امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
06/21 1392

شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان ( سهامی عام ) با سرمایه گذاری در سهام، سهم الشرکه واحدهای سرمایه گذاری، صندوق ها یا سایر اوراق بهادار پس از چند مرحله افزایش سرمایه با سرمایه 10,000 میلیارد ریال فعالیت می کند این شرکت سود هر سهم را برای سال مالی منتهی به 92.9.30 مبلغ 1472ریال پیش بینی کرده و توانسته در سه ماهه اول سال مالی مذکور مبلغ 8 ریال سود محقق کرده که به دلیل همزمان بودن سال مالی زیرمجموعه های شرکت با سال مالی شرکت اصلی رقم پایینی گزارش شده است. 
این شرکت فقط در سال مالی 1391 تقسیم سود داشته که 95.11 درصد از سود را تقسیم کرده است که طبق مصوبه مجمع فوق العاده، از 1,810 ریال سود تقسیمی مبلغ 66.67 ريال برای افزایش سرمایه استفاده کنندگان از حق تقدم برداشت شده و مابقی پرداخت شده است. روند قیمت سهم این شرکت از روز عرضه اولیه تا کنون شیب ملایم صعودی را نشان می دهد که به نظر میرسد که اخبار منتشره در خصوص افزایش سرمایه تاثیر مستقیمی بر آن داشته است.
گفتنی است شرکت با سرمایه 6,000 میلیارد ريال در سال مالی 1391 مبلغ 1,903 ريال سود محقق کرده است. همچنین آخرین پیش بینی سود سال مالی 1392 بر اساس عملکرد 3 ماهه با سرمایه 10,000 میلیارد به مبلغ 1,472 ريال برای هر سهم از سوی شرکت ارائه شده است. پرتفوی سرمایه گذاری شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان نشان می دهد که بیشترین حجم سرمایه گذاری های شرکت در گروه مواد و محصولات شیمیایی مربوط به شرکت های صنعت پتروشیمی است. همچنین از مجموع بهای تمام شده پرتفوی شرکت، نزدیک به 96 درصد آن مربوط به سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس و تنها 4 درصد آن به سرمایه گذاری های خارج بورسی اختصاص دارد.
خاطرنشان می شود که سبد بورسی شرکت شامل 14 شرکت است مهمترین آن ها شامل پالایش نفت تبریز، پتروشیمی پردیس،پتروشیمی زاگرس، صنایع پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی شیراز، پتروشیمی خراسان، پالایش نفت شیراز، حفاری شمال، پتروشیمی مارون و پتروشیمی امیرکبیر است که از این میان بیشترین ارزش افزوده پرتفوی بورسی شرکت مربوط به سهام شرکت پتروشیمی پردیس بوده که ارزش افزوده ای بالغ بر 34,803 میلیارد ریال را برای شرکت به ارمغان آورده است. این در حالی است که بهای تمام شده سهام پتروشیمی پردیس 3,171,892 میلیون ریال است.

نکته حائز اهمیت این است که شرکت پتروشیمی پردیس به عنوان مهمترین زیرمجموعه این شرکت، افزایش سرمایه 200 درصدی از محل سود انباشته داشته است. همچنین شرکت پالایش نفت شیراز معامله بلوکی در تاریخ 1392.2.29 داشته و 34 درصد از سهام آن دوباره توسط گروه گسترش نفت و گاز پارسیان خریداری شد که البته هنوز قطعیت این معامله اعلام نشده و براساس فرصت یک ماهه در روزهای آتی قطعیت این معامله مشخص می شود. براساس آخرین گزارش پرتفوی شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پارسیان در 92.2.31 از میان شرکت های تاثیرگذار غیربورسی می توان به شرکت های حمل و نقل ریلی نیرو، مالی و اعتباری کوثر مرکزی، توسعه صنایع پائین دستی پتروشیمی، پتروشیمی کیان، مدیریت سیستم های کارآمد وسرمایه گذاری هامون سپاهان اشاره کرد. همچنین بیشترین سرمایه گذاری «پارسان» در شرکت های غیر بورسی به لحاظ بهای تمام شده شامل حمل و نقل ریلی نیرو و مالی و اعتباری کوثر است.
«پارسان» در برآورد سود و زیان سال مالی منتهی به پایان آذرماه 92 جمع درآمدها را مبلغ 15,376میلیون ریال پیش بینی کرده است همچنین این شرکت سود عملیاتی را برای سال مالی 92مبلغ 15,328میلیون ریال و سود خالص را مبلغ14,721میلیون ریال برآورد کرده است گفتنی است «پارسان» برای سال مالی مذکور مبلغ 1472ریال سود برای هرسهم پیش بینی کرده است. یادآور می شود در هفته های اخیر قیمت سهام شرکت های پتروشیمی زاگرس و مارون که از زیرمجموعه های «پارسان» هستند پس از بازگشایی نماد معاملاتی رشد قیمتی مناسبی داشته و با توجه به رشد 30درصدی قیمت سهام این شرکت ها، به طور قطع در ارزش خالص دارایی های «پارسان » تاثیر به سزایی خواهد داشت.
«پارسان » بازیگر اصلی صنعت اوره در کشور با سهامداری در تمامی شرکت های تولید کننده اوره در کشور و حضور مدیریتی در 4 شرکت از 5 شرکت تولید کننده اوره در کشور بوده و در بزرگترین تولید کننده متانول جهان با سهامداری در شرکت پتروشیمی زاگرس با تولید سالانه3.3میلیون تن متانول حضور دارد. اما کاهش قیمت سهام در پرتفوی بورسی «پارسان» اثر جدی بر کاهش قیمت سهام شرکت دارد که به همراه ریسک نوسانات نرخ بهره و نرخ ارز از مهمترین ریسک های شرکت محسوب می شود. از طرفی گسترش نفت و گاز پارسیان با در اختیار داشتن مدیریت کامل شرکت حمل و نقل ریلی نیرو، توانایی تکمیل زنجیره توزیع و انتقال محصولات پتروشیمی در داخل کشور و اتصال شبکه حمل و نقل این محصولات به سواحل دریا را فراهم کرده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود