امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
08/21 1392

ایران و جهان - فضای بین المللی در هفته های اخیر با احتمال لغو تحریم ها و از جمله تحریم های صنعت خودرو  روزهای پرتب و تابی را می گذراند. هرچند صنعت خودرو ارتباطی با بحث هسته ای ندارد اما بازار مصرفی در کشور سبب شد آمریکا با هدف افزایش فشار براقتصاد ایران این صنعت را در لیست تحریم های اقتصادی قرار دهد.حال با توجه به فضای ایجادشده، بسیاری از خودروسازان جهانی زمزمه بازگشت به بازار ایران را سرداده اند.
رضا مهدلو، کارشناس خودرو در گفتگویی با ایران‌ و جهان درباره چالش‌های خودروسازان برای بازگشت به بازار ایران گفت:ازنگاه تجاری تنها عامل خروج خودروسازان از ایران ؛بحث تحریم‌ها بود.بازار ایران، بازاری بالقوه و با پتانسیل بالا برای ارائه محصولات مختلف در زمینه خودرو است.
وی با اشاره به اینکه بستر مناسب برای ایجادمحیطی تجاری درصنعت خودروسازی درایران وجود دارد و نبود فضای رقابتی درصنعت خودرو در ایران با ورود برندها مختلف به کشور تغییر کرد،افزود: مشتریان با حس رقابت و درک تفاوت های موجود میان خودروها و حداقل‌های انتخاب بهینه مواجه شدند که متاسفانه تحریم‌ها مانع از ادامه این روند شد،درنتیجه بسیاری از نام های تجاری به دلیل داشتن روابط تعاملی با غرب و حفظ منافع شرکت بدون در نظر گرفتن ضررهای فراوانی که با ترک بازاری همچون ایران متحمل شدند ؛به دلیل فشارهای‌سیاسی و بین المللی مختلف مجبور به حذف این بازار از لیست فروش خود شدند.
مهدلو در خصوص بازگشت این نام های تجاری تصریح کرد :صنعت خودروسازی کشور دراین مدت تغییر چندانی نداشته است.درنتیجه این خودروسازان بامحیطی متفاوتی پس از بازگشت روبرو نخواهندشد.
این کارشناس با بیان اینکه خودروسازان تجربه چندین باره برای رفت و بازگشت به بازار ایران را دارند، تصریح کرد: مهم ترین نکته، محصول وارداتی این شرکت ها برای بازگشت به بازار ایران است.
به گفته وی ، بازار خودرو ایران فضای لازم را برای ارائه خودروهایی باکلاس ها و قیمت های مختلف دارد؛ همین عامل سبب بازگشت دوباره آنها شد. خودروسازان خارجی بازار ایران را خوب شناخته و تشنه بودن بازار بدون رقابت ایران را درک کرده اند.
مهدلو در پاسخ به این پرسش که چگونه رضایت مشتری و اعتمادسازی را در هنگام بازگشت جلب خواهند کرد، تصریح کرد: اگر با توجه به نیاز بازار و خواست مشتری محصول خود را عرضه کنند؛مطمئنا به سمت جلب رضایت مشتری خواهند رفت و رضایت عاملی برای اعتمادسازی خواهدشد.
این کارشناس با بیان اینکه کمپانی های بزرگ براساس شیوه های بازاریابی و تحقیقات و شناخت مشتری محصول را ارائه و در نتیجه اعتماد مشتری به محصول راجلب می کنند، خاطر نشان کرد: مصرف کننده بااعتماد به نام تجاری وفادار می شود.وفاداری به نام تجاری دربازار کشور ما بسیار کم اتفاق می افتد و این درحالی است که همین موضوع درکشور دیگر به دلیل تجربه خوشایند مشتری با یک نام تجاری به طور دائم اتفاق می افتد.
مهدلو وفاداری مشتری درکشور را متاثر از عوامل مختلفی عنوان کرد و گفت: دراین مدت رویداد خوبی نیز درصنعت کشور اتفاق افتاد؛برای مثال قرارداد تندر90 درهمین فضای بسته انجام شد.کیفیت همین محصول باعث ارتباط مستمر مشتریان بااین محصول شده است.اگربه سمت تحقق نگاه وخواست مشتری حرکت کنیم؛حتما مشتری نسبت به ما وفادار خواهدبود.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر عوامل اعتمادساز برای مشتری دراین صنعت کدامند،خاطر نشان کرد: عمل به وعده ها،پشتیبانی و خدمات مطلوب،کیفیت بالای محصولات ؛رسیدگی به شکایات دراولین فرصت از جمله این عوامل هستند .
به گفته مهدلو ارائه خدمات یکسان به اقشار مختلف مشتریان ؛تامین ایمنی لازم برای محصولات ؛اعتراف صادقانه به اشتباهات توسط خودروساز وبحث قیمت گذاری شفاف خودرو ازجمله دیگر عوامل هستند.
این کارشناس در پاسخ به پرسش دیگر ایران و جهان در خصوص نحوه بازگشت خودروها به داخل کشور خاطر نشان کرد: برندها خارجی برای ورود محصولاتشان به داخل باید مراحل مختلفی طی کنند.این مراحل شامل بحث بهینه سازی مصرف سوخت توسط سازمان محیط زیست، طی مراحل وزارت صنعت،معدن وتجارت ،سازمان استاندارد و ...درکنار این نهادها سازمان حمایت از مصرف کننده علاوه بر مواردمختلف بر خدمات پس ازفروش این محصولات تاکید دارد.
وی تاکید کرد:برای ورود خودرو به داخل کشور؛ حتما بایدخدمات پس ازفروش مناسبی برای آن محصول درنظرگرفته شود.هیچ محصولی باهرنام تجاری بدون ثبت خدمات پس ازفروش ازطریق سازمان حمایت ازمصرف کننده ثبت سفارش نخواهدگرفت. خودروسازان خارجی اهمیت به سزایی برای بحث خدمات پس از فروش قائلند.
مهدلو در پایان گفت : درمورد خدمات پس ازفروش همیشه صنعت مادرحال مقایسه با خارج ازکشور است.همین مقایسه باعث عقب ماندن از بازار دنیا شده است .انتظار برای ورود خدمات برند رقیب به بازار واستفاده ازآن سبب ، عقب ماندگی از بازار خودرو جهان است. درنتیجه تمام خودروها برای بازگشت نیاز به ارائه خدمات پس ازفروش مطمئن به مشتریان خود رادارند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود