صفحه اصلي > پرگار > لزوم پوست اندازی مدیریتی

لزوم پوست اندازی مدیریتی


6 دی 1396, 11:28.
مجید صفدری-  با توجه به سپری شدن 40 سال از عمر انقلاب اسلامی ایران و ظهور و افول و بکارگیری انواع نظریات مدیریتی در اجرا همچنان این سوال مطرح است که چرا شاهد برخی مشکلات و نواقص هستیم؟ و چرا اوضاع و احوال برخی کسب و کارهای اقتصادی و صنعتی مناسب نمی باشد .

پاسخ این سوال را بسیاری از اندیشمندان و اساتید و صاحبنظران پس از بررسی و تحلیل آماری بدست اورده اند .باید «نسل مدیریتی با رویکرد علمی و مدرن جایگزین شود »
وجود مدیران ضعیف و ناکارآمد و بدون انگیزه و سنتی در حال ایجاد شکاف و خطری بزرگ است .

در متن ذیل نکات مهم مباحث مدیریتی نوین که توسط « ریچارد روملت »بیان شده است بعنوان نگرش های جدید مدیریتی مطرح می شود .

ریچارد روملت از تاثیرگذارترین متفکران جهان در حوزه استراتژی و مدیریت از دیدگاه مجله ی اکونومیست می باشد و مجله مک کینزی او را غول استراتژی دنیا در قرن حاضر معرفی کرده است او معتقد است :
1) عدم اجرای برنامه های تدوین و هدفگذاری شده نوعی آرزو و خیال است و از شاخصه های مدیریت اثرگذار و کارآمد Poroactive بودن مدیران می باشد یعنی مدیر لایق و کارآمد بر وقایع اثرگذاری می کند نه صرفا از وقایع اثرپذیری داشته باشد بعبارت دیگر باید الگوی فکری ساخت با مشخصات و ویژگی های خاص و بارز و قابل اندازه گیری همراه با نوآوری که نتیجه این جریان فکری و نگرش ، خلق محصولات و خدمات جدید خواهد بود اما متاسفانه در ایران عزیزمان تعداد زیادی از مدیران آنقدر سرگرم امور روزانه سازمان خود هستند که استراتژی آنها « حفظ وضع موجود » و محافظه کاری است و تلاشی برای ایجاد تغییر نمی کنند برخی از مدیران نگرش و رویکرد« عمل و عکس العمل دارند » یعنی منتظر حادثه و رویدادی هستند تا بر اساس ان اقدام مناسب انجام دهند این همان «رخوت در مدیریت است »

2) خلق فرصت و استفاده از فرصت ها از موارد بسیار مهم در مدیریت نوین امروزی است همانند کارهای استیو جابز که شرکت اپل را در سال 1997 با خلق یک فرصت از ورشکستگی نجات داد و یکی از رموز آن داشتن نگاه استراتژی و سرمایه ای به پرسنل سازمان است و با ایجاد طوفان فکری و رابطه عاطفی می توان فرصتی به ارائه نظرات و پیشنهادات داد .

3) در مدیریت مدرن ایجاد «مزیت رقابتی » با توجه به دو مولفه متمایزسازی محصول و خدمات و تنوع محصولات و خدمات برای انتخاب توسط مشتریان در بازار بسیار مهم است همانطور که «جک ولش» گفته است که اگر مزیت رقابتی ندارید ، رقابت نکنید .

4) از موارد مهم در مدیریت مدرن عبارتست از توانایی و برنامه ریزی جهت رویارویی با چالش ها و موانع با تکیه بر نیروی اراده و بینش و نگرش مناسب و از همه مهمتر باید کاری انجام شود که لازمست و نه کاری را که دوست داریم و مبنای کارآمدی انجام کارهای بزرگ نیست بلکه باید کارهای کوچک روزمره را صحیح و بطور منظم انجام و تکرار کرد بقول فیلسوف بزرگ « ارسطو » آدم ها همان چیزی هستند که همیشه تکرار می کنند .

بازگشت | Web Statistics