امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
06/5 1396


 گروه سایبان - هادی دستباز کارشناس ارشد صنعت بیمه با بیان اینکه برنامه کاری وزیر اقتصاد نکته جدیدی ندارد و در واقع سياست هايى است كه بيمه مركزي ايران در نظر دارد دنبال کند در پاسخ به این پرسش که برنامه وزير جدید اقتصاد در حوزه بيمه چقدر كارآمد است، عنوان کرد که اساسا اعتقادی به اين گونه برنامه ها ندارم چراکه نه تنها اجرا نمى شود و از حد شعار فراتر نميرود بلکه در صورت اجرا، قيد و بند بر دست و پاى شركت هاى بيمه مى گذارد. بنابراین این برنامه ها نه تنها كارآمد نيست، بلکه بازدارنده هم هست.


دستباز با اشاره به اینکه اصولا دولت در اين بخش نبايد دخالت كند،اضافه می کند که در برنامه كارى وزرا ساير كشور ها نگاه كنيد اگر برنامه اى وجود دارد براى تأمين اجتماعى و رفاه مردم است و دولت در بخش بيمه هاى بازرگانى دخالتى ندارد و يا به عبارتى اجازه دخالت به دولت نمى دهند. به گفته وی برنامه وزير، همان برنامه و سياست كلى بيمه مركزى ايران براى حل معضلات شركت هاى بيمه است.


کارشناس ارشد صنعت بیمه دخالت دولت در سال هاى گذشته را منجر به ايجاد برخی معضلات دانست و به رازپول گفت که تدوين قانون ارزش افزوده یکی از معضلات بود. به گفته وی، بيمه ارزش افزوده ندارد و ارزش افزوده مربوط به كالاى خامى است كه پس از فرآورى تبديل به كالاى قابل استفاده مى شود و ارزش افزوده پيدا مى كند. شايد آقايان تعهدات ميلياردى شركت هاى بيمه را با ارزش افزوده اشتباه گرفته اند. 

وی ادامه داد که پرداخت درصدى از حق بيمه به نيروى انتظامي و وزارت بهداشت و درمان براى اجراى وظايفشان در حالى كه اين دو نهاد بودجه هاى كلان بدون تعهد در قبال بيمه گذاران دارند از دیگر معضلات این بخش است. به گفته دستباز صنعت بيمه در طول اين سال ها ارقام نجومى به نيروى انتظامى براى كاهش مرگ و مير جاده اى پرداخت كرده كه نتيجه ملموسي در بر نداشته است و كماكان ایران بزرگترين كشور در توليد مرگ و مير جاده اى بوده و هست . این در حالی است که  نيروى انتظامى نیز باید صورت عملكرد اين بودجه كلان را در اختيار شركت هاى بيمه قرار دهد.به هرحال این نهادها حق بيمه يك كيك خوش خوراك پنداشته اند كه هريك از اين ارگان ها سهمى طلب مى كنند.وی تاکید کرد که دخالت دولت از اين قبیل دستورات است كه بهتر است نباشد.
این کارشناس ارشد بیمه در پاسخ به این چه نكاتى در اين برنامه جا مانده است می گوید که برنامه را بررسي كردم و نكته جديدى غير از سياست كلى بيمه مركزى ايران  نديدم و اميدوارم كه وزير و دولت همين برنامه كلان را حمايت كنند.
دستباز در خصوص مهمترين ماموريت وزير اقتصاد در حوزه بيمه نیز عنوان می کند که در برنامه ايشان مواردى را نديدم كه به صورت خاص روان تاكيد شده باشد اما به اعتقاد من يكى ازمهمترين ماموريت هاى صنعت واگذارى ١٠٠ درصد سهام شركت هاى بيمه البرز ، دانا، آسيا به مردم است .
وی اضافه می کند که با این واگذاری افرادی كه سهام اين شركت ها را با ارائه آمار و اطلاعات نادرست به قيمت هاى گزاف خريدارى كردند، حداقل می توانند در سرنوشت و مديريت شركت سهيم باشند و شركت را اداره كنند ، نه وزارت خانه و يا تأمين اجتماعى و يا فلان نهاد وابسته به انواع طيف هاى قدرت!
دستباز اضافه می کند که از ديگر سرفصل هاى مهم کرباسیان كه در برنامه به آن اشاره شده است، توسعه و گسترش بيمه هاى عمر، مستمرى و بازنشستگى از طريق مكانيسم شركت هاى تخصصى بيمه عمر است.
وی در توضیح این بخش اشاره می کند که در شرایطی كه بانك مركزى هر چند ماه يك بار خواب نما مى شود و با هیجان اعلام ميدارد كه نرخ سود بانكى را كاهش ميدهد چگونه بايد شركت هاى بيمه بيمه نامه عمر بفروشند؟
به گفته این مدیر قدیمی صنعت بیمه در دو سال گذشته اين چندمين بار است كه بانك مركزى دست به اين عمل زده و آيا نظر بيمه مركزى ايران و كارشناسان و متخصصان صنعت بيمه را پرسيده و يا يك تنه به قاضى رفته است؟
دستباز اضافه می کند که بانك مركزى  مهلك ترين ضربات را به شركت هاى بيمه وارد كرده و فروش بيمه عمر را با اين نابسامانى در سود بانكى چند سال به عقب برده است. وی با طرح این پرسش که آیا بيمه داراى نقش كليدى در اقتصاد كشور نيست؟ ادامه می دهد که در اين زمينه ها چرا مورد مشورت قرار نمى گيرد؟
به گفته وی شركت بيمه اى كه بيمه نامه عمر با تعهد سود على الحساب ١٨ درصد براى ٥ يا ١٠ سال فروخته در حالى كه به سپرده اندوخته رياضي بيمه گذار ٢٠ درصد بانك سود داده حالا با تصميم جديد بانك مركزى و اين عدم ثبات تصميم گيرى بانك و شوراى پول و اقتصاد چه بايد كند؟
این کارشناس ارشد می افزاید که اين يكى از مهمترين چالش وزير اقتصاد است كه اثر تصميمات أخذ شده توسط بانك مركزى را بر همه نهاد هاى اقتصادى تجزيه و تحليل کند. در اين مبحث درباره تورم بحث نمى كنم چون اقتصاددان نيستم اما به عنوان يك شهروند عادى با  تورم را در سبد كالاى خانواده، حمل و نقل ، مسكن، هزينه هاى بيمارستاني، پوشاك، انرژی حس مى کنم به  همين دليل به تورم تك رقمى باور ندارم و آن را درست نمى دانم.
دستباز در ادامه این گفت و گو با رازپول در پاسخ به این پرسش که براى جراحى اين صنعت چه بايد كرد،گفت : نبود بخش دولتى در كنار بخش خصوصى . بنابراين نياز به يك جراحى بزرگ و يك جراج با دل و جرّأت لازم است كه ناف شركت هاى دولتى و نيمه دولتى را از بدنه دولت جدا كند و به بخش خصوصى واقعى واگذار کند. البته اين كار بسيارمشكل است چون اين شركت ها امار دقيقى از ميزان تعهدات خود ندارند و صرفا بعد از دو سه سال شما متوجه مى شويد كه اين شركت صدها ميليارد تومان خسارت انباشته دارد و از عجائب اين كه وزير در مجمع إبراز رضايت مى كند و شركت سود نشان ميدهد و بعد مجبور به تجديد ارزيابى دارايى هاى خود مى شود تا با افزايش سرمايه از ورطه اعسار پذيرى رهايى پيدا كند. اين شيوه براى چند بار كار كرد دارد؟ اما بعد چه اتفاقى خواهد افتاد!

این کارشناس ارشد در پاسخ به پرسش دیگر راز پول در خصوص اینکه  در ميان مدت، بلند مدت چه راهكارى را بايد دنبال كرد و چه تحولاتى در بخش هاى بالا دستى و پايين دستى مورد نياز است، عنوان می کند که معتقدم در باره همين سوْال مى توان كتاب نوشت و به برنامه هاى وزير هم كارى نداشت. در نظر دارم همين كار را بكنم و چند اشاره مختصر كافى است و به قول معروف "در خانه اگر كس هست يك حرف بس است" و اگر هم نيست صدها صفحه مطلب هم كه بنويسيى تغييرى در اوضاع ايجاد نخواهد شد.

وی در خصوص اجرای برنامه های بلند مدت عنوان کرد که تربيت نيروى متخصص متناسب با رشد و توسعه و انتظاراتى كه از اين صنعت متصور است یکی از راهکارها است .
 به اعتقاد دستباز باز كردن درب هاى صنعت بيمه بر روى شركاء خارجى به منظور اوردن سرمايه ، دانش فنى و توليدات جديد. صنعت بيمه كشور از لحاظ نو اورى که در كما فرورفته و به عبارتى مرده است و ما هنوز با طرح هاى دهه ٥٠ زندگى مى كنيم، یکی دیگر از برنامه های موثر است .

تثبيت سود بانكى براى يك دوره 10 ساله به منظور برنامه ريزى جهت محاسبات فنى حق بيمه بيمه هاى عمر ، مستمرى ، و بازنشستگى به جهت ارائه پوشش هاى لازم و تأمين اينده مستمرى بگيران و تأمين اتيه نسل جوان از دیگر راهکارهای بلند مدت بود که وی بدان اشاره داشت .

دستباز در خصوص برنامه های كوتاه مدت خود نیز اذعان دارد که تعويض و تجديد نظر در شيوه انتخاب أعضاء. هيات مديره شركت هاى بيمه ، تجديد نظر در شيوه گزينش مديران عامل شركت هاى بيمه و توجه به تخصص و عملكرد قبلى آنان در شركت هاى بيمه و توجه به این  نکته که مديرانى كه شركت قبلى خود را به اعسار و ورشكستگى كشانده اند حق انتخاب مجدد ندارند از مهمترین راهکارهای این بخش است .

همچنین انتخاب يك اكچوئر در هر شركت بيمه كه گزارش عملكرد شركت در بخش اموال و اشخاص را مستقيما براى بيمه مركزى ايران ارسال دارد و بيمه مركزى حسب گزارشات واصله كنترل هاى لازم را بر شركت بيمه اعمال نمايد از دیگر موارد مهم در این زمینه است .

این مدیر قدیمی صنعت بیمه سایر راهکارها را به صورت تیتر وار این گونه مطرح می کند:
_ از انتصابات سياسي در صنعت بيمه جلوگيرى شود .
_ سنديكاى بيمه گران ايران به عنوان يك بازوى اجرايى با توجه به كمبود نيروى متخصص و باتجربه مورد تقويت و حمايت قرار گيرد.
_ سنديكاى بيمه گران ايران به عنوان يك نهاد تخصصي از كارشناسان زبده و متخصص كه با تحولات جهانى آشنا هستتند در قالب مشاور براى تهيه پيش نويس طرح ها و شرايط عمومى بيمه نامه ها استفاده  نقش سازنده خود را در صنعت بيمه إيفاء كند.
_ شرايط عمومى بيمه نامه ها و مصوبات شورايعالى بيمه مورد بازنگرى قرار گيرد و به روز شود.
_ با توجه به عدم ثبات نرخ سود بانكى و تعهدات بلند مدت شركت هاى بيمه در بيمه عمر، مستمرى و بازنشستگى موافقت شود كه :
+ يا بانك ها صرفا به سپرده ذخاير رياضى شركت هاى بيمه پس از تاييد بيمه مركزى ايران بين ٣ تا ٥ درصد سود اضافى پرداخت نمايند و يا  
+ شركت هاى بيمه مجاز به فروش بيمه نامه هاى عمر و پس انداز ارزى شوند كه ارز حاصل از آن بجاى آنکه در منازل و توسط افراد نگهدارى شود مجدد وارد چرخه اقتصاد از طريق سپرده گذارى در بانك ها شده و هم امكان فروش بيمه عمر و مستمرى و بازنشستگى براى شركت هاى بيمه ميسر شود.
+بانك مركزى با اين شيوه نگرش منفرد خود و بدون در نظر گرفتن رسالت ساير واحدهاى اقتصادى باعث نابودى بخش بيمه هاى عمر در صنعت بيمه خواهد شد.


                                                                                      


.

  1. میهمان
    پاسخ 7 شهریور 1396 00:51 پرویز پارسا
    جناب اقای دستباز بعنوان کارشناس ارشد صنعت بیمه عنوان شدند.ایشان یکی از اساتید بنام و مسلط بر تمام مسایل بیمه ای خصوصا بیمه های مسیولیت و واستاد دانشگاه و همچنین نویسنده چند کتاب تخصصی بیمه.نظر ایشان کاملا صحیح و درست است. در برنامه وزیر امور اقتصادی .برنامه ای که متحول کند. وجود ندارد.. ضمنا شرکتهای بیمه که مبادرت به فروش بیمه عمر ووسرمایه گذاری برای مدت 10 و 20 و 30 سال شده اند.و حتی جداول .اندوخته انها را با سود 20 تا 25 محاسبه کرده اند. بانک مرکزی تیر خلاص را به این رشته زده اند. همانطوریکه استاد دستباز اعلام کردند.ارزش افزوده در بیمه معنی ندارد.ودر هیج جای دنیا .خصوصا بر بیمه های زندگی .مالیات و ارزش افزوده .وضع نمیکنند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود