امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
12/17 1393

ایران و جهان - هنوز موضوع کارتهای بانکی هنر کارت و کارت هنر حل نشده است و به صورت موازی از سوی تعاونی هنرمندان و صندوق هنر این دو کارت عرضه می شود.




به گزارش ایران و جهان به نقل از ایرنا، غلامرضا خلیل ارجمندی مدیر عامل صندوق اعتباری هنر در پاسخ به این پرسش که موازی با صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان هنر کارت نیز از سوی تعاونی هنرمندان به جامعه هنری ارائه می شود، آیا توانسته اید که جلوی این کار موازی را گرفته و همسو با تعاونی به جامعه هنرمندان خدمات ارائه نمایید افزوده که صندوق مرجعی قانونی برای ارائه خدمات به هنرمندان است و مسلما هنرمندان و نویسندگان باید از خدمات آن بهرهمند شوند . البته وی اذعان کرده که صندوق زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت دارد و تنها مرجعی است که طبق مقررات کارت هنر ارائه می کند .به گفته وی عرضه هنر کارت ارتباطی به صندوق و کارت هنر ندارد و با همراهی بانک دیگری ارائه می شود .

وی موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر را مهم ارزیابی کرد و گفت: امروز گردش مالی این بخش ۸ هزار و۲۰۰ میلیارد دلار درسال است و سهم کشور ما از این مبلغ بسیار اندک است.

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر توجه به صنایع فرهنگی، تقویت صنوف فرهنگی و انجمن ها تاسیس کنفدراسیون هایی همچون صنعت چاپ و فرهنگ و هنر را از راهکارهای رشد اقتصاد فرهنگ دانست.

خلیل ارجمندی با اعلام این خبر که به زودی صندوق نیکوکاری هنر با سرمایه اولیه ۵ میلیارد تومان در بورس ثبت و مورد پذیره نویسی قرار می گیرد از این رو همچنین بیمه محصولات هنری مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه اظهار داشت: در زمان قبول مسئولیت در این صندوق با مشکلات عدیده ای مواجه بودیم به طوریکه آنچه قانون تعریف کرده بود در این صندوق به درستی رعاتی و انجام نمی شد.



** مشکلات صندوق اعتباری هنر در سالی که گذشت

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر ، بدهی 36 میلیارد تومانی به سازمان تامین اجتماعی، عضویت افراد غیر هنرمند روزنامه نگار، نویسنده، خبرنگار، پرداخت وام های بی مورد به افراد غیر، برقراری مستمری به افراد غیر و... را از جمله این مسائل و مشکلات برشمرد.



** 15 هزار و200نفربیمه تامین اجتماعی 

خلیل ارجمندی اظهار داشت: بالغ بر 23 هزار نفر توسط این صندوق بیمه تامین اجتماعی شده و از خدمات این سازمان استفاده می کردند که با پالایش انجام گرفته این رقم هم اکنون به 15 هزار و 200 نفر کاهش یافت پالایش این تعداد از افراد زمان زیادی را گرفت.



** خدمات بیمه تامین اجتماعی فقط برای اعضای صندوق هنر

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر با بیان اینکه با پالایش انجام گرفته اعضای واقعی صندوق اعتباری هنر شامل روزنامه نگاران، هنرمندان و نویسندگان می شود، گفت: از ابتدای سال 94 خدمات بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و هرگونه خدماتی فقط به اعضای صندوق ارائه خواهد شد.



** غیر هنرمندان بیمه خویش فرما شوند

خلیل ارجمندی این را هم گفت برای افرادغیر هنرمندی که تاکنون لیست بیمه تامین اجتماعی برای آنها از طریق این صندوق ارسال می شده تا پایان سال اقدام می شود و از ابتدای سال جدید (1394) این صندوق هیچ تعهدی نسبت به واریز حق بیمه آنها نداشته و آنها ازلیست حذف خواهند شد.

وی گفت : به این افراد توصیه می کنیم به صورت خویش فرما اقدام به واریز حق بیمه خود کنند تا در استمرار بیمه آنها خللی بوجود نیاید.



** 10هزار نفر درسال 94 بیمه تامین اجتماعی می شوند

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر در ادامه سخنانش با بیان اینکه در سال 94 ضمن صفر کردن بدهی به سازمان تامین اجتماعی، حدود 10 هزار نفر عضو جدید را بیمه می کنیم ، گفت : دراین صورت آنها از خدمات ان بهره مند خواهند شد. 



** بیمه اصحاب رسانه به عهده خودرسانه هاست

خلیل ارجمندی با اشاره به اینکه براساس اعلام معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد مطبوعات و رسانه ها باید خود خبرنگاران و روزنامه نگاران خود را بیمه کنند، اظهار داشت: سال 93 را هر طوری بود با مماشات گذراندیم، اما در سال 94 اگر فردی در خبرگزاری یا روزنامه ای کار کند و بیمه نشده باشد، می تواند مستقیما به معاونت مطبوعاتی شکایت کرده و این موضوع را پیگیری کنند.

وی یادآور شد:: تبصره ای نیز قائل شدیم که اگر روزنامه نگاری به دلیل قانونی نمی تواند بیمه یک رسانه شود، می تواند تا مشخص شدن وضعیت بیمه اش توسط صندوق اعتباری هنر، بیمه خود را ادامه دهد. 



** بیمه تکمیلی در سال 94 متفاوت ارائه می شود

خلیل ارجمندی با اشاره به نحوه ارائه بیمه تکمیلی و خدماتی متناسب با بسته خدمتی و پکیچ های خریداری شده توسط اعضا از صندوق اعتباری هنر داده می شود، گفت: این صندوق برای بیمه تکمیلی در سال 94 به دنبال توافق با بیمه هاست تا در چند مدل خدمات خود را ارائه کند. 

به گفته وی در واقع هر عضو با توجه به انتخاب مدل خدمات بیمه تکمیلی باید بسته ای را انتخاب کند که بیمه های تکمیلی ، حمایت ها و خدمات بیشتری را در بسته های خود تعریف کرده اند.



** شیوه نامه جدید مستمری بگیری نوشته شده است

مشاور اقتصادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به موضوع طرح مستمری بگیری و تکریم اعضای صندوق هنر هم اشاره کرد و گفت: مستمری بگیر فردی است که از هیچ محلی منبع درآمدی نداشته و تحت پوشش هیچ نهادی هم نیست. 

به گفته وی قبلا موضوع مستمری بگیران این حوزه توسط وزارت ارشاد دنبال می شد اما در آیین نامه جدید به عهده صندوق اعتباری هنر گذاشته شده و پیگیری می شود.

خلیل ارجمندی این را هم یادآور شد که افراد مستمری بگیر عضو این صندوق توان مالی بالایی داشتند که از لیست مستمری بگیران خارج شده اند.

به گفته وی برای سال 94 نیز برنامه ای داریم که تعداد مستمری بگیران را مشخص کرده و با گرفتن مجوز حداقل حقوق را برای آنها تعیین کنیم. 

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خاطرنشان کرد: حدود 300 نفر نیز از کارکنان مربوط به حوزه میراث فرهنگی از صندوق اعتباری هنر مستمری دریافت می کردند که به رییس این سازمان اعلام شد باید سازمان میراث فرهنگی این مبلغ را به صندوق اعتباری هنر بدهد، در غیر این صورت این مستمری قطع خواهد شد و با توجه به اینکه تاکنون پولی به صندوق برگشت داده نشده، از ابتدای سال 94 مستری آنها نیز قطع خواهد شد. 



** بیمه طلایی و عدم انجام تعهدات
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر به موضوع در نظر گرفتن بیمه طلایی و مشکلاتی که هنرمندان به تازگی بر اثر عدم انجام تعهدات این بیمه دچار آن شده اند ، اشاره کرد و گفت: دولت قبلی مبلغ 5 میلیارد تومان را به یک نهاد یا انجمن هنری و سینمایی داده است و آن ها نیز در سال اول قرارداد بیمه ای را با یکی از شرکت های بیمه بسته اند برای سال بعد تصور کرده اند که این قرارداد بیمه می تواند ادامه داشته باشد و دولت دوباره آن پول را پرداخت می کند و دوباره بیمه را ادامه داده اند اما در میانه راه پول پرداخت نشده است.

ارجمندی تصریح کرد: باید همه کار ها قانونی باشد چرا زمانی که یک مجرای قانونی برای انجام امور بیمه وجود داردنهاد ریاست جمهوری و یا دولت باید به یک انجمن و یا حتی نهاد صنفی پولی خارج از چارچوب قانون بدهد؟

مشاور اقتصادی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: متاسفانه افرادی که از این بیمه طلایی استفاده می کردند با مشکل مواجه شدند و تعدادی از آن ها دچار بیماری هایی همچون سرطان هستند ولی ما تلاش کرده ایم که با پرداخت کمک هزینه درمان مشکلات این بیماران سرطانی را حل کنیم.



** پرداخت ماهانه120 تا 180 هزارتومان بایت مستمری 

خلیل ارجمندی درباره پرداخت مستمری به هنرمندان هم اظهار داشت: برای کمک به هنرمندانی که از هیچ محلی درآمد ندارند مبلغی ماهیانه بین 120 تا 180 هزار تومان به شکل مستمری پرداخت می شود.

به گفته وی این مستمری در دولت قبل به شکلی پرداخت می شد که حتی افرادی ساکن ونکور کانادا مستمری دریافت می کردند.

وی اضافه کرد: در موضوع تکریم هم حدود 450 نفر از هنرمندانی که سن زیادی دارند و شورای هنرمندان ما آن ها را تایید کرده مبلغ 180 هزار تومان دریافت می کنند.



** برخی از مدیران وزارت ارشاددوره قبل وام های بی مورد ازصندوق دریافت کردند

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه سخنان خود به نحوه پرداخت چندین فقره وام بدون بهره و بلاعوض به برخی مدیران ارشد وزارت ارشاد در دوره قبل هم اشاره کرد و گفت: وام بلاعوض معنا ندارد بلکه آن کمک بلاعوض است؛ متاسفانه در دولت قبل تعدادی از مدیران ارشد این وزارتخانه از این صندوق به عناوین مختلف ودیعه مسکن و ... وام دریافت کرده بودند که ما در دوره جدید با پیگیری های به عمل آمده بیشتر این وام ها را به صندوق عودت و از آنها پس گرفتیم.

وی ادامه داد: افرادی که حقوق بگیر ارشاد بودند از طریق کسر از حقوق آنها و افرادی که از ارشاد رفته اند نیز از آنها مبالغ پرداختی دریافت و به صندوق بازگردانده شد.



** وامهای قرض الحسنه به اعضا پرداخت می شود

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به اینکه تاکنون 160 فقره وام به ارزش 200 میلیون تومان به شکل های مختلف به اعضای صندوق پرداخت شده ، گفت: درصدیم با کمک بانک های به اعضا وام های قرض الحسنه پرداخت کنیم .



** ارائه آمار پرداختی های صندوق هنر

خلیل ارجمندی با اشاره به بودجه در نظر گرفته شده برای صندوق اعتباری هنر گفت: ما در ماه سه میلیارد تومان برای بیمه تامین اجتماعی، بیمه مستمری و بیمه تکمیلی در حالی پرداخت می کنیم که در شش ماه اول سال بودجه ای از طرف وزارتخانه پرداخت نشده است. بودجه سال قبل ما 27 میلیارد تومان و هزینه قطعی ما در سال 93، 36 میلیارد تومان است اما تاکنون فقط 6 میلیارد تومان دریافت کردیم.



** بروز اتفاقات جالب در صندوق در دوره گذشته 

مدیرعامل صندوق اعتبار هنر همچنین با اشاره به اینکه در دوره گذشته اتفاقات جالبی در این صندوق روی داده است،اظهار داشت: علاوه بر وام هایی که به مدیران وزارت ارشاد داده شده بورس خرید و فروش سهام و یا اینکه برای خرید پروژه های تفریحی در شهرهای دیگر مبالغ زیادی نیز هزینه شده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود