صفحه اصلي > سایه بان > زیان 900 ریالی به ازای هر سهم در بیمه دی

زیان 900 ریالی به ازای هر سهم در بیمه دی


26 فروردین 1393, 08:44.
ایران و جهان – اعتماد عمومی به شرکت های خصوصی در شهرستان بسیار کم  است و نمایندگان بیمه های خصوصی در شهرستان ها به سختی فعالیت می کنند این در حالی است که انتشار اخبار مشکلات مالی برای شرکت های بیمه خصوصی به این اعتماد عمومی ضربه های جبران ناپذیری را وارد می کند.

به گزارش ایران و جهان چندی است که بیمه مرکزی اصلاح روند فعالیت برخی شرکت های بیمه را در دستور کار قرار داده است . این در حالی است که شنیده ها از بیمه مرکزی حاکی از آن است که این شرکت در نظر دارد برای سال جاری نیز به مردم توانگری مالی شرکت های بیمه را اعلام کند و تذکر دهد که چه شرکت هایی توانایی مالی پرداخت خسارت را ندارند .

بيمه مركزي در راستاي سياست هاي نظارتي مبني بر شفاف سازي و اطلاع رساني عمومي و اعمال نظارت بدون تبعيض و اغماض بر فعاليت و عملكرد فني و مالي شركت هاي بيمه، پرونده بيمه دي را براي تصميم گيري در سال گذشته به شوراي عالي بيمه فرستاد.

گزارش جامع تخلفات شركت بيمه دي از جمله انعقاد قراردادهاي بيمه‌اي بدون رعايت موازين فني، تضييع حقوق بيمه گذاران و عدم پرداخت خسارت‌هاي بيمه شدگان، تهيه صورت هاي مالي غيرواقعي، شناسايي سود موهوم، شكايات متعدد ذينفعان، بكارگيري مديران فاقد صلاحيت، انتصاب اعضاي هيات مديره و تغيير آنها بدون كسب موافقت بيمه مركزي، عدم توجه به مكاتبات و توصيه‌هاي نظارتي بيمه مركزي، عدم پيگيري وصول مطالبات بوي�?ه از سهامداران و در مجموع فراهم سازي موجبات بدبيني و بي اعتمادي جامعه و افكار عمومي به عملكرد بيمه‌گران، در جلسه شوراي عالي بيمه مطرح شد و اين شورا پس از استماع دفاعيات مدير عامل و رييس هيات مديره شركت، با تاكيد بر پرداخت خسارت هاي بيمه‌شدگان و رعايت حقوق بيمه گذاران، مقرر نمود شركت بيمه دي علاوه بر ارايه برنامه ترميم وضعيت مالي و افزايش سرمايه خود، اقدامات زير را تا پايان سال ۱۳۹۲ انجام دهد:

۱- به منظور ايفاي تعهدات و پرداخت خسارت به بيمه گذاراني كه پرونده‌هاي آنها رسيدگي و نهايي شده است، منابع مالي لازم را از محل سپرده هاي بانكي و فروش سهام و يا منابع مالي ديگر فراهم نمايد.
۲- به منظور اصلاح و بهبود عملكرد مديريت، اعضاي هيات مديره و مديران فني واجد شرايط را به بيمه مركزي معرفي نمايد.
۳- كليه بيمه نامه هاي رشته درمان را پس از اخذ موافقت كتبي بيمه مركزي صادر نمايد.
۴- مطالبات خود از سهامداران و بيمه گذاران را وصول نموده و نسبت به اصلاح تركيب دارايي هاي خود اقدام نمايد.

همچنين شوراي عالي بيمه به منظور حمايت از حقوق بيمه گذاران مقرر كرد بيمه مركزي نيز در تأمين مالي خسارت بيمه‌شدگاني كه پرونده‌هاي آنها رسيدگي و نهايي شده است، مساعدت کند.
لازم به ذكر است با توجه به ضعف مديريت بيمه دي، علي رغم پيگيري هاي متعدد در سال گذشته اين شركت آمار و اطلاعات مورد نياز بيمه‌ مركزي را براي اجراي اين مصوبه شورا در اختيار بيمه مركزي قرار نداده بود.

اما از 20 دی ماه مجید بختیاری سکانداری این شرکت را برعهده گرفته است . بختیاری با حکم رئیس بنیاد شهید، مدیرعامل شرکت بیمه دی شد و پیش از این مدیر فناوری اطلاعات شرکت بیمه ایران بود ،دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت مالی است.وی عضو هیات مدیره شركت تعاوني اعتبار كاركنان بيمه ايران نیز بوده است .

هرچند که مدرک تحصیلی او برای پایان وضعیت نابه سامان این شرکت امیدهایی به وجود آورده اما شنیده ها حاکی از آن است که وی تاکنون نتوانسته قرارداد جدیدی را برای این شرکت منعقد کند .

همچنین وی توانسته است با چیدن مهره های جدیدی اعم از بنی صفا در سمت قائم مقامی شرکت ،داورپناه در سمت معاونت سرمایه گذاری ،نمازی در مسئولیت مدیریت مالی،حیدرزاده در بخش امور سهام،حجتی در شبکه فروش و عرب در بخش معاون منابع انسانی در جهت تکمیل حلقه های مدیریتی گام بردارد.

هرچند که وضعیت امینت شغلی کارمندان در این شرکت با اما و اگر هایی همراه است .او در روزهای پایانی سال با پرداخت کلیه حق و حقوق معوق کارمندان بالغ بر 250 نفر از نیروهای جوان شرکت را تعدیل کرده است و زمزمه ها حاکی از آن است که تا 31 خرداد نیز برنامه جدید دیگری در بخش تعدیل نیرو در دستور کار این شرکت قرار دارد . این در حالی است که این شرکت پیش از حدود 700نفر نیروی انسانی داشت .

یکی از کارمندان اخراجی این شرکت می گوید که در زمان مدیریت های قبلی دعوت به کار شده است و اکنون با وضعیت به وجود آمده مجبور به ترک شرکت شده است . وی می گوید که وضعیت همکاران داخلی او نیز با اما و اگر هایی همراه است و نیروی انسانی این شرکت از امنیت شغلی کامل برخوردار نیست .

این در حالی است که علیرغم وجود وضعیت مالی نابه سامان و تعدیل نیروی انسانی شرکت در حال تعمیرات و طراحی داخلی کلیه بخش های ساختمان است که بار مالی فراوانی را برای شرکت به همراه دارد . شنیده ها حاکی از آن است که این طراحی از اتاق مدیریت آغاز شده و با ادغام طبقات که تا پیش از این 4 بخش داشت به 2 بخش هزینه های فراوانی به شرکت تحمیل می شود. این شرکت در نظر دارد که با ساخت سایر طبقات ساختمان اداری واقع در میرداماد را گسترش دهد .

بیمه دی در راستای عمل به تعهدات خود به بیمه گذاران ساختمان ایرانشهر خود را نیز برای فروش گذاشته است که در حال واگذاری است .

همچنین شنیده ها حاکی از آن است که این شرکت بخشی از تعهدات خود به بیمارستان ها را نیز پرداخته است .

اخبار و اطلاعات رسیده اضافه می کند که بنیاد شهید در نظر دارد که امور بیمه ای خود را در این شرکت تجمیع کند هرچند که بختیاری تاکنون قرارداد جدید بیمه ای را به این شرکت نیاورده است حال آنکه چقدر این اطلاعات مانور خبری است یا صحت دارد در روزهای آینده مشخص خواهد شد.شایان ذکر است که بیمه مرکزی آخرین ظرفيت مجاز نگهداري ريسك این شرکت بيمه (مستقيم) را بر مبناي اطلاعات آخرين صورتهاي مالي مصوب 57 میلیارد و 108 میلیون و 900هزار تومان اعلام کرده است .

امامجید بختیاری مدیر عامل بیمه دی در نامه ای به مدیر نظارت ناشران غیر بورسی به اقدامات اصلاحی این شرکت اشاراتی کرده است . در این نامه از اتمام پرو�?ه های سنگین و زیانده شرکت خبر داده شده است . در این نامه آمده است پرو�?ه کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در آبان ماه سال گذشته به اتمام رسیده است و مجددا تمدیده نشده و عمده مشکلات شرکت مربوط به این قرارداد است .

در بند دیگری از این نامه به تغییرات اساسی مدیریت در شرکت بیمه دی اشاره شده و تغییرات انجام شده شامل تغییر مدیر عامل،کلیه معاونین ،مشاورین ،مدیران ستادی، و نیز برخی از روسای استان ها و شعب ذکر شده است .
در بند سوم به مسئله پیگیری امور تامین مالی اشاره شده و آمده است تامین مالی جهت پرداخت خشارت ها و تعهدات شرکت از طریق افزایش سرمایه و اصلاح ساختار سرمایه و انجام اصلاحات و اقدامات مربوط به تامین مالی و دریافت وام و تجمیع وجوه نقد که در این راستا می توان به دریافت 200 میلیارد ریال وام . واگذاری 200 میلیارد ریال سپرده . فروش 80 میلیارد ریال اوراق مشارکت و دریافت مطالبات از بیمه مرکزی در حدود 350 میلیارد ریال و واریز حق بیمه های شرکت به حساب متمرکزی به منظور برنامه های مالی در آینده اشاره کرد.

همچنین پیگیری اصلاح حساب ها و شفافیت مالی و ارائه گزارشات دقیق تا حدود دو ماه آینده بخش دیگری از اصلاحات است . استقرار تیم اصلاح حساب در شرکت به دلیل عدم شفافیت حساب ها به منظور تیه صورت های مالی شفاف و اعلام دقیق ضرر و زیان های شرکت که با عنایت به آشفتگی نسبیی حساب ها و فعالیت فشرده تیم اصلاح حساب پیش بینی می شود تا دو ماه آینده گزارشات دقیق و شفاف قابل ارائه باشد .اما با توجه به اطلاعاتی تاکنون به احراز رسیده است می توان زیان سال 1392 را حداقل 900 ریال به ازای هر سهم برآورد کرد که قطعا رقم دقیق پس از اتمام عملیات اصلاح حساب مشخص خواهد شد .

تلاش در جهت ثبت کلیه پرونده های باقی مانده در حسابداری و بررسی کلیه پر.نده های خسارت باقی مانده و بررسی نشده جهت ارائه صورت های مالی شفاف و شناسایی معوقات و و بدهی های شرکت .
تخمین برآورد خسارت معوق شرکت ،پرداخت سود معوق به 220 نفر از سهام داران و تسویه بالغ بر 800 میلیارد ریال خسارت دیات و درمان تا پایان سال 1392 بخش دیگری از این اقدامات است .

این شرکت در بخش اصلاح ساختار سازمانی بالغ بر 257 نفر نیرو را تعدیل کرده است و با بانک های رفاه و دی برای امور بیمه ای مذاکرده کرده است. همچنین سازمان اقتصادی کوثر و 40 شرکت تابعه ،تاکسی رانی کل کشور،لیزینگ بانک دی،پشتیبانی امور دام کشور،کف داروگر،بنیاد شهید و سازمان بازنشستگی کل کشور شرکت هایی هستند که مذاکره با آنها در حال انجام است .


رضا غلامعلی پور مدیر ناشران فرابورس در خصوص بازگشایی نماد این شرکت می گوید :نماد بیمه دی در آذر ماه 92 به دلیل ابهام در اصلاعات متوقف شده است و سازمان بورس در انتظار اطلاعات کامل این شرکت برای سال مالی 92 و بودجه 93 است .به گفته وی با دریافا اطلاعات فوق زمینه بازگشایی نماد معاملاتی بیمه دی فراهم می شود.

بازگشت | Web Statistics