عراقی و روسی برقرار بوده که این تعداد در سال 93 و 9۴ نيز ثابت بوده است . اما پس از اجرایی شدن برجام تا پایان شهریور ماه 95 این بانک موفق شده 60 رابطه کارگزاري را با 60 بانک از کشورهاي آلمان، ایتاليا، اسپانيا، بلژیک، اتریش، فرانسه، انگليس، چين، کره جنوبی، هند، ترکيه ، امارات متحده عربی، روسيه، اکراین، چک، اسلواکی، مجارستان، سوئيس، عرام، تاجيکستان، ارمنستان، مالزي برقرار کند .آنطور که این بانک اعلام کرده تا بهمن ماه 1395 تعداد کارگزاران خارجی به ۷1 بانک افزایش یافته که پيش بينی شده که این تعداد با اضاقه شدن بانک هایی از الجزایر و تایلند تا پایان سال 95 به ۷5 بانک رسيده باشد .

بانک توسعه صادرات
بانک توسعه صادرات ایران نيز دستاورد قابل توجهی در این زمينه داشته است به طوري که از سال 92 تا 9۴ به ترتيب تعداد روابط کارگزاري با6 ، 12 ، و 1۴ بانک برقرار بوده که این تعداد تا پایان شهریور 95 به ۷5 رابطه با کارگزاري با ۷5 بانک رسيده است .

بانک تجارت
بانک تجارت نيز در سال هاي 92 و 93 تنها داراي یک کارگزار بوده اما از بهمن ماه 9۴ تا پایان شهریور 95 موفق به برگزاري رابطه با 65 کارگزارفعال شده است. 

بانک مسکن
روابط کارگزاري بانک مسکن نيز طی سال هاي 92 تا 9۴ محدود به 5 بانک از کشورهاي ترکيه، چين، کره جنوبی، ژاپن و امارات متحده عربی بود اما پس از اجراي برجام، 11 رابطه کارگزاري با کشورهاي آلمان، اسپانيا، بلژیک، اتریش، سوئيس و تایلند برقرار شده است . همچنين برآورد این بانک حاکی از آن است که تعداد رابطه هاي کارگزاري این بانک تا پایان سال 95 به 15 رابطه رسيده است.

بانک ملت
در بانک ملت نيز در سال هاي 92 و 93 تعداد 12 رابطه کارگزاري برقرار بوده که به دليل تحریم سيستم سوئيفت مبادله ها محدودشده بود. این آمار در سال 9۴ به ۴5 کارگزار افزایش یافته است .

بانک سينا
در پایان سال مالی 1395 سودي برابر 16۴ ریال محقق کرد. عملکرد فرودین ماه این بانک منتشر شد ، سينا در فرودین 1396 از محل درامد تسهيلات اعطایی 200۷ ميليارد ریال کسب کرد که 11 درصد کمتر از ميانگين پيش بينی 12 ماهه سال است. همچنين 1۷۷2 ميليارد ریال نيز سودسپرده هاي سرمایه گذاري بود که حاشیه سود به 12درصد رسيد این در حالی است که در پيش بينی تنها 6 درصد پيش بينی شده است لازم به ذکر این نسبت در سوال مالی 1395 به صفر درصد رسيده بود.

بانک دی
بررسی ها نشان داد که صورت هاي مالی بانک براي نشر آماده شده است اما صدور مجوز آن به تصویب هيات مدیره نياز درد که گویا این جلسه در ماه جاري برگزاري خواهد شد، دراین بين شنيده ميشود که بانک دي قصد دارد سياست تقسيم سود حداکثري را در شرکت هاي زیر مجموعه اعمال کند تا از این محل از زیان احتمالی سود سال 1395 بکاهد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود