امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
08/24 1396

گروه تالار - روزنامه همشهری با سرمایه 120 میلیارد تومانی به عنوان یکی از غول های مطبوعاتی کشور است به تازگی افشا کرده است که دارای 31 میلیارد تومان زیان در حساب ها است و به مدد فروش دارایی،سود سپرده بانکی و...  توانسته بخشی از این زیان را تعدیل کند .


به گزارش رازپول ، شرکت همشهری که در سال 1371 تاسیس و در سال 93  با شرکت پیام همشهری ادغام شد در هیات مدیره خود سازمان میادین میوه و تره بار ایران با نمانیدگی سید محمد هادی ایازی،سازمان بوستان ها و فضای سبز تهران با نمایندگی مهدی ذاکری، شهرداری تهران با نمایندگی بابک نگاهداری، سازمان مدیریت پسماند با نمایندگی پرویز اسماعیلی، سازمان زیبا سازی شهر تهران با نمایندگی حسین قربان زاده را دارد.این شرکت با 1338 نفر پرسنل و تیراژ متوسط  روزانه 177 هزار نسخه اعلام کرده است که دارای عملکردی زیان ده است.این روزنامه در سال گذشته 15 میلیارد تومان فروش داشته است در حالی که فروش آن در سال 94 بالغ بر 17 میلیارد تومان گزارش شده است.مجلات و ویژه نامه نیز در سال گذشته بالغ بر5 میلیارد تومان فروش داشته اند که این رقم در سال قبل تر نیز تقریبا مشابه بوده است .


نتیجه عملیات همشهری ناشی از انتشار و فروش روزنامه ، درج آگهی در صفحات روزنامه انتشار مجلات و سایر نشریات روزنامه همشهری منجر به زیان خالص به مبلغ 92 میلیارد تومان است و این ضمیمه همشهری است که با درآمد  مثبت 64 میلیارد تومانی زیان این بخش را تعدیل می کند و آن را به 27 میلیارد تومان کاهش می دهد .


اما زیان ناشی از انتشار روزنامه همشهری عمدتا مربوط به چه بخش هایی است ؟

بررسی ها نشان می دهد که این زیان به دلیل چاپ و توزیع مجلات و همچنین برخی از اقلام فرهنگی است که ظاهرا همشهری برای سود آوری باید در آن تجدید نظر کند.

آمارها نشان می دهد که درآمد همشهری از محل درج آگهی در سال گذشته به 201 میلیارد تومان رسیده است در حالی که این درآمد در سال 94 بالغ بر215 میلیارد تومان بوده است .

در این میان درآمد فروش از محل روزنامه، مجلات،ویژه نامه ها نیز به 21 میلیارد تومان بالغ می شود که در سال 94 نیز این درآمد بیش از 22 میلیارد تومان گزارش شده است .

اما خالص درآمد درج آگهی در رزونامه همشهری نیز 53 میلیاردتومان،راهنمای همشهری 154 میلیارد تومان ، ضمیمه اختصاصی اتومبیل 20 میلیارد تومان،راهنمای کشوری 2 میلیارد تومان،مجلات و ویژه نامه ها 2 میلیارد تومان و سایر نشریات و رسانه ها 4 میلیارد تومان بوده است که در مجموع به 238 میلیارد تومان رسیده است .


هرچند که با این درآمد همشهری زیان است اما ظاهرا سود اصلی را بازاریابان این مجموعه برده اند که بالغ بر 37 میلیارد تومان کارمزد دریافت کرده اند بدون آنکه گرفتاری های این مجموعه رسانه ای بزرگ را داشته باشند. در این میان شرکت ارتباطات رسانه آرا بیش از 57 میلیارد تومان آگهی جذب کرده و دفاتر جذب آگهی های ضمیمه نیز143 میلیارد تومان آگهی جذب کرده اند که همشهری بنابر اقتضائات کارمزد 10 تا 35درصدی است.  


در بخش هزینه ها نیز هزینه دستمزد این مججموعه قابل توجه است و به 26 میلیارد تومان در سال گذشته رسیده در حالی که در سال 94 این رقم بالغ بر20 میلیارد تومان بوده است.

یکی دیگر از موارد حائذ اهمیت در گزارش این شرکت رسانه ای طلب 12 میلیارد تومانی این مجموعه برای خرید کاغذ  از سه شرکت بازرگانی نیک گستران میلاد،بازرگانی قائمی و بازرگانی ماهد گستران است که علی رغم پیگیری های حقوقی منجر به نتیجه نشده است.


البته در این بین این شرکت دارای بده بستان های مالی و ملکی با مجموعه شهرداری هم بوده است به طور مثال ملک تجاری خیابان 17 شهریور حسب تصمیم مدیریت شرکت در اختیار ستاد توانمند سازی بانوان سرپرست خانوار شهرداری تهران قرار گرفته و مالکیت رسمی تعداد 5 باب دفتر حذب آگهی سازمان نیازمندی ها هنوز به نام شرکت انتقال پیدا نکرده است .البته شهرداری بدهی 4 میلیارد تومانی نیز بابت باقی مانده بهای فروش املاک در سنوا قبل نیز به این مجموعه دارد .

همچنین این مجموعه قرارداد چهارساله ای را از سال94 تا 97 با شرکت ارتباطات رسانه آرا منعقد کرده است که این مجموعه متعهد شده سالانه 53 میلیارد تومان آگهی جذب کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود