امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
11/5 1394

ایران و جهان - علی اشرف افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن با بیان اینکه پس از  شرایط برجام و برداشته شدن تحریم ها بنا داریم تعداد شعب بانک تجارتی ایران و اروپا را افزایش دهیم اعلام می کند که در آینده ای نزدیک شعبه بانک در ایتالیا راه اندازی می شود . 
وی اذعان دارد که سال پیش از تحریم ها این بانک بالغ بر 11 میلیارد دلار گشایش اعتبار داشته و با برداشته شدن تحریم ها روزهای خوبی در انتظار این بانک است .
وی در تکمیل سخنان خود گفت که بانك مركزی آلمان ابراز امیدواری كرده است در دوران جدید روابط كاری فی مابین ، سطح بسیار بالایی در همكاری ها در زمینه های مختلف اقتصادی بین این دو بانك اجرایی شود.
 علی اشرف افخمی مدیرعامل بانك صنعت و معدن نیز با ابراز خرسندی از این اقدام بانك مركزی آلمان گفت : بانك صنعت و معدن وبانك های آلمانی به صورت گسترده می توانند روابط مالی و بانكی خود را در تمام زمینه ها ارتقاء داده و فصل جدیدی را در همكاری های مشترك ایجاد کنند.
 اردیبهشت ماه سال جاری بانك صنعت و معدن میزبان یك هیات عالی رتبه كشور آلمان بود كه این هیات آمادگی خود را برای مشاركت در اجرای طرح های صنعتی كشورمان اعلام كرده بود.
شایان ذكر است ٥٣٣ درصد از سهام بانك ایران و اروپا كه دفتر مركزی آن در شهر هامبورگ آلمان واقع شده است ، متعلق به بانك صنعت و معدن است .
در ادامه این جلسه وی در پاسخ به پرسش ایران و جهان در خصوص سپرده ارزی بانک مرکزی که قرار است در اختیار بانک ها قرار گیرد اذعان می کند که در هفته جاری اقدامات قانونی در این خصوص اجرایی خواهد شد اما هنوز معلوم نیست که چه رقمی به بانک صنعت و معدن به عنوان تنخواه داده شود . البته افخمی عنوان می کند که رقم درخواستی ما برای تنخواه بالغ بر 300 میلیون یورو است . وی در تکمیل سخنان خود عنوان می کند که در چند روز گدشته 500میلیون دلار از صندوق توسعه ملی دریافت کرده ایم که در اختیار پروژه ها قرار خواهد گرفت .
مدیرعامل بانک صنعت و معدن اذعان دارد که این بانک بنادارد که محوریت وام های سندیکایی برای نوسازی ناوگان هوایی را بر عهده گیرد . وی اذعان می کند که تلاش دارد که برای هواپیماهای زیر 10 سال گشایش اعتبار صورت گیرد .
افخمی، موضوع حمایت و پشتیابی از نوسازی ناوگان هوایی کشور را خاطرنشان ساخت و گفت: ابراز تمایل شده تا میزان 20 تا 25 درصد از تامین مالی در این زمینه را برعهده گیریم، اما هنوز قراردادی مطرح نشده است.
وی اضافه کرد: آنچه که وزارت راه وشهرسازی در این ارتباط مطرح ساخته، تامین 114 فروند هواپیماست و این رقم یک ایده آل محسوب می شود.
به گفته این مقام مسئول، تامین 20 فروند هواپیما نو می تواند واقع بینانه باشد و در عین حال خرید هواپیما دست اول می تواند عمر ناوگان هوایی کشور را بهبود بخشد.
افخمی، بهره گیری از خط اعتباری در این ارتباط را توسط بانک صنعت ومعدن یادآورشد و گفت: شروع تخصیص خط اعتباری با ارقام بالا نیست و اکنون با بانک های آلمانی و احتمالا سوئیسی مذاکراتی صورت می گیرد؛ درعین حال ایتالیایی ها نیز برای همکاری ابراز علاقه کرده اند.

افخمی در بخش دیگری از سخنان خود به رتبه اعتباری بانک های ایرانی اشاره می کند و اذعان دارد که ریسک اعتباری از مهمترین نکات مورد توجه بانک های خارجی است و بر این اساس بانک صنعت و معدن تلاش کرد و کلیه بدهی های خارجی خود را تسویه کرد تا ضمن بهبود رتبه اعتباری بانک و نظام بانکی بتواند قدرت چانه زنی بیشتری برای نرخ های سود تسهیلات دریافتی داشته باشد .
مدیرعامل بانک صنعت و معدن اعلام کرد: مجموع بدهی 400 میلیون دلاری گذشته بانک به همتاهای خارجی پرداخت شده و اکنون یک دلار بدهی نداریم و در حال رایزنی با بانک های اروپایی برای اخذ خط اعتباری هستیم.


مدیرعامل بانک صنعت و معدن یادآورشد: 14 فقره ال.سی باز شده برای شرکت های آلمانی، اسپانیایی و هلندی بود که دو ماه قبل از اجرایی شدن برجام، هماهنگی لازم در این ارتباط صورت گرفت؛ درعین حال 16 ال.سی جدید به ارزش 130 تا 140 میلیون یورو ، انتظار می رود در دو هفته آینده گشایش شود.
وی گفت: دو سال گذشته در مجموع از سوی این بانک بیش از 10 میلیارد دلار گشایش اعتبار صورت گرفت که 6 میلیارد دلار از خط اعتباری چین بود.
به گفته افخمی، قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان سهم 1.8 میلیارد دلاری از گشایش اعتبار یاد شده دارد؛ هفت طرح فولادی نیز بیش از دو میلیارد دلار و همچنین پتروشیمی مسجد سلیمان از دیگر طرح های مرتبط در این زمینه است.
وی افزود: چهار میلیارد دلار از بقیه گشایش اعتبار صورت گرفته از محل صندوق توسعه ملی انجام شد که مربوط به بیش از 200 طرح بود که در زمینه های صنعت، معدن و تجارت همراه با زیرساخت ها بودند.
افخمی اظهار داشت: بانک صنعت ومعدن در دوره 10 ماهه امسال 46 هزار میلیارد ریال (چهار هزار و 600 میلیارد تومان) برای صنایع کوچک و متوسط اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 41 درصدی را نشان می دهد.

موافقت اصولی با اگزیم بانک چین 
مدیرعامل بانک صنعت و معدن اظهار داشت: همزمان با حضور رئیس جمهوری چین در تهران، موافقت اصولی بین بانک صنعت ومعدن و «اگزیم بانک» چین برای تامین مالی خط آهن برقی تهران - مشهد با سرعت بالا صورت گرفت.
وی افزود: قرار است هیات ایرانی هفته آینده با سفر به چین ضمن تکمیل مذاکرات مربوطه، برنامه های اجرایی این امر را دنبال کنیم.
افخمی گفت: بدین ترتیب آثار توافق برجام بتدریج در عرصه اقتصادی کشور نقش خود را نشان می دهد.

افخمی افزود: موضوع تامین مالی پروژه ها از زمینه های همکاری با بانک های خارجی است و اکنون برای یک طرح صنعتی - معدنی مذاکراتی با طرف های چینی صورت گرفته است.
وی گفت: بانک صنعت ومعدن برای بخشی از پروژه ها با همتایان اروپایی سرگرم رایزنی است که از جمله فرانسه، ایتالیا و اسپانیا مذاکره انجام شده و تداوم دارد تا مطابق اصول کارشناسی کار پیش برود.

برنامه ششم و پیش بینی 50هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک های دولتی 
افخمی، مشکل جدی بانک های توسعه ای را کمبود منابع ذکر کرد و گفت: پنج بانک توسعه ای کشور (صنعت و معدن، کشاورزی، مسکن، توسعه صادرات و توسعه تعاون) هریک سرمایه ای بیش از 20 تا 25 هزار میلیارد ریال (دو تا دو هزار و 500 میلیارد تومان) معادل 700 میلیون دلار در اختیار دارند ،که با همتایان خارجی برابری ندارد.
وی اضافه کرد: براساس برنامه ششم توسعه قرار است 500 هزار میلیارد ریال (50 هزار میلیارد تومان) برای همه بانک های دولتی اختصاص یابد و این موضوع باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.
افخمی یادآورشد: بانک صنعت و معدن در گذشته پیشنهاد 150 هزار میلیارد ریالی (15 هزار میلیارد تومان) برای افزایش سرمایه داده بود که از این مبلغ 20 هزار میلیارد ریال (دو هزار میلیارد تومان) سرمایه موجود و بقیه الحاقی بود که تاکنون تحقق نیافته است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود