امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
12/13 1399

گروه سایبان- سازمان حسابرسی در گزارش اخیر خود در خصوص کارگزاری بورس بیمه ایران به شکایت سهامدار 99.86 درصدی این شرکت یعنی بیمه ایران اشاره کرده است که با توجه به تغییر مدیرعامل بیمه ایران باید دید که این موضوع پیگیری می شود یا خیر؟


کارگزاری بورس بیمه ایران که در هیات مدیره خود مهدی رباطی(به نمایندگی از بیمه ایران) را به عنوان مدیرعامل و رئیس هیات مدیره،

میلاد قاسمی (به نمایندگی از سبا سودا ثمین) به عنوان نائب رئیس هیات مدیره،

آبتین کریمی (به نمایندگی از بیمه ایران معین) به عنوان عضو هیات مدیره،

محمود مصلی نژاد (به نمایندگی از توسعه کسب و کار سبا) به عنوان عضو هیات مدیره

و یاسرشریعت را به عنوان عضو هیات مدیره دارد، دارای سرمایه 51 میلیارد تومانی است که 99.86 درصد سهام آن متعلق به بیمه ایران است.


رویدادهای مالی در این شرکت کارگزاری گویای این مهم است که درآمدهای عملیاتی این شرکت در پایان سال مالی اخیر 6.5 برابر شده است که به نظر می رسد بخشی از آن به واسطه رشد بورس در ماه های ابتدایی سال و بخشی دیگر به سبب افزایش تعداد نیروی انسانی و فعالیت های بازاریابی جدید بوده است.

گزارشات اذعان دارد که تعداد کارکنان این شرکت از 75 نفر به 159 نفر در سال مالی 99 رسیده است و هزینه بازاریابی این شرکت نیز به 56 میلیارد تومان افزایش دارد که نسبت به سال گذشته 10 برابر شده و رقمی نزدیک به سرمایه است.

از سوی دیگر بررسی ها اذعان دارد که سود خالص کارگزاری بورس بیمه ایران 7 برابر شده است.


گزارش این شرکت در تاریخ 21 بهمن ماه به تائیدیه هیات مدیره رسیده است و در گزارشی که از سوی سازمان حسابرسی که اتفاقا رئیس آنرا وزیر اقتصاد تعیین می کند و مرجع رسمی حسابرسی شرکت ها خصوصا شرکت های دولتی است اعلام شده که که در صورت هاي مالي این شرکت شکواييه اي در تاريخ 21/10/1399 از طرف شرکت سهامي بيمه ايران (سهامدار عمده) از شرکت کارگزاري بورس بيمه ايران (سهامي خاص) و اعضاي هيات مديره آن در محاکم ذی صلاح مطرح شده، که تاکنون تعيين تکليف نشده است.

گزارش صورت های مالی این کارگزاری به مقطع 30 آذر 99 مربوط می شود و شکایت مطروحه تحت عنوان رویدادهای بعد از ترازنامه در 21 دی ماه گزارش شده و هیات مدیره گزارش صورت های مالی را در تاریخ 21 بهمن تائید کرده است.


در فاصله همین سه تاریخ مدیرعامل بیمه ایران تغییر کرده است و آنطور که بند گزارش اذعان کرده شکایت از سوی  شرکت بیمه ایران مطرح شده و هیچ احضاریه ای تا آن تاریخ به کارگزاری نرسیده است. بنابراین باید دید با توجه به اینکه مدیرعامل شرکت و یک عضو هیات مدیره سهامدار 99 درصدی تغییر کرده اند، آیا بیمه ایران موضوع را پیگیری خواهد کرد؟ هرچند که هیچ ادعایی ثابت نشده اما با توجه به تاریخ رویدادها به نظر می رسد که اگر این موضوع دارای آثار مالی باشد به ترازنامه سال آینده موکول خواهد شد.


این در حالی است که چندی پیش سندی در فضای مجازی منتشر شد که موضوع آن پس گرفتن شکایت بیمه ایران از کارگزاری بورس بیمه ایران بود که مدیرعامل وقت آنرا امضا نکرده بود  و عمر مدیریتی او برای پیگیری ماجرا کافی نبود اما اشاره حسابرس و مبهم بودن شرایط و عدم ارائه اسناد و مدارک به کارگزاری باب گمانه زنی ها را باز گذاشته است.

صورت وضعیت طلب و بدهی این شرکت کارگزاری به مشتریان حقیقی و حقوقی مجموع طلب این شرکت از سایر مشتریان و نه مشتریان وابسته را 738 میلیارد تومان و مجموع بدهی این شرکت را نیز  534 میلیارد تومان گزارش کرده است.

هرچند که ذیل این بند تفکیکی در خصوص مشتریان بدهکار و مشتریان طلبکار این کارگزاری ذکر نشده است، اما به نظر می رسد که با وضعیت طلب در برابر بدهی منابع این کارگزاری محبوس شده باشد.


لازم به ذکر است که طبق ضوابط و مقررات شرکت مجاز به تخصیص اعتبار به مدیران،کارکنان و سهام داران شرکت کارگزاری، والدین ، همسر و فرزندان آنها، اشخاص حقوقی که هر یک از مدیران ، کارکنان و سهام داران حقیقی شرکت کارگزاری در آن مالک حداقل 50 درصدسهم باشند، اشخاص حقوقی که شرکت کارگزاری به صورت مستقیم یا غیر مستقیم  در آنها مالک حداقل 50 درصد سهام باشد ، نمی باشد.


از سوی دیگر این کارگزاری بالغ بر 540 میلیارد تومان تحت عنوان سرفصل تسهیلات از بانک ها در حساب های خود گزارش کرده است.

جمع کارمز دریافتی این کارگزاری از معامله با اشخاص وابسته 21 میلیارد تومان بوده است که با یک جمله ظریف از کنار آن عبور شده است:« معاملات با اشخاص وابسته با شرایط حاکم بر معاملات حقیقی تفاوت با اهمیتی نداشته است»

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود