امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402
11/4 1400


گروه بازارپول - برابر آمار بانک مرکزی، نسبت تسهیلات غیرجاری به مانده کل تسهیلات ایران در سال 1399معادل 6.7 درصد بوده که این رقم در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه رقم بالایی محسوب می ‏شود.


 

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با استناد به داده‌های بانک مرکزی، گزارشی از وضعیت مطالبات غیر جاری در شبکه بانکی ارائه کرد. بر اساس این گزارش، مطالبات غیرجاری بانک‏ ها یا همان مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول در مقایسه با تابستان 1399 حدود 19 درصد افزایش داشته است.

 در این گزارش آمده است‌ که مطالبات غیرجاری بانک‏ ها از ابتدای سال 1398 با نوسانات زیادی همراه بوده، اما در تابستان 1400 برای دومین فصل متوالی به روند افزایشی خود ادامه داده و به 235 هزارمیلیارد تومان رسیده است. این رقم نسبت به بهار 1400 با افزایش 4.4 درصدی و در مقایسه با تابستان 1399 حدود 19 درصد افزایش یافته است.

 همچنین مطابق با آمارهای بانک مرکزی در سال 1399، نسبت تسهیلات غیرجاری به مانده کل تسهیلات ایران 6.7 درصد بوده که این رقم درمقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه رقم بالایی محسوب می ‏شود؛ چنانکه در میان کشورهای همسایه و مجاور نیز وضعیت ایران در نسبت مذکور در مقایسه با برخی کشورها همانند عربستان سعودی، گرجستان و ترکیه مطلوب نیست. ارزیابی‌ها نشان‌می‌دهد که نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات این کشورها با توجه به آمارهای بانک جهانی در سال 2020 به ترتیب 2.2 درصد، 2.3 درصد و 3.9 درصد است.

در گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران به این نکته اشاره شده است که نسبت مطالبات غیرجاری بانک‏ ها اهمیت زیادی در میان شاخص ‏های کارکرد درست تامین مالی در یک اقتصاد دارد، زیرا بر کیفیت دارایی، ریسک اعتباری و کارایی تخصیص منابع به بخش ‏های تولیدی تاثیر می‏ گذارد. افزایش در مطالبات غیرجاری تاثیر مستقیمی بر کاهش نرخ رشد وام‏ دهی بانک ‏ها هم در کوتاه‏ مدت و هم در بلندمدت دارد که اثرات بلندمدت آن به مراتب شدیدتر است. در واقع افزایش مطالبات غیرجاری قدرت وام‏ دهی بانک‏ ها را کاهش می‏ دهد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود