صفحه اصلي > سایه بان > سندیکای بیمه گران ایران در گیر و دار یک تصمیم مدیریتی

سندیکای بیمه گران ایران در گیر و دار یک تصمیم مدیریتی


16 آذر 1395, 12:31.
گروه سایبان - سندیکای بیمه گران ایران این روزها به دومین سالگرد حضور دبیرکل فعلی نزدیک می شود و باید برای ماندن یا رفتن وی تصمیم گیری کند. امانگاهی به عملکرد دوسال گذشته بیانگر آن است که این نهاد اقدامات موثری را در زمینه تصویب قانون ثالث و تدوین آیین نامه های مربوطه و توقف اخذ عوارض غیرقانونی شهرداری و حذف عوارض مربوط به حوادث راننده در بیمه های ثالث در سهم مربوط به وزارت بهداشت از صنعت بیمه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری رازپول، دوره دوساله دبیرکلی سندیکای بیمه گران ایران به پایان رسیده است و این نهاد تخصصی صنعت بیمه در خصوص جایگاه دبیرکلی در روزهای آینده به شور و مشورت می نشیند. تصمیم سازان سندیکا در دوره های اخیر سعی داشته اند که از پتانسیل افرادی در پست دبیرکلی استفاده کنند که تعاملات مطلوبی را با سازمان ها ونهادهای تصمیم گیر برخوردار بوده و بتواند قدرت چانه زنی صنعت بیمه را در سایر محافل بالا ببرد. مسلما اینکه در دوره های اخیر چقدر گزینه های انتخابی مفید و موثر بوده اند پرسشی است که باید با تک تک اعضای این نهاد مطرح شود اما خبرنگار ما در همین زمینه گفت و گویی را با دبیرکل فعلی یعنی علی اکبر اولیا در خصوص اقدامات صورت گرفته در دو سال اخیر و ادامه همکاری وی با صنعت بیمه داشته است که در ادامه خواهید خواند.

-آقای اولیا دوره دبیرکلی جناب عالی در سندیکای بیمه گران ایران به پایان رسیده است. بفرمایید که در این دوره چه اقداماتی صورت گرفته است . 
تعامل با مجلس در تصویب قانون بیمه شخص ثالث، مشارکت کامل در تدوین آیین نامه های قانون جدید شخص ثالث و اصلاح و بازنگری آئین نامه های مصوب شورای عالی بیمه،اقدام موثر برای حذف عوارض غیرقانونی شهرداری از صنعت،همکاری با وزارت راه و کمیسیون ایمنی راه ها برای بهره برداری از سمانه حوادث رانندگی برای کاهش خسارت ها،تدوین طرح توسعه ای تی،تعامل با قوه قضائیه برای ایجاد مجمتع های قضایی تخصصی بیمه و انعقاد تفاهم نامه با برخی بخش های سازمان امور مالیاتی با هدف اجرای مطلوب قانون مالیات های مستقیم بخشی از این عملکرد است .در همین زمینه و اقدامات صورت گرفته در حال جمع آوری نقطه نظرات و گزارشاتی هستیم که در جلسه شورا ارائه خواهد شد .

-دوره مدیریت جناب عالی رو به اتمام است آیا مایل هستید که همکاری خود با صنعت بیمه را ادامه دهید .
اگر منشاء تحول و اثر در صنعت بیمه باشم و همکاران صنعت علاقه مند باشند حتما همکاری ها را ادامه خواهم داد.

-در این دوره برای حل چه مشکلاتی در صنعت بیمه تلاش کردید؟
با توجه به الزامات برنامه پنجم توسعه و نقش صنعت بیمه به صورت قوی و توانمند دراین برنامه احساس شد و برای دست یابی و تحقق اهداف این برنامه تلاش هایی به عمل آمد.
همچنین برای ارتقا بیمه از جایی که هست تا جایی که باید باشد با توجه به الزامات و قوانین تلاش هایی صورت گرفت.
بحث ای تی و گسترش مباحث فنی در این زمینه از دیگر اقدامات سندیکا در این مدت بوده است .افزایش انسجام درونی در کنار گسترش تعاملات بیرونی در صنعت مانند آنچه در جریان تصویب قانون شخص ثالث در تعامل با مجلس و یا کاهش خسارت های شخص ثالث و تعاملات با وزارت راه شاهد آن بودیم گوشه ای دیگر از راهبردهای سندیکا در این مدت بوده است .
تعامل با بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر صنعت بیمه و بازنگری آیین نامه ها و تشکیل کارگروه ها و کمیته های تخصصی در سندیکا و تبادل نظرات و تجربیات در این زمینه بخش دیگری از هم افزایی های ایجاد شده توسط این نهاد است.

- آیا فردی برای قبول مسئولیت سندیکا اظهار تمایل کرده است و یا گزینه دیگری به جز جناب عالی برای تصدی این پست مطرح است؟
بنده در این مورد شنیده ای ندارم .

لازم به اشاره است که آئین نامه داخلی سندیکای بیمه گران ایران در ماده یک و همچنین اساسنامه سندیکای بیمه گران ایران اذعان دارد دبیرکل سندیکا توسط شورای عمومی وبرای مدت دو سال انتخاب شده و انتخاب مجدد وی بلامانع است . با عنایت به مفاد ماده ( 15 ) اساسنامه سندیکا ، دبیرکل بالاترین مقام اجرایی سندیکامی باشد و وظایف خود را مطابق اساسنامه مورد عمل سندیکا و اختیارات و وظایفی را که حسب مورد توسط شورای عمومی به وی تفویض میگردد انجام میدهد. بموجب مواد 16 و 17 اساسنامه سندیکا دبیرکل نماینده قانونی و تام الاختیار سندیکا در کلیه مراجع قضایی و غیر قضایی و تمامی نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی است و اختیار طرح دعوی از طرف سندیکا و دفاع از دعاوی مطروحه علیه سندیکا را در تمام مراحل و مراجع با حق توکیل به غیر دارد.

تبصره 1: بمنظور تسهیل و تسریع در امور جاری سندیکا ، دبیرکل می تواند با تصویب شورای عمومی فرد واجد شرایط و دارای سوابق مدیریتی را بعنوان قائم مقام خود انتخاب و با مسئولیت خویش بخشی از اختیارات خود را به وی تفویض نماید .

تبصره 2: دبیر کل سندیکا برای اجرای وظایف مقرر در ماده (15) اساسنامه و اداره امور سندیکا می تواند نسبت به استخدام کارکنان و کارشناسان مورد نیاز با مسئولیت خود اقدام نموده و از خدمات مشاوره ای و کارشناسی افراد واجد شرایط استفاده نماید. حقوق و دستمزد و حق المشاوره کارکنان و کارشناسان و اعضای کمیسیونهای داخلی و کارگروههای تخصصی سندیکا توسط دبیرکل تعیین و از محل اعتبارات سندیکا پرداخت خواهد شد .

تبصره 3 : تهیه چارت و تشکیلات سازمانی سندیکا و همچنین تهیه و تدوین آئین نامه های انضباطی کارکنان، اداری، استخدامی، مالی، معاملاتی از جمله وظایف و اختیارات دبیرکل می باشد که پس از تصویب شورای عمومی عملیاتی می شود .

تبصره 4- در صورتیکه اجرای تصمیمات و طرحهای پیشنهادی دبیرکل سندیکا و شورای عمومی برحسب قوانین و مقررات مستلزم جلب موافقت بیمه مرکزی ایران یا سایر مراجع باشد دبیرکل سندیکا موظف است اقدامات لازم را بعمل آورد .

تبصره 5- حضور و مشارکت دبیرکل سندیکا در همایش ها و کنفرانس های بین المللی صنعت بیمه در خارج از کشورو به نمایندگی از سوی سندیکا با هماهنگی و اطلاع رئیس شورای عمومی و در غیاب رئیس شورا و نائب رئیس، شورای عمومی خواهد بود .

تبصره 6- اقدامات اجرایی و عملیاتی مرتبط با موضوع ماده (12) اساسنامه سندیکا پس از تصویب شورای عمومی بعهده دبیرکل می باشد و تصمیمات شورا با امضای دبیرکل به شرکتهای عضو سندیکا ابلاغ خواهد شد .

تبصره 7 : حقوق و مزایای دبیرکل به پیشنهاد رئیس شورای عمومی به تصویب شورای عمومی می رسد.


بنابراین علی اکبر اولیا که از 22 دی ماه 1393 پس از خداحافظی غلامرضا تاجگردون مسئولیت این نهاد را پذیرفته است در آستانه رایزنی ها و تصمیم گیری های مجدد قرار دارد.

بازگشت | Web Statistics